HomeAktierKøb Carrefour
Start handlen med eToro

Sådan køber du Carrefour (CRRFY) aktier i Danmark 2022

Carrefour (CRERF)
...
24H Ændring
...
exchange
...
Forfatter: Ana Frincu Opdateret: July 6, 2022

Carrefour er en multinational detailvirksomhed med base i Massy, Frankrig. Det er verdens ottende største detailselskab, og havde en markedsværdi på 12,63 milliarder i 2021. Gennem en kæde af hyper-markeder, supermarkeder og dagligvarebutikker, så sikrer virksomheden sin globale tilstedeværelse gennem mere end 12.000 butikker fordelt udover 30 lande. Virksomhedens primære markeder omfatter Europa, Sydamerika, Nordafrika, Mellemøsten, Syd- og Østasien.

Ved at revolutionere forbrugsindustrien, så sigter virksomheden mod at blive det foretrukne valg for enhver husstand under ledelse af Alexandre Bompard (formand og administrerende direktør). Det er således ikke overraskende, at Carrefour kunne være det rigtige valg, hvis du ønsker at opbygge en stabil portefølje. De følgende afsnit vil introducere dig til alt, hvad du behøver at vide for at kunne træffe en velinformeret beslutning.

5 nemme trin til at købe CRERF aktien

  1. 1
    Besøg eToro via nedenstående link og tilmeld dig ved at indtaste dine oplysninger i alle de påkrævede felter.
  2. 2
    Indtast dine personlige oplysninger og udfyld et simpelt spørgeskema, der anvendes til informationsformål.
  3. 3
    Klik på " Indbetal ", vælg din foretrukne betalingsmetode, og følg anvisningerne for at indbetale penge på din konto.
  4. 4
    Søg efter din yndlingsaktie og se de vigtigste statistikker. Når du så er klar til at investere, så skal du blot klikke på "Handl".
  5. 5
    Indtast det beløb som du ønsker at investere, og sørg for at have de rette handelsindstillinger inden du køber aktien.

Alt hvad du behøver at vide om Carrefour-aktien

Carrefours historie

Carrefours historie kan spores tilbage til virksomhedens grundlæggelse i 1959. Marcel Fournier var den visionære mand, der stod bag åbningen af det første hyper-marked i 1963 i Frankrig.

Siden da har Carrefour bevaret sin pionerånd og genopfundet sig selv adskillige gange. For at forbedre sin drift og skaffe flere midler blev virksomheden børsnoteret på den indenlandske børs i 1970. I løbet af det næste årti lancerede virksomheden et pass-kort i 1981, der skabte hele 200.000 kundekreds abonnementer og 4 millioner transaktioner.

Efter en række opkøb fortsatte Carrefour med at ekspandere virksomheden internationalt, og blev til verdens næststørste detailforretning i slutningen af det 20. århundrede. Midt i en stagnerende vækst og en øget konkurrence kom virksomheden op med et nyt koncept, der gik ud på at introducere Carrefour Planet i Vesteuropa og planlagde at investere 2,1 milliarder dollars i maj 2011.

Efter at have fejret 50 år med ekspertise i 2013 trådte koncernen også ind i e-handelsbranchen i 2016. Selskabets bestyrelse udnævnte Alexandre Bompard som formand og CEO for Carrefour den 9. juni 2017.

Selvom virksomhedens overskud faldt betydeligt sidste år midt i pandemiskrisen, så klarede den sig dog stadig relativt godt indenfor detailsektoren og det onlinesalg.

Hvad er Carrefours strategi?

Carrefour har forbedret sin forretningsmodel til gavn for alle interessenter, herunder selskabets kunder, partnere, producenter, regeringer og non-profit organisationer. Koncernen gør sit bedste for at tilpasse sig skiftende forbruger- og producentforventninger.

Virksomheden har til hensigt at etablere et økosystem for at give forbrugerne lokalt produceret sund mad til rimelige priser. Det har også til formål at tilbyde landmændene berettiget kompensation, og samtidig give sine medarbejdere stabil beskæftigelse.

Carrefours fokus er på fire primære områder:

  • Forbedring af organisationens fleksibilitet, og samtidig holde slutbrugerne i baghovedet;
  • Fremskridt med hensyn til kvaliteten af madtilbuddet;
  • Vurdering af produktiviteten og konkurrenceevnen;
  • Etablering af et brancheførende omnichannel-økosystem.


Hvordan har Carrefour klaret sig i de seneste år?

Med en rapporteret EPS på €1,23, så handlede virksomhedens aktie til omkring €16,59 fra og med den 30. juni 2021. I sammenligning med aktiekursen før pandemien, så oplevede virksomheden et betydeligt fald i aktieværdien fra €17,15 til €12,33 mellem september 2019 og marts 2020.

På trods af dette betydelige fald, så klarede virksomheden sig dog relativt godt i 2020. Udover at kunne konstatere en betydelig stigning i dets indtægter, så nåede selskabets aktie et rekordhøjt niveau på €17,75 fra og med den 13. januar 2021.

Med en vis volatilitet er aktiekursen blevet ved med at svæve mellem €17,00 til €17,60 i løbet af de sidste otte måneder. I september faldt aktiekursen til under €15,00. I skrivende stund er aktiekursen steget til omkring €15,56. Firmaet forventer flere omkostningsbesparende programmer og sigter mod at generere en €1 milliard i ekstra omsætning i år.

Fundamental analyse af Carrefour

En fundamental analyse er en metode til at fastslå en akties dagsværdi. Ved at gøre brug af en række mikro- og makrofaktorer, så afgør de fundamentale analytikere virksomhedens aktie er overvurderet eller undervurderet. Investorerne er primært optaget af afkastet af egenkapitalen og en virksomheds potentiale for at vokse i fremtiden. Derfor holder de primært øje med virksomhedens omsætning, indtjening pr. aktie, udbytteafkast og avancer. Lad os derfor hurtigt gennemgå hver eneste variabel og forstå, hvordan de kan give investorerne værdifulde oplysninger.

Carrefours omsætning

Omsætningen er salgsprovenuet for en virksomhed mod dens produkter og tjenester. Det er den ikke-korrigerede erhvervsindkomst, der omfatter alle de relevante udgifter, der er afholdt under salget. Typisk vises dette tal øverst på en virksomheds resultatopgørelse. For at finde ud af en virksomheds bruttoavance, så er vi nødt til at fratrække de direkte udgifter. Derefter kan vi trække alle de indirekte omkostninger fra for at regne en virksomheds nettoresultat eller tab ud. Nedenfor vil du kunne se en tabel, der viser Carrefours omsætning for de seneste år.

Kilde: Yahoo! Finance

Carrefour-salget steg med 7,8% sidste år. Ifølge virksomheden var dette dens bedste præstation i løbet af de sidste to årtier. Med en omsætning på €72,1 milliarder, så oplevede virksomheden en massiv vækst på næsten alle sine markeder og butiksformater verden over.

Inklusiv hyper-markederne, Carrefour dagligvarebutikker og supermarkeder gjorde et fremragende stykke arbejde i virksomhedens hjemland - Frankrig.

Mens virksomheden voksede med 8,3% i Belgien, så oplevede datterselskabet i Spanien en vækst på 7,1%. Imidlertid konstaterede virksomhedens domæner i Italien og Polen et fald i det årlige salg, hvilket førte til at selskabets samlede overskud faldt med næsten 43%.

Det bør desuden også nævnes, at virksomheden ligeledes har oplevet en kæmpe succes indenfor e-handelsområdet, idet selskabets onlinesalg beløb sig til €2,3 milliarder i 2020. Med en imponerende vækstrate i salget af økologiske produkter, så planlægger virksomheden nu at nå €4,2 milliarder i onlinesalg ved udgangen af 2022.

Carrefours indtjening pr. aktie

Investorerne kunne muligvis også ønske sig at beregne virksomhedens indtjening pr. aktie, idet dette vil hjælper dem med at finde ud af, hvor meget afkast virksomheden kan tilbyde på hver eneste aktie. Formlen er enkel. Du skal blot dividere virksomhedens nettoindkomst med det gennemsnitlige antal udestående aktier. Aktierne hos virksomheder med højere EPS-værdier vil sandsynligvis være dyrere, da investorerne er villige til at betale højere priser for aktien i forventning om et højere afkast. Carrefours EPS lå på omkring 0,34 i andet kvartal af 2021.

Carrefours P/E-forhold

Pris-til-indtjenings forholdet gør det muligt for investorerne at sammenligne markedsværdien af en virksomheds aktie med dens indtjening. Dette vil hjælpe dem med at vurdere om virksomhedens aktie er rimeligt værdsat til prisen. At finde P/E-forholdet for en virksomhed er derfor altafgørende, da det giver dig mulighed for at bestemme dens præstationer i løbet af en given periode.

Ydermere, hvis virksomheden ser ud til at underpræstere, så vil dette kunne give dig en idé om, hvor lang tid virksomheden vil tage om at betale din investering tilbage. Investorerne kan finde P/E-forholdet for en virksomhed ved at dividere aktiekursen med EPS'en. Mens selskabets børsnoterede aktiekurs er på omkring 15,46 med en efterfølgende 12-måneders EPS på 1,19, så er det faste P/E-forhold på 12,96.

Carrefours udbytteafkast

Et udbytte er en årlig udbetaling til aktionærerne udtrykt som en procentdel af selskabets aktuelle aktiekurs. For eksempel, hvis en organisation betaler et årligt udbytte på $0,01 og dens aktiekurs er på $1, så vil dens udbytteafkast være på 1%.

Virksomhederne kan have forskellige politikker angående deres udbytteudbetalinger. Mens nogle virksomheder udbetaler midlertidigt og årligt udbytte, så uddeler andre virksomheder deres overskud hvert kvartal. Det bør i denne forbindelse også nævnes, at er udbytteudbetalingen er betinget af virksomhedens rentabilitet. En organisation kan således vælge ikke at udbetale et udbytte. Et selskab der suspenderer sine udbytteudbetalinger vil dog kunne riskere at miste aktionærernes interesse.

Typisk vil etablerede virksomheder have et lavt udbytte i forhold til de virksomheder, der befinder sig i en vanskelig fase. Carrefour udbetaler udbytte én gang om året. Selskabet udbetalte et udbytte på €0,48 pr. aktie for regnskabsåret 2020 i maj 2021. Firmaet har udbetalt udbytte siden 1998.

Carrefours cashflow

Der findes et regnskab, der opsummerer hele cashflowet fra en virksomheds interne og eksterne kilder. Dette regnskab afspejler også hele det cashflow, som en virksomhed genererede i forbindelse med forretnings- og investeringsaktiviteter over en bestemt periode. Cashflow-opgørelsen hjælper investorerne med at vurdere en virksomheds likviditet.

En virksomhed skal være tilstrækkelig likvid til at kunne opfylde sine umiddelbare gældsforpligtelser, såvel som til at udføre operationelle aktiviteter. Når en virksomhed har håndteret sine nuværende forpligtelser, så vil den nu kunne bruge det resterende tilgængelige frie cashflow til investeringsformål eller til at udbetale udbytte. Carrefours cashflow ser ud til at have været i konstant bedring i løbet af de seneste fem år.

Kilde: Yahoo! Finance

Hvorfor bør du købe Carrefour-aktien?

En af de vigtigste grunde til, at investorerne bør overveje at købe Carrefour-aktien handler om virksomhedens konsistens med hensyn til udbytteudbetalinger. For det andet har selskabets frie cashflow vist en støt stigning på trods af, at selskabets resultater faldt med 43% sidste år. Dette betyder, at virksomheden stadig står stærkt med hensyn til at opfylde sine nuværende forpligtelser.

På trods af pandemien klarede virksomheden sig usædvanligt godt indenfor detailsektoren og e-handel. Den forventer også en massiv vækst i onlinesalget ved udgangen af 2022. Selskabets aktiekurs har handlet over €14 siden begyndelsen af 2021. Analytikerne mener, at selskabets aktie kunne fortsætte med at stige.

Ifølge verdens mest populære investeringsanalysefirma Zack, så er Carrefours VGM-score A, hvilket også viser, at virksomheden er velegnet til værdiinvestorer. Før du investerer dine penge i Carrefour eller et hvilken som helst andet firma, så skal du dog først lave din egen research og udvise rettidig omhu.

Ekspertråd i forbindelse med køb af Carrefours-aktien

Carrefour leverer mange basisprodukter til forbrugerne, og har ekspanderet sine aktiviteter i mange lande rundt omkring i verden. Denne aktie kan ses som en ekstra beskyttelse under kriser, da dens præstationer sandsynligvis vil forblive gode - selv under økonomiske nedgangstider. Dette skyldes, at hyper-markederne leverer forsyninger og mad til at dække kundernes nødvendige og daglige behov. Carrefour kunne således være et relativt sikkert aktiv, især når det kombineres med risiko- og pengestyringsteknikker, og dets indtjening er mere diversificeret end en ren indenlandsk virksomhed.
- Ana Frincu
Køb Carrefour Aktier i dag!

5 ting du skal overveje før du køber Carrefour-aktien

1. Forstå virksomheden

At forstå virksomheden er nok det mest afgørende element inden du investerer dine penge i dens aktie. Du bør altid overveje forskellige eksterne og interne faktorer for at kunne træffe en beslutning. Brug altid tilstrækkelig tid på at undersøge virksomheden. Lær mere om dens forretningsmodel og udforsk virksomhedens fremtidsplaner. Dette vil hjælpe dig med at kunne vurdere, hvordan virksomheden vil kunne klare sig i de kommende måneder og år. At lede efter enhver konkurrencefordel, som virksomheden måtte have i forhold til sine rivaler, kan også hjælpe. Ideelt set bør din investeringsbeslutning være født af en grundig teknisk eller fundamental analyse. Som tommelfingerregel vil det næsten aldrig være en klog beslutning at vælge en aktie baseret på din personlige smag eller tendenser på de sociale medier.

2. Forstå de grundlæggende investeringsregler

Det er også vigtigt at blive fortrolig med de grundlæggende investeringsregler. Husk at aktieinvestering er forskellig fra handel eller opsparing. Aktier er relativt mindre volatile end andre investeringsinstrumenter, men kan på trods af dette nogle gange stige eller falde i værdi pludseligt og af forskellige årsager, herunder kursmanipulationer. Undgå derfor at investere for mange penge i en enkelt aktie. Hav altid en god handelsstrategi ved hånden, og glem ikke at bruge de forskellige risikostyringsværktøjer.

3. Vælg din mægler med omhu

Dit mæglervalg er endnu et væsentligt element, når det kommer til at investere. Begynd med at tjekke din potentielle mæglers lovgivningsmæssige status. Mægleren skal have en licens fra den regulerende myndighed i dit land eller region, såsom ASIC, CySEC eller FCA. Regulerede mæglere er generelt mere pålidelige end ikke-regulerede mæglere, da de anvender bedre sikkerhedsforanstaltninger og sandsynligvis vil være mere retfærdige i alle aspekter i overensstemmelse med reglerne.

Vælg derfor en mægler, der kan tilbyde dig en brugervenlig platform. Det vil utvivlsomt være problematisk at foretage de korrekte transaktioner med en kompleks grænseflade - og især for nybegyndere. Sørg også for, at mægleren leverer alle de grundlæggende og avancerede handelsværktøjer, der er nødvendige for at få en meningsfuld oplevelse. Derudover bør dit potentielle mæglerfirma også tilbyde dig kundesupport døgnet rundt.

4. Beslut dig for, hvor meget du ønsker at investere

Det er ligeledes vigtigt at bestemme dit risikotolerance niveau, så dette kan ledsage de maksimale midler du kan tilsidesætte til investeringsformål. Baseret på tilgængeligheden af midler og din risikovillighed, så kan du nu bedre beslutte hvilken aktie du ønsker at købe. Undgå dog at investere en stor del af din kapital i en enkelt aktie. For at reducere din risikoeksponering, så kan du i stedet oprette en portefølje indeholdende Carrefour-aktien i kombination med andre aktier og forskellige aktivklasser, såsom f.eks. obligationer.

5. Beslut dig for målet for din investering

Normalt er investering forbundet med at nå langsigtede finansielle mål i stedet for blot at lede efter et kortsigtet overskud. Derfor skal du forstå den risiko og belønning, der følger med i handlen. For eksempel, hvis du ønsker at spare op til din pension, så bør du være villig til at investere i en virksomheds aktie i en længere årrække. Udover at modtage udbyttebetalinger, så vil du samtidigt også kunne forvente en formuestigning med tiden, som resultat af kapitalstigning.

Bundlinjen om Carrefour-aktien

Carrefour ser ud til at bruge flere kræfter på at forbedre virksomhedens præstationer, og resultaterne har indtil videre været tilfredsstillende. Selvom firmaets frie cashflow har været stigende, så planlægger det at købe næsten 5% af dets udestående aktier tilbage i år. For slet ikke at nævne, at virksomheden også overvejer at geninvestere i sig selv.

Forhandleren forventer også at reducere sine omkostninger med omkring €2,4 milliarder, hvilket yderligere kunne hjælpe virksomheden med at stabilisere sig og kompensere for tabene under pandemien. Kort sagt, så kunne virksomheden være et godt investeringsvalg forudsat at dens langsigtede strategi lykkes.

Hvis du mener, at carrefour-aktien er et godt match til din investeringsportefølje, så er det heldigvis relativ ligetil at købe aktien. Du skal nemlig bare åbne en konto hos en mægler efter eget valg, og så begynde at handle.

Men hvis du dog stadig har brug for mere tid til at beslutte dig, så er dette selvfølgelig også fint. Hvis dette er tilfældet, så handler det nu bare om at lave en masse research, hvor du gennemlæser de forskellige eksperters analyser af virksomheden.

alternative bestande

Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
Lyft  logo
Lyft
LYFT
...
...
Mediaset logo
Mediaset
GETVF
...
...
Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
Disney logo
Disney
DIS
...
...
Credit Agricole logo
Credit Agricole
CRARF
...
...

Ofte Stillede Spørgsmål

  1. Det tager ikke mere end et par minutter at åbne en konto hos de fleste mæglere. KYC-processen (Know-your-Customer) kan dog tage mellem en til to dage, idet det kræves at du uploader dit identitetsbevis og bevis for din adresse for at få din konto bekræftet. Når din konto først er bekræftet, så vil du nu kunne indbetale dine penge og købe Carrefour-aktien.

  2. Dette afhænger helt af din strategi og investeringsmål. Mens den tekniske analyse hjælper investorerne med at undersøge et værdipapirs kursbevægelser for at forudsige de kortsigtede kursbevægelser, så giver den fundamentale analyse kunderne mulighed for at udforske de forskellige økonomiske og finansielle faktorer, der kunne påvirke en virksomhed over en lang periode. Derfor vælger de kortsigtede handlende typisk den tekniske analyse, mens de langsigtede investorer bruger den fundamental analyse til at identificere eventuelle muligheder.

  3. Dette vil afhænge af den type mægler du vælger til at købe Carrefour-aktien. Rabatmæglerne er kendt for at have lave gebyrer i sammenligning med fuldservice mæglerfirmaer. Det anbefales altid at du tjekker omkostningsstrukturen hos din valgte mægler før du vælger at tilmelde dig platformen. På denne måde vil du nemlig kunne se en fuldstændig oversigt over alle mæglerens gebyrer.

  4. Ja, virksomheden opdelte sin aktie i 1999 ved at bruge et forhold på 6:1. Med andre ord, for hver eneste aktie ejet før opdelingen, så modtog aktionærerne seks aktier, men til samme værdi. Aktieopdelinger påvirker ikke den samlede aktionærs formue eller position i virksomheden. Aktiekursen pr. aktie falder dog, hvilket gør aktien mere attraktiv for små investorer.

  5. Carrefour-aktien er børsnoteret på Euronext Paris under tickeren CA. Aktien handles også på OTC-markederne under tickeren CRRFY.  

  6. Selskabets udbytteudbetalinger afhænger af dets økonomiske resultater. For eksempel rapporterede Carrefour om et udbytte på 3,11% for første kvartal af 2021.