Sådan køber du Airbus (EADSF) aktier i Danmark 2024
Airbus er en europæisk virksomhed, der er aktiv i rumfarts- og forsvarsindustrien. Det udvikler og fremstiller rumfartsprodukter, såsom kommercielle jetfly eller militærhelikoptere. Denne guide fortæller dig, hvordan du investerer i Airbus-aktier og de trin, du skal følge for at købe Airbus-aktier.
Airbus er den europæiske konkurrent til Boeing i den kommercielle jetflyindustri. De to selskaber er i direkte konkurrence, og de kommercielle jetfly er blot et af de segmenter, hvor Airbus har ekspertise. Dens forsvars- og rumdivision udvikler og leverer produkter som tankfly eller ubemandede luftsystemer.
Airbus-aktien blev for nylig introduceret i det tyske Dax-indeks. Selskabet er en af de ti nye aktier, der er tilføjet det europæiske aktiemarkedsindeks for at modernisere det og gøre det mere attraktivt for investorer.
5 nemme trin til at købe EADSF aktien
-
1Besøg eToro via nedenstående link og tilmeld dig ved at indtaste dine oplysninger i alle de påkrævede felter.
-
2Indtast dine personlige oplysninger og udfyld et simpelt spørgeskema, der anvendes til informationsformål.
-
3Klik på " Indbetal ", vælg din foretrukne betalingsmetode, og følg anvisningerne for at indbetale penge på din konto.
-
4Søg efter din yndlingsaktie og se de vigtigste statistikker. Når du så er klar til at investere, så skal du blot klikke på "Handl".
-
5Indtast det beløb som du ønsker at investere, og sørg for at have de rette handelsindstillinger inden du køber aktien.
De 3 bedste mæglere til at investere i Airbus
1. eToro
Der er mange årsager til at eToro har vundet en plads på vores liste, og er kendt for at have et enormt stort marked med investorer. Takket være deres pålidelige drift gennem årene, har eToro vundet loyalitet og tillid fra mere end 17 millioner brugere. Du kan læse vores fulde eToro anmeldelse her.
Sikkerhed og Privatliv
Sikkerhed og privatliv er muligvis de absolut vigtigste faktorer der afgør hvilken mæglers platform du vælger. eToro anser privatlivet og sikkerheden for deres kunder som yderst kritisk. Platformen benytter en grundig sikkerhedsprocedure med lav risiko for datatab eller lækage. eToro er samtidig reguleret af CySEC (Cyprus Securities and Exchange Commission), og FCA (Financial Conduct Authority). Platformen benytter også 2FA (2 Faktor Godkendelse), og benytter SSL kryptering for at forhindre sikkerhedsbrister.
Gebyrer og Funktioner
eToro tager ikke gebyrer for indskud til platformen. De opkræver dog et gebyr for inaktive konti der ikke har foretaget handler i 12 måneder. Dette gebyr lyder på £10 hver måned. eToro tilbyder en bred vifte af muligheder på forskellige markeder, inklusive Forex, Aktier og Kryptovaluta, alt sammen på samme platform. Da det samtidig er en begyndervenlig platform, tilbyder de også CopyTrading for at hjælpe nye investorer med at kopiere handler fra mere erfarne investorer. Platformen tilbyder også deres egne vindende strategier.
Type Gebyr | Omkostning |
Kurtage | 0% |
Gebyr for Indskud | £0 |
Gebyr for Udbetaling | £5 |
Gebyr for Inaktivitet | £10 (månedligt) |
Fordele
- CopyTrading funktion
- Let at bruge for både nye og erfarne investorer
- Drift på tværs af forskellige finansielle markeder
- Ingen kurtage
Ulemper
- Begrænset udvalg af muligheder for kundeservice.
2. Capital.com
Capital.com er en mægler med et godt omdømme, der tilbyder handel på flere finansielle markeder. Handelsbetingelserne, såvel som kvaliteten af innovationen og effektiviteten i driften der tilbydes gennem platformens funktioner, har givet Capital.com en markedsandel på over 5 millioner brugere. Andre fordele ved platformen er handel uden kurtage, lave dag-til-dag-gebyrer og lave spredninger. Du kan læse vores fulde Capital.com anmeldelse her.
Sikkerhed og Privatliv
Capital.com er akkrediteret af flere forskellige finansielle tilsynsorganer, herunder FCA, CySEC, ASIC og FSA. Samtidig overholder Capital.com branchens sikkerhedsretningslinjer for at beskytte sine brugere. Desuden overholder platformen PCI Datasikkerhedsstandarden for at beskytte kundernes oplysninger.
Gebyrer og Funktioner
Capital.com er populær på grund af muligheden for at få gratis mægler tjenester. Da der ikke er nogle skjulte gebyrer, omkostninger for inaktivitet eller udbetalinger er Capital.com en gennemsigtig virksomhed hvad deres omkostninger angår. Den primære måde hvorpå Capital.com tjener penge er ved spredningerne.
Capital.com’s mobile app til investering har et redskab drevet af kunstig intelligens, der bistår kunderne med personlig information gennem dens algoritme der finder bias. Ydermere har platformen en effektiv og hurtig kundeservice der er flersproget via e-mail, telefon og live chat, døgnet rundt.
Type Gebyr | Omkostning |
Kurtage | 0% |
Gebyr for Indskud | £0 |
Gebyr for Udbetaling | £0 |
Gebyr for Inaktivitet | £0 |
Fordele
- God kundeservice der svarer hurtigt
- Let at bruge sammen med MetaTrader integreringen
- Ingen kurtage for handel
Ulemper
- Begrænsninger på CFD’er.
3. Skilling
Taget i betragtning af at denne mægler blev stiftet i 2016 har Skilling’s rejse til toppen været imponerende. Platformen tilbyder tjenester på tværs af aktiverne, tilbyder avancerede strategier til erfarne investorer, og tilbyder investering uden kurtage. Du kan læse hele fulde Skilling anmeldelse her.
Sikkerhed og Privatliv
Skilling er reguleret og ansvarlig over for de velkendte finansielle tilsynsorganer såsom FSA og CySEC. Derudover opretholder platformen en separat bankkonto for penge indbetalt af investorer, for at øge sikkerheden for midlerne.
Gebyrer og Funktioner
Skilling tilbyder ligesom eToro og Capital.com kurtage-fri tjenester. Gebyrerne bliver opkrævet i form af spredninger, og varierer baseret på typen af aktiv. En anden fordel ved at handle på Skilling er fleksibiliteten og valget. Platformen tilbyder to variationer af konti for handel med CFD’er til Forex og Metaller. Den første er Standard Skilling Kontoen, uden kurtage gebyr, men med større spredninger. I modsætning er Premium Kontoen leveringsdygtig i lavere spredninger, men med kurtage på metal og forex CFD handler. Ydermere tilbyder Skilling funktioner såsom en demo konto, mobile apps, og en handelsassistent.
Type Gebyr | Omkostning |
Kurtage | 0% |
Gebyr for Indskud | £0 |
Gebyr for Udbetaling | Ingen fast pris |
Gebyr for Inaktivitet | £0 |
Fordele
- Handel uden kurtage
- Kundeservice der er hurtigt til at svare
Ulemper
- Kan være lidt for teknisk til nybegyndere
- Tjenesten er ikke tilgængelig i lande såsom USA og Canada.
Alt du behøver at vide om Airbus
Fremadrettet, lad os dykke ned i Airbus' historie og forretning for at forstå, hvordan virksomheden tjener penge, og hvad udsigterne er for Airbus-aktien.
Airbus historie
Airbus historie startede i 1960'erne, da Puma-helikopterne udførte deres første flyvning. Siden da har virksomheden udviklet sig til en af de førende europæiske virksomheder, involveret i alt flyrelateret.
Året 1969 var en vigtig milepæl for Airbus, da det markerer den officielle lancering af A300-programmet. Målet var at bygge kommercielle fly, der kunne konkurrere med amerikanske rivaler, og Roger Beteille var teknisk direktør.
I dag er Airbus et af de europæiske symboler, der bygger kommercielle jetfly til flyselskaber over hele kloden og leverer forsvars- og sikkerhedsløsninger til virksomheder og regeringer verden over. Virksomheden har hovedkontor i Leiden, Holland, og beskæftiger over 120.000 mennesker.
Hvad er Airbus strategi?
Airbus SE opdelte sine aktiviteter i tre segmenter, men det, der bygger kommercielle jetfly, er kendt mest af folk. Men virksomheden driver også en stor forretning i de to andre segmenter – Airbus-helikoptere og Airbus forsvar og rumfart.
Dette sidste segment vil betyde mest i fremtiden, da rumkapløbet først er begyndt. Derudover bruges virksomhedens forsvarsrumsystemer til blandt andet telekommunikation og jordobservationer. Airbus fokuserer også på cybersikkerhed, et område med øget interesse for regeringer i de kommende år.
Hvordan tjener Airbus penge?
Airbus Group SE tjener penge ved at sælge kommercielle jetfly til flyselskaber, der opererer over hele verden. Udover den kommercielle jetflyvirksomhed, leverer Airbus sikkerhedsløsninger til regeringer og virksomheder verden over inden for cybersikkerhed eller militært forsvar.
Hvordan har Airbus klaret sig i de seneste år?
Airbus aktiekurs nåede et rekordhøjt niveau lige før COVID-19-pandemien startede i 2020. Siden da faldt den med det generelle aktiemarked, men genvandt de fleste fald i mellemtiden. Det er dog endnu til at udfordre alle tiders højder sat til $150.
Hvor kan man købe Airbus-aktier?
Når du køber aktier i en virksomhed, investerer du og ejer en del af virksomhedens virksomhed. Som aktionær har du ret til at modtage udbytte, hvis selskabet vælger at udbetale det og har en stemme i større beslutninger.
En børsmæglerkonto er nødvendig for at købe aktier, og almindelig aktiehandel er forskellig fra handel med CFD'er eller kontrakter-til-forskel. I det første tilfælde ejer du en del af virksomheden, mens du i det andet tilfælde spekulerer i kursbevægelsen på virksomhedens aktiekurs ved at handle med et produkt, der følger kurshandlingen. Nogle mæglere tilbyder begge muligheder - at købe aktier i en virksomhed og spekulere i den fremtidige kursbevægelse via en CFD.
Airbus grundlæggende analyse
Fundamental analyse er afgørende for værdiansættelsen af en virksomheds aktiekurs, ligesom Airbus-aktier. Det refererer til at analysere virksomhedens økonomiske resultater, og investorer bruger forskellige målinger til at sammenligne forskellige aktier, før de beslutter sig for at købe en. Denne artikel vil fokusere på Airbus' omsætning, indtjening pr. aktie, pris/indtjening-forholdet, udbytteafkastet og pengestrømspositionen.
Airbus omsætning
Indtægter viser, hvor meget en virksomhed tjener på salget af sine produkter og tjenester. Det er dog ikke et mål for rentabilitet.
Airbus tjener omkring 62 milliarder dollars i omsætning i et regnskabsår. For eksempel er estimaterne for regnskabsperioden, der slutter december 2021, 52,94 milliarder euro. Desuden forventes Airbus' indtægter for regnskabsperioden, der slutter i december 2022, at stige tæt på €59,44 milliarder og nå €73,47 milliarder i 2025.
Airbus' indtjening pr. aktie
En virksomheds indtjening pr. aktie eller EPS viser dens rentabilitet pr. enkelt aktie. EPS vises nederst i resultatopgørelsen. Af denne grund kaldes det også bundlinjen.
Jo højere EPS, jo bedre for aktionærerne, da det viser stigende rentabilitet. I tilfældet med Airbus forventes EPS at nå €3,77 i 2021 og forventes at vokse til €7,76 i 2024.
Airbus' P/E-forhold
Pris/indtjening-forholdet, eller blot P/E-forholdet, er en metrik, der bruges til at sammenligne virksomheder. Ideelt set foretages sammenligningen mellem virksomheder i samme brancher og sektorer.
Forholdet afslører, hvor meget investorer er villige til at betale for hver euro, virksomheden tjener i overskud. Det er med andre ord beregnet som prisen pr. aktie divideret med indtjeningen pr. aktie. Derfor navnet – pris/indtjening-forhold.
Et højere P/E-tal tyder på, at virksomheden er overvurderet. En nyttig analyse er at sammenligne P/E-forholdet for en virksomhed med sektormedianen for at se, hvordan den afviger fra den.
P/E-forholdet for Airbus-aktien er 29,82 og forventes at falde til 14,17 ved udgangen af 2025. Med andre ord er investorer villige til at betale €29,82 for hver euro, som Airbus tjener i overskud i 2021.
Airbus' udbytte
Udbytte belønner aktionærerne for deres investeringer. Ikke alle virksomheder vælger dog at betale udbytte, og ikke alle investorer ønsker at eje aktier, der udbetaler udbytte.
Amazon er for eksempel en virksomhed, der ikke har udbetalt udbytte siden dens oprettelse. Alligevel er det en af de aktier, der har klaret sig mest i de sidste mange år. Derfor fokuserede investorer, der var villige til at købe Amazon-aktier, mere på de potentielle vækstperspektiver end på udbytte.
Airbus plejede at udbetale udbytte, men det suspenderede betalingen i 2020. COVID-19-pandemien førte til store problemer for flyindustrien, og Airbus' forretningsmodel led som følge heraf. Det betyder dog ikke, at selskabet ikke vil udbetale udbytte i fremtiden.
Udbytteafkastet viser, hvor meget udbyttebetalingerne udgør i den aktuelle aktiekurs. Fordi Airbus ikke udbetaler udbytte, er dets udbytte afkast nul.
Airbus' pengestrøm
Cash flow er en væsentlig del af enhver virksomhed. En virksomhed kan være rentabel, men den er nødt til at forudsige fremtidige pengestrømme for at kunne drive sin daglige drift. En stærk likviditet ønskes, men for mange likvide midler er ikke positivt for erhvervslivet på grund af den forpassede investeringsmulighed.
Airbus har en stærk likviditetsposition, og det frie cash flow forventes at stige fra de nuværende 2.181 € til 6.190 € ved udgangen af 2025. Det frie cash flow er det beløb, der er tilbage efter driften, og det bruges normalt at udvide forretningen til nye områder eller markeder. Jo højere frie pengestrømsposition, jo bedre.
Hvorfor købe Airbus-aktier?
Airbus er et afgørende europæisk selskab med en strategisk position i international sammenhæng. Airbus er det europæiske svar på amerikansk flyteknik, og det fremstod som et af de førende virksomheder på det gamle kontinent.
Her er tre grunde værd at overveje til fordel for Airbus-aktier:
- Stærk finansiel stilling – virksomhedens indtjening forventes at stige tæt på 50% i de næste fem år.
- Airbus er et udbyttebetalende selskab, der stoppede udbyttebetalingen på grund af COVD-19 økonomiske forstyrrelser. Det har dog en lang historie med udbyttebetalinger, og investorer forventer, at den genoptages, når pandemien er forbi.
- Luftfartsindustrien samt forsvars- og sikkerhedsindustrien er lovende i de kommende år.
Eksperttip om køb af Airbus-aktier
“ Airbus' forretning blev alvorligt forstyrret af COVID-19 økonomiske recessioner. Luftfartsindustrien var en af de hårdest ramte, men effektive vacciner giver et nyt perspektiv. Investorer købte aktiemarkedsfaldet påvirket af de lette monetære og finanspolitiske forhold, og de købte nogle flere i november 2020, da resultaterne af COVID-19-vaccinen blev offentliggjort. Med andre ord, når verden ser lyset for enden af tunnelen, vil den pandemiske indvirkning på Airbus' forretning forsvinde, og væksten kan genoptages. ”- jaysonderrick
5 ting, du skal overveje, før du køber Airbus-aktier
Før man køber aktier i ethvert selskab, skal man gøre noget due diligence for at forstå virksomheden bedre og planlægge investeringen. Her er nogle ting, du skal overveje, før du køber Airbus-aktier.
Forstå virksomheden
Den første og allervigtigste ting er at forstå sin forretning og fortolke dens finansielle stilling korrekt. Nogle investorer kan lide en virksomheds brand eller produkt, som er overbevisende nok til at investere i det finansielle aktiv. Den grundlæggende analyse giver dog et bedre perspektiv på, hvordan virksomheden klarede sig i fortiden, og endnu vigtigere giver den et kvalificeret bud på, hvordan den kan klare sig i fremtiden.
Forstå det grundlæggende ved investering
Risiko- eller pengestyring er en anden faktor at overveje. Et sundt pengestyringssystem fokuserer på diversificering på tværs af brancher, ordreudførelse og diskontering af en virksomheds fremtidige pengestrømme for at finde den iboende værdi af dens aktiekurs. Med andre ord, sørg for at forstå det grundlæggende ved investering, før du beslutter dig for at købe en aktie.
Vælg din mægler omhyggeligt
Ikke alle mæglere er ens. De forsøger at differentiere deres forretningsudbud via reducerede spreads og provisioner, en forbedret handelsplatform, der tilbyder fremragende tekniske analyseværktøjer eller hurtig eksekvering. Afhængigt af din investeringsstil kan en mægler være mere egnet end en anden.
Beslut hvor meget du vil investere
Det næste trin i investeringsprocessen er at beslutte, hvor meget du vil investere. Det er ikke klogt at lægge alle dine æg i samme kurv, da diversificering er nøglen til vellykket langsigtet handel. Desuden kan prishandlingen tage ret lang tid at konsolidere, og investorer mangler typisk disciplin og tålmodighed. Nogle investorer vælger at investere en vis procentdel af deres portefølje i en bestemt aktie og har altid kontanter ved hånden til kommende muligheder.
Beslut dig for et mål for din investering
Find ud af, hvad der driver dig til investeringsverdenen, og juster porteføljen derefter. Hvis eksempelvis langsigtet investering er din ting, så sørg for at ændre porteføljens sammensætning og struktur i forhold til tidshorisonten for investeringen. Eller, hvis du vil spekulere i den kortsigtede bevægelse af en virksomheds aktie, skal du overveje provisioner betalt til mægleren, og hvordan de påvirker bundlinjen.
Bundlinjen på at købe Airbus-aktier
Airbus SE er et af de mest emblematiske europæiske virksomheder, der så sin forretningsmodel alvorligt forstyrret af COVID-19-pandemien. Aktiekursen genvandt dog de fleste af de pandemi-ledede fald, da flyindustrien genoptog sin aktivitet.
Airbus suspenderede sin udbyttebetaling under pandemien, men det har en lang historie med at betale en. Med andre ord er sandsynligheden for, at den genoptager udbetalingen af udbytte, når den finansielle stilling styrkes.
Airbus har en solid prognose for frie pengestrømme til mere end fordoblet på fem år. Det viser modstandsdygtigheden i dens forretning, og hvordan de andre segmenter hjalp virksomheden med at klare den økonomiske recession, der blev udløst af pandemien.
Hvis du er klar til at investere i Airbus-aktier nu, er næste skridt at åbne en handelskonto hos en børsmægler. Hvis ikke, vil du måske bruge en demokonto og øve dig lidt mere, før du dedikerer rigtige midler til en handelskonto.
alternative bestande
Ofte Stillede Spørgsmål
-
Ikke hvis du bruger ordrer til at beskytte investeringen. Handlende kan begrænse det potentielle tab ved at afgive en stop-loss-ordre. Det er med andre ord det niveau, hvor den bullish-sag slutter, eller det prisniveau, hvor det ikke giver mening for den erhvervsdrivende at forblive investeret. Nøglen er at sætte stop-loss-ordren tæt nok på den aktuelle pris for ikke at lide betydelige tab, men langt nok til at undgå at blive stoppet af en mindre priskorrektion. Derfor er det afgørende at finde et niveau, der ugyldiggør det bullish-scenarie, og hvor den bullish-investeringscase ikke længere giver mening.
-
Da COVID-19-pandemien ramte, blev virksomhedens forretningsmodel forstyrret. Den kommercielle jetindustri blev hårdt ramt, da flyselskaberne lukkede deres aktiviteter. Som et resultat fokuserede Airbus på de andre forretningssegmenter, indtil flyindustrien gradvist genåbnede. Indtil da valgte man dog at stoppe med at betale udbytte på grund af den meget usikre fremtid.
-
Det afhænger af ledelsens plan og konsekvenserne af pandemien på Airbus forretningsmodel. På den ene side, hvis historien giver os nogen vejledning, vil virksomheden sandsynligvis vende tilbage til sin udbyttebetalingspolitik i den kommende periode, efterhånden som den finansielle stilling styrkes. Men på den anden side er der ingen garanti for, at ledelsen vælger at gøre det, selvom den økonomiske situation forbedres.
-
Forskning og udvikling er afgørende for en virksomhed som Airbus. De tre segmenter, det opererer i, kræver omfattende forskning i nye teknologier, produkter, tjenester, og virksomhedens regnskaber afspejler det. Airbus' forsknings- og udviklingsudgifter er forudsagt til 2,9 milliarder euro i 2021 og forventes at stige til 3,24 milliarder euro ved udgangen af 2025.
-
Det kan eller ikke. Det første aktiemarkeds reaktion under COVID-19-pandemien var et kraftigt frasalg. Men da det blev klart, at pandemien ville udløse omfattende lockdowns verden over, ledte investorer efter muligheder. Teknikvirksomheder steg fra deres lavpunkter og nåede nye rekorder, men ikke alle aktier klarede det samme. Den fremtidige udvikling afhænger af virksomheden og markedsforholdene.
-
Airbus er hovedsageligt kendt for sin kommercielle jetforretning og mindre kendt for sine andre forretninger, såsom sine operationer i forsvars- og sikkerhedsindustrien. Som sådan, da flyselskaber rundt om i verden blev tvunget til at sætte deres flåde på jorden, blev ordrer på nye fly også fastfrosset. Når alt kommer til alt, bragte pandemien en hidtil uset situation, og investorerne reagerede ikke godt.
Desuden annoncerede nogle ikoniske Wall Street-investorer (dvs. Warren Buffett), at de solgte hele deres deltagelse i flyindustrien, hvilket sendte et negativt signal til markedet. Men nogle andre investorer besluttede, at industriens fundamentale forhold ville blive bedre til sidst, og de udnyttede den lave aktiemarkedspris.