Home » Uddannelse » Markedspsykologi

Markedspsykologi

Markedspsykologi, også kendt som handelspsykologi, refererer til, hvordan handlende og investorer nærmer sig og føler om markedet. Følelser spiller en vigtig rolle i handel og kan ofte være en afgørende faktor, der afgør, om handlen bliver succesfuld eller mislykket.

Ud over andre vigtige aspekter, der generelt afgør ens succes på markedet, såsom erfaring og færdighedssæt, er det også lige så vigtigt at have den rette handelspsykologi, såvel som at kunne kontrollere forskellige følelser såsom grådighed, frygt og vrede, blandt andre.

På den anden side er der også positive følelser, der kan hjælpe handlende med at øge deres succes, men erfarne handlende ved, at handler baseret på følelser og skævheder bør undgås. Dette skyldes, at det at være sammensat og lære at kontrollere følelser forbedrer chancerne for succes på markedet og hjælper med at minimere potentielle tab.

Ting at undgå

Overhandl ikke

Dette er en af de mest almindelige fejl blandt uerfarne handlende og investorer. To hovedfaktorer, der fører til overhandel, er normalt utålmodighed og overmod.

At lære, hvornår man skal være tålmodig og sammensat på markedet er svært, men også afgørende for at få succes. Nye handlende træffer ofte hensynsløse handelsbeslutninger, fordi de mener, at de skal tjene penge hver dag eller på grund af nogle eksterne faktorer.

Der er ikke noget galt med at købe sikkerhed, hvis du er sikker på, at den vil stige i værdi, men at lede efter en undskyldning for at købe et aktiv vil sandsynligvis føre til overhandel.

På samme måde kan overtrading ske, hvis en erhvervsdrivende bliver overmodig. Dette sker typisk, efter at en uerfaren erhvervsdrivende har foretaget et par vellykkede handler, hvilket får dem til at tro, at de ikke kan begå en fejl.

Vær på vagt over for følelsesmæssig handel

Følelsesmæssig handel refererer til handel baseret på personlige følelser og følelser, der påvirker en erhvervsdrivendes beslutningsproces. Selvom dette nogle gange kan være en god ting, er det mere sandsynligt, at det påvirker dine handlende negativt.

Hovedårsagen til dette er, at følelser ofte kan få os til at træffe irrationelle beslutninger i vores hverdag, og vi vil bestemt undgå at foretage irrationelle bevægelser på markedet. Selvom det er umuligt at lukke dine følelser helt ned, bør handlende lære det, der er kendt som følelsesmæssig disciplin.

Med andre ord skal du være i stand til at kontrollere dine følelser som trader, og det er en af de vigtigste egenskaber i handelsverdenen.

Nogle af de almindelige eksempler på ugunstig følelsesmæssig handel inkluderer at sælge et værdipapir på grund af et par tabte point eller at være for arrogant til at lukke en tabsgivende position.

En af de mest udbredte følelser, der kan påvirke handel negativt, er frygt. Et af eksemplerne er frygten for at handle for stor. Udførelse af handler med ukorrekt størrelse øger volatiliteten, hvilket resulterer i at begå fejl, som du ikke ville begå, hvis du ikke havde været bange for at risikere større tab end normalt. Den enkleste måde at håndtere dette på ville være at sænke din handelsstørrelse til et mere bekvemt niveau.

Bortset fra dette oplever handlende også frygt, når de føler, at de er i den 'forkerte' handel. Forkert handel er den handel, der ikke passer til din handelsstrategi. En god måde at løse dette på er ved at have en tjekliste til at afgøre, hvilken handel der er rigtig eller forkert for dig.

Vær ikke grådig

Efter at have høstet flere store gevinster, har handlende en tendens til at blive grådige. Det er meget vigtigt at vide, hvordan man gør forskellen mellem grådighed og overbevisning. Brug af passende handelsmekanikker såsom stopordrer, profitmål og en ordentlig risikostyringsstrategi kan hjælpe med at undgå grådighed. Ligesom overmod kan det at være grådig også føre til skødesløse handelsbeslutninger og betydelige tab.

5 tips til at forbedre din markedspsykologi

Udvikle en handelsstrategi

Uanset om du er en langsigtet investor eller en daytrader, og uanset hvilket marked du ønsker at handle, er det et must at have en veletableret handels-/investeringsstrategi.

En handelsstrategi refererer til en gennemtænkt plan, der skitserer ens handelsmål, risikostyring og tolerance, tidshorisont og meget mere. Før du forpligter dig til et specifikt sæt regler og ideer inden for handel, bør du først lave en omfattende research og uddanne dig selv om, hvordan du kan udvikle en anstændig handelsstrategi.

De fleste handelsstrategier er afhængige af fundamental eller teknisk analyse eller begge dele. Tekniske handelsstrategier henviser til strategier, der afhænger af tekniske indikatorer for at identificere handelssignaler. På den anden side stoler investorer, der har udviklet en strategi baseret på fundamental analyse, af virksomhedens fundamentale faktorer såsom vækst og rentabilitet for at forsøge at vælge en vindende handel.

Sæt realistiske mål

At sætte realistiske handelsmål refererer generelt til at undgå at sætte ekstremt høje rentabilitetsmål, men at undgå lave og uspændende mål er lige så vigtigt. At have realistiske mål inden for handel har meget at gøre med at opbygge tillid, især når det kommer til mindre erfarne handlende, der tester deres strategier.

For eksempel er en selvsikker erhvervsdrivende meget mere tilbøjelig til at tage kalkulerede risici og være på vagt over for alle potentielle resultater. Man kan dog ikke blive en selvsikker erhvervsdrivende uden realistiske forventninger og ordentlig handelspsykologi. Det er derfor, mange eksperter råder nye handlende til at gøre en god mængde øvelse og teste deres handelsplaner på en demokonto, før de rent faktisk går ind på markedet med deres hårdt tjente penge.

Lær risikostyring

Risikostyring i handel refererer til at analysere og acceptere usikkerheden i investeringsvalg. Primært sker det, når en erhvervsdrivende analyserer og forsøger at beregne potentielle investeringstab og handler i overensstemmelse med målene og risikotolerancen for denne investering.

Mange investorer tænker ikke meget over risikostyring, hvilket er afgørende for at blive en succesfuld erhvervsdrivende. Dette skyldes, at selvom de formår at tjene mange penge på markedet, kan de ganske nemt miste dem uden en passende risikostyringsplan.

Nogle nye handlende har en tendens til at tro, at risiko helt bør undgås, men i virkeligheden er det nødvendigt at tage risici for at blive en stor investor, det skal bare styres korrekt.

Brug Stop-Loss-ordrer

En stop-loss-ordre er et prispunkt, hvor en erhvervsdrivende vil forlade markedet og tage et tab på denne handel. Dette er en almindelig hændelse, når handelen ikke fungerer, som en erhvervsdrivende havde forventet. Et stop-loss tjener til at begrænse tab og forhindre dem i at eskalere.

Den mest almindelige måde at placere stop-loss- og take-profit-ordrer på er ved at bruge de glidende gennemsnit (MA'er). Dette skyldes, at MA'er let beregnes og følges bredt på markedet. Væsentlige glidende gennemsnit er 5-, 9-, 20-, 50-, 100- og 200-dages gennemsnit.

Afgivelse af stop-loss-ordrer sker typisk efter at have udført teknisk analyse, men husk på, at fundamental analyse også spiller en stor rolle, når det kommer til timing.

Hold pauser

Uanset om du er ekspert eller helt ny inden for handel, er det vigtigt at holde pauser med jævne mellemrum, da det kan hjælpe dig med at undgå at lave dårlige følelsesmæssige handler og forblive rolige på markedet, især efter en dårlig handelsdag.

Følelser kan ofte få handlet overhånd, og derfor er det vigtigt at tage pauser i disse øjeblikke og lede tankerne videre til noget andet end handel.

Konklusion

Handelspsykologi er afgørende for at blive en succesfuld erhvervsdrivende eller investor. Selvom succes aldrig er garanteret i handel, kan udvikling af den rigtige markedspsykologi i høj grad øge ens chancer for succes. Med andre ord refererer det til at gøre opmærksomme handler, lære at kontrollere følelser og den måde, du reagerer på gevinster og tab, og forblive fattet.