Home » News » Kinas elbilproducent Nio hopper 4% efter at have rapporteret mindre end forventet tab

Kinas elbilproducent Nio hopper 4% efter at have rapporteret mindre end forventet tab

News Team

Nio-aktierne var omkring 4 % højere i førmarkedshandelen i USA, hvilket vendte tidligere tab, der fulgte efter resultaterne.

Investorer fokuserer på den kinesiske elbilproducents evne til at være mere disciplineret i sit forbrug, da den udstikker en vej til rentabilitet.

Nio CEO William Li gentog virksomhedens fokus på at være mere effektiv.

“Vi har identificeret muligheder for at optimere vores organisation, reducere omkostninger og øge effektiviteten,” sagde Li tirsdag.

Nogle af disse bestræbelser bærer allerede frugt. Nio rapporterede et nettotab på 4,6 milliarder yuan i tredje kvartal, et fald på 24,8 % i forhold til andet kvartal 2023, men stadig højere end i samme periode i 2022.

Virksomheden reducerede også 10% af sin arbejdsstyrke i sidste måned, med henvisning til “hård konkurrence.”

Kinas marked for elbiler er utroligt konkurrencedygtigt, hvor Nio står over for pres fra andre startups, som Xpeng og Li Auto, såvel som giganter som Tesla (NASDAQ: TSLA) og BYD.

Derudover forbliver kinesiske forbrugere forsigtige med forbrug, hvilket kan tynge Nios strategi om at appellere til premiumsegmentet på det lokale el-marked.

Virksomheden sagde, at omsætningen i fjerde kvartal vil være mellem 16,1 milliarder yuan og 16,7 milliarder yuan, hvilket repræsenterer en år-til-år stigning på mellem 0,1 % til 4,0 %. Analytikere forventede en prognose på 22,4 milliarder yuan i december kvartal.

Nio forventer også, at det vil levere mellem 47.000 og 49.000 køretøjer i fjerde kvartal – en stigning på cirka 17,3% til 22,3% år-til-år.

Fokus på effektivitet

I år har Kinas EV-marked været scenen for en priskrig udløst af Tesla, som har tvunget bilproducenter til at sænke køretøjspriserne og lægge pres på marginerne.

Nios bruttomargin var 8% i tredje kvartal, et fald fra 13,3% i samme periode sidste år.

Da Nio endnu ikke har givet overskud, siden det blev grundlagt i 2014, forsøger virksomheden at vise investorerne, at det kan balancere behovet for investeringer, samtidig med at det er mere disciplineret med omkostninger.

Li sagde tirsdag, at Nio ville udsætte eller afslutte ethvert projekt, der ikke vil give et økonomisk bidrag i de kommende tre år. Han tilføjede, at virksomheden vil sørge for, at den ikke “udvander” investeringer i kerneområder som teknologi og dets salgs- og servicenetværk, da det forbereder sig “på den mere intense konkurrence i de kommende to år.”

Som en del af dette fremstød meddelte Nio tirsdag, at de har indgået en aftale om at erhverve visse produktionsudstyr og aktiver fra Anhui Jianghuai Automobile Group Corp. (JAC) for 3,16 milliarder yuan. JAC fremstiller i øjeblikket Nio-biler.

Li sagde, at at bringe produktionen helt internt kunne reducere omkostningerne ved sådanne operationer med 10%, men at virksomheden ville udelukke batteriproduktion fra at blive udarbejdet internt, da foranstaltningen ikke ville forbedre bruttomarginen.

Nio CFO Steven Wei Feng sagde, at virksomhedens køretøjsmargin, som var 11% i tredje kvartal, kan stige til 15% i fjerde kvartal, hjulpet af lavere materiale- og komponentomkostninger samt bedre produktionskapacitet.

I 2024 sigter virksomheden mod en bilmargin på mellem 15% og 18%, sagde finansdirektøren.

Source: https://buystocks.co.uk/news/chinas-ev-carmaker-nio-jumps-4-after-reporting-narrower-than-expected-losses/