Europas bilproducenter bekymrer sig over Kinas EV-dygtighed på bilmessen i München
Europas bilproducenter har en kamp på deres hænder for at producere billigere elektriske køretøjer (EV’er) og slette Kinas førende i udviklingen af billigere, mere forbrugervenlige modeller, sagde ledere på Münchens IAA-mobilitetsmesse.
“Vi er nødt til at lukke forskellen på omkostningerne med nogle kinesiske spillere, der startede på elbiler en generation tidligere,” sagde Renault (EPA: RENA) CEO Luca de Meo til Reuters på biludstillingen og tilføjede, at når produktionsomkostningerne falder, vil priserne også falde. .
De Meo sagde som en del af den franske bilproducents stræben mod prisparitet med kineserne, at dens R5 EV, der udkommer næste år, vil være 25 % til 30 % billigere end dens elektriske Scenic og Megane modeller.
Kinesiske elbilproducenter, herunder BYD, Nio og Xpeng (NYSE:XPEV) retter sig alle mod Europas el-marked, hvor salget steg næsten 55 % til omkring 820.000 køretøjer i de første syv måneder af 2023, hvilket udgør omkring 13 % af alt bilsalg .
Xpeng planlægger at ekspandere til flere europæiske markeder i 2024, og Zhejiang Leapmotor Technology annoncerede fem modeller til oversøiske markeder, inklusive Europa, i løbet af de næste to år.
Ifølge bilkonsulentfirmaet Inovev er 8 % af de nye elbiler solgt i Europa indtil videre i år lavet af kinesiske mærker, en stigning fra 6 % sidste år og 4 % i 2021.
Omkring 41 % af udstillerne ved dette års München-begivenhed har hovedkvarter i Asien, med dobbelt så mange kinesiske virksomheder, der deltager, inklusive BYD, Xpeng og batteriproducenten CATL.
Ankomsten af kinesiske elbilsproducenter til Europa har givet anledning til bekymring for, at de kunne dominere salget af elbiler.
“Vi (Tyskland) mister vores konkurrenceevne,” sagde Hildegard Mueller, formand for den tyske sammenslutning af bilindustrien (VDA), og tilføjede, at biludstillingen i München illustrerede, “hvordan det høje pres fra international konkurrence” gør det afgørende for Tyskland at investere. mere inden for elektrificering.
Den gennemsnitlige elbil i Kina kostede mindre end 32.000 euro ($35.000) i første halvdel af 2022 sammenlignet med omkring 56.000 euro i Europa, ifølge forskere ved Jato Dynamics.
“Basisbilmarkedssegmentet vil enten forsvinde eller vil ikke blive gjort af europæiske producenter,” sagde BMWs CEO Oliver Zipse søndag aften med henvisning til Kinas fremstød i Europa.
Mercedes-Benz vil præsentere sin CLA compact-klasse og BMW sin Neue Klasse, begge målrettet højere rækkevidde og effektivitet, samtidig med at produktionsomkostningerne halveres.
Volkswagen (ETR:VOWG_p) CEO Oliver Blume fortalte journalister, at bilproducenten gennem sine partnerskaber i Kina sigter mod at reducere omkostningerne til battericeller med 50%.
Xpeng-præsident Brian Gu sagde, at mens europæiske bilproducenter i øjeblikket halter bagefter Kina, har de givet et “enormt engagement” til elbiler med partnerskaber og store investeringer i teknologi.
“Jeg ville aldrig give afkald på de store (bilproducenter), der virkelig prøver at vende tilbage og fokusere på denne vigtige overgang,” sagde Gu.
Bilindustrianalytiker Ferdinand Dudenhoeffer sagde, at kineserne er “verdensmestre” i at fremstille batterier, som kan udgøre 40% af en elbils pris.
Kinesiske batteriproducenter, der etablerer sig i Tyskland, hjælper med at sænke omkostningerne til elbiler, og tyske politikere skal sikre sig, at de “ikke bliver drevet ud af landet med dumme afkoblingsstrategier,” tilføjede Dudenhoeffer.
($1=0,9273 euro)
Source: https://buystocks.co.uk/news/europes-carmakers-fret-over-chinas-ev-prowess-at-munich-car-show/