Sekundært Udbud
Et sekundært udbud er, når en virksomheds aktier, der allerede blev solgt i en IPO sælges igen på et sekundært marked af investorer. Provenuet fra disse udbud fordeles til investorer, som videresælger aktierne, og ikke til selskabet.
Sekundære tilbud finder sted, da nogle virksomheder beslutter at have opfølgende tilbud, som normalt har to forskellige formater: ikke-udvandende og udvandende sekundære tilbud. Førstnævnte vil ikke resultere i en stigning i aktier, mens nye aktier oprettes i tilfælde af udvandende sekundære udbud.
Et udvandende sekundært udbud har en tendens til at resultere i en underperformance for aktier, efterhånden som nye enheder oprettes. Desuden, hvis en stor aktionær sælger gennem et sekundært udbud, kan investorerne forvente, at en negativ meddelelse er i pipelinen.
På den anden side kan investorer sende aktier i vejret efter en meddelelse om et sekundært udbud, hvis de føler, at de midler, som virksomheden søger at rejse, kan bruges til at skabe vækst.
Gå tilbage til vores fulde ordliste.