Home » News » Tesla-salget stiger, men går glip af forventninger

Tesla-salget stiger, men går glip af forventninger

Forsyningsmangel, logistikflaskehalse og stigende omkostninger rammer Tesla Inc (NASDAQ: TSLA), da det hurtigt øger produktionen af sine elbiler.

Selvom problemerne er blevet bedre i de seneste måneder, er de stadig umiddelbare udfordringer, sagde Tesla i en finansiel opdatering til investorer.

Omsætningen var lavere end forventet i de tre måneder, der sluttede i september, da bilsalget ikke levede op til forventningerne.

Men med $21,45 mia. (£19,12 mia.) forblev det mere end 50% højere end for et år siden.

Tesla, ledet af milliardæren Elon Musk, er vokset aggressivt i de seneste år, har åbnet nye fabrikker i USA, Kina og Tyskland og øget produktionen.

Virksomheden leverede 343.000 biler i kvartalet – en rekord, der var mere end 40% højere end i samme periode sidste år.

Firmaet producerede flere biler, end der blev solgt, hvilket vækker frygt for, at efterspørgslen kan aftage, da stigende priser, højere låneomkostninger og en større økonomisk afmatning på det centrale kinesiske marked afskrækker købere.

Musk indrømmede, at der var svaghed i Kina, men slog antydninger om, at efterspørgslen var aftagende.

Da Tesla delte leveringstallene tidligere på måneden, sagde virksomheden, at kløften skyldtes vanskeligheder med at finde køretøjer til at transportere biler til kunder.

“Der var ikke nok både, der var ikke nok tog, der var ikke nok bilvogne,” sagde han på et telefonmøde for at diskutere resultaterne og tilføjede, at firmaet forventer at sælge hver eneste bil, det fremstiller.

Leverancer af sin egen længe ventede elektriske lastbil skal starte i december, sagde firmaet. Selskabet rapporterede 3,3 milliarder dollars i overskud, en stigning i forhold til et år siden.

Men spørgsmål om Teslas vækststi, såvel som milliarder af dollars i aktiesalg fra hr. Musk, mens han forbereder en overtagelse af Twitter på 44 milliarder dollar, har tynget selskabets aktier i de seneste måneder.

Aktiekursen er faldet 40% i år, hvilket har tørret milliarder af dollars af virksomhedens værdi. Dets aktier faldt yderligere 4 % i eftermarkedshandelen onsdag.

“Jeg tror, at Tesla har haft et hårdt kvartal, og markedet reagerer på det,” sagde Sarah Kunst, administrerende direktør for Cleo Capital, til BBC’s Today-program.

“Bilindustrien generelt har lige nu en meget hård tid, fordi forsyningskædeproblemer fortsætter, og batterierne – især til elektriske køretøjer – er svære at få fat i,” sagde hun.

“Og virkeligheden er, at Tesla plejede at være det eneste sted at tage hen for at købe en avanceret elbil, og det er i stigende grad ikke tilfældet.”

Tesla dominerer markedet for elbiler i USA, men det står over for langt mere konkurrence i Europa og Kina, hvor sådanne biler er mere populære.

I USA har rivaler også øget deres indsats.

Den tyske bilproducent BMW sagde onsdag, at de ville bruge 1,7 milliarder dollars på at udvide sin elbilproduktion i USA.

For et par måneder siden sagde Elon Musk – ingen skrumpende violet, når det kommer til selvpromovering – at efterspørgslen efter Teslaer var gennem taget.

“Lige nu overstiger efterspørgslen produktionen i en latterlig grad,” sagde han.

Og alligevel ser det ikke ud til at ske ud fra disse tal.

Faktisk laver Tesla flere biler, end de sælger.

Ikke kun det, men der er en række økonomisk pres, der tærer på rentabiliteten. Forsyningskædeproblemer og omkostningerne til råmaterialer skader indtjeningen.

Tesla-investorer er dog meget mere bekymrede over dets langsigtede potentiale end kortsigtede økonomiske pres.

Derfor er usikkerheden om efterspørgslen efter Teslaer særligt skadelig. Det er med til at forklare, hvorfor et tilsyneladende solidt sæt resultater har set et fald i Teslas aktiekurs.

Det forklarer også, hvorfor hr. Musk så til at tale om efterspørgselsspørgsmål på indtjeningsopfordringen. “Jeg kan ikke understrege nok, at vi har fremragende efterspørgsel efter [the fourth quarter], og vi forventer at sælge hver bil, vi kan lave, så langt ude i fremtiden, som vi kan se,” sagde han.

Men mange Tesla-investorer bekymrer sig om, at hr. Musk ikke bruger nok tid på virksomheden – efter at have forpligtet sig til at købe Twitter. Disse resultater vil sandsynligvis ikke ændre denne opfattelse.