Ford samarbejder med PG&E omkring elektrisk F-150 Lightning bil
Ford Motors søger at evaluere muligheden for, at den elektriske F-150 Lightning kan drive et hjem og returnere energi til elnettet.
Ford Motors annoncerede tidligere i dag, at de har indgået et samarbejde med Pacific Gas and Electric Co (PG&E).
Partnerskabet vil se virksomhederne arbejde sammen om at evaluere muligheden for, at den elektriske F-150 Lightning kan drive et hjem og returnere energi til elnettet.
PG&E CEO Patti Poppe og Ford CEO Jim Farley gjorde deres planer kendt på den igangværende CERAWeek energikonference i Texas.
Et elektrisk køretøj kan returnere energi til elnettet eller til et hjem, en funktion kendt som tovejsopladning. Dette adskiller sig fra hjemmet og nettet, der oplader et køretøj.
Elbiler kan lade op om natten, når energipriserne er lave, og kan derefter levere energi tilbage til nettet under travle timer. Dette fænomen gør det muligt for kunderne at spare penge på deres elregninger og reducere belastningen på nettet.
Denne seneste udvikling kommer to dage efter, at PG&E's administrerende direktør annoncerede et pilotprogram med General Motors. Programmet vil se, at de to virksomheder fremstiller GM's elektriske køretøjer, der er i stand til at drive et hjem, hvis der er strømafbrydelse eller netsvigt.
En talskvinde for PG&E sagde imidlertid, at Fords meddelelse adskiller sig fra GM's, da det er den første på markedet for en Ford F-150 Lightning EV og tovejs opladningssystem.
F-150 Lightning vil blive lanceret i foråret og forventes at have kapacitet til strøm eller hjem, hvis der er strømafbrydelse. Ifølge Ford er F-150 Lightning en "Intelligent Backup Power".
PG&E skal undersøge, hvordan Fords teknologi relaterer sig til elnettet og kundernes hjem.
Ifølge PG&E er den første brug af F-150 Lightnings backup-strøm indstillet til at starte i foråret. Operationen vil blive støttet af Sunrun Inc., da det er Fords foretrukne installationspartner.