Home » News » Boeings administrerende direktør, Dave Calhoun, træder tilbage i rystelser midt i sikkerhedskrisen.

Boeings administrerende direktør, Dave Calhoun, træder tilbage i rystelser midt i sikkerhedskrisen.

News Team

Boeings administrerende direktør, Dave Calhoun, vil træde tilbage ved årets udgang i en bred ledelsesrystelse forårsaget af flyproducentens vidtstrakte sikkerhedskrise, forværret af en udblæsning af panelet i luften i januar på 737 MAX-flyet.

Stan Deal, Boeing Commercial Airplanes President og CEO, går på pension, og Stephanie Pope vil overtage denne forretning, sagde selskabet mandag. Steve Mollenkopf, tidligere administrerende direktør for tech-virksomheden Qualcomm, er blevet udnævnt til ny bestyrelsesformand og leder søgningen efter den næste administrerende direktør.

Ledelsen ændrer grænsen for ugers uro hos Boeing, efter at hændelsen i luften med et Alaska Airlines-drevet MAX 9-jetfly med 171 passagerer blev til en fuldstændig sikkerheds- og omdømmekrise for den ikoniske flyproducent.

Boeing-aktier har mistet omkring en fjerdedel af deres værdi siden hændelsen. De steg 2,3 % i begyndelsen af handelen mandag.

Hændelsen i januar var kun den seneste i en række sikkerhedskriser, der har rystet industriens tillid til flyproducenten og hæmmet dens evne til at øge produktionen. Calhoun selv blev ansat som administrerende direktør efter et par styrt i 2018 og 2019, der dræbte næsten 350 mennesker.

Nogle investorer udtrykte bekymring for, at denne omvæltning ikke ville være nok til at løse disse problemer.

“Vi har længe troet, at problemerne hos Boeing har været placeret i kulturelle udfordringer,” sagde Cameron Dawson, investeringschef hos NewEdge Wealth.

Virksomheden står over for hård reguleringskontrol, og amerikanske myndigheder dæmpede produktionen, mens det forsøger at løse sine sikkerheds- og kvalitetsproblemer. Virksomheden er i forhandlinger om at købe sit tidligere datterselskab Spirit AeroSystems for at forsøge at få mere kontrol over sin forsyningskæde.

“I betragtning af det brede sweep her, er store og forsinkede ændringer sandsynlige,” sagde Boeing-kritikeren Richard Aboulafia.

I sidste uge søgte en gruppe amerikanske luftfartsselskabers administrerende direktører møder med Boeing-direktører uden Calhoun for at udtrykke bekymring over Alaska Airlines-ulykken og sagde, at det var et usædvanligt tegn på frustration over producentens problemer og Calhoun.

Analytikere og investorer kaldte omvæltningen positivt for Boeing, men understregede, at meget afhænger af Calhouns efterfølger og ændrer virksomhedens kultur fra toppen.

Nogle foreslog Spirit AeroSystems administrerende direktør Patrick Shanahan, en tidligere Boeing-direktør og amerikansk embedsmand, som nu havde til opgave at lave en kompleks aftale med den amerikanske flyproducent, som en mulig efterfølger til Calhoun, 66.

“Vi tror, det vil kræve nogen med stamtavle og tålmodighed, da det sandsynligvis er en flerårig ikke-lineær rejse at reparere Boeing,” sagde Vertical Research Partners luftfartsanalytiker Robert Stallard i en note til kunderne.

Efter hændelsen begrænsede FAA Boeing-produktionen til en hastighed på 38 jetfly om måneden, men finansdirektør Brian West sagde i sidste uge, at den ikke engang havde nået det tal.

Siden Calhoun overtog tøjlerne, har virksomheden udholdt løbende forsinkelser i produktionen. Alligevel var Calhoun i oktober optimistisk over, hvor hurtigt Boeing kunne øge outputtet af sine MAX-jetfly, og sagde, at Boeing ville komme tilbage til 38 jetfly om måneden og var “ivrig efter at bygge derfra så hurtigt som vi kan.”

Men uger efter udblæsningen af panelet i luften i januar sagde Calhoun, at det er tid til at “gå langsomt for at gå hurtigt.”

Selskabets krise har frustreret flyselskaber, der allerede kæmper med leveringsforsinkelser fra både Boeing og dets rival Airbus, og flyproducenten har forbrændt flere penge i dette kvartal end forventet.

“I årevis har vi prioriteret bevægelsen af flyet gennem fabrikken frem for at få det gjort rigtigt, og det er nødt til at ændre sig,” sagde West i sidste uge.

Selskabets største rival, Airbus, modtog ordrer på 65 jetfly fra to af Boeings vigtigste asiatiske kunder for nylig, i hvad nogle så som et tegn på ledernes bekymringer om Boeing.

Source: https://buystocks.co.uk/news/boeing-ceo-dave-calhoun-to-step-down-in-shake-up-amid-safety-crisis/