Home » News » Boeing kæmper for at styre forsvarsenheden i endnu et år med milliardtab

Boeing kæmper for at styre forsvarsenheden i endnu et år med milliardtab

News Team

Boeings forsvarsforretning viser sig at være sværere at vende, end ledere oprindeligt forudsagde, med leverandørfejl og høje produktionsomkostninger, der bidrager til 1,7 milliarder dollars i tab i år på programmer som den næste Air Force One og NASAs Starliner-kapsel.

På trods af at have absorberet 4,4 milliarder dollars i tab i 2022 – hvilket ledere sagde ville mindske risikoen for fremtidige omkostningsoverskridelser – har enheden kun oplevet ringe forbedring i år.

Bortset fra sidste år, overstiger tabene på Boeings forsvarsprogrammer i 2023 dem fra alle årene siden 2014, ifølge en Reuters-gennemgang af Boeings regulatoriske ansøgninger. Boeing er unik blandt sine forsvarsentreprenører, da virksomheder som Lockheed Martin, General Dynamics og RTX oplever højere indtægter på grund af efterspørgsel fra krigen i Ukraine.

I modsætning til disse virksomheder er Boeing imidlertid låst i en håndfuld kontrakter, der tvinger flyproducenten til at tage et tab, når teknologiudviklingen går over budgettet.

Forsvarsenhedens tab i år inkluderer 933 millioner dollars i afgifter i tredje kvartal, for det meste bestående af et tab på 482 millioner dollars ved at bygge to Air Force One-fly og en afgift på 315 millioner dollars på et uidentificeret satellitprogram, som ikke tidligere havde tabt penge.

Boeings ledere sagde, at de er ved at indføre ny træning og implementere ressourcer til leverandører for at sikre, at enheden bevæger sig fra negative avancer til høje encifrede marginer inden 2025-2026, når dens mest problematiske programmer er planlagt til at være forbi flytestning og på mere stabilt grundlag .

“Vi driver lean produktion, programstyrings stringens og omkostningsproduktivitet konsekvent på tværs af divisionen,” sagde finansdirektør Brian West under et indtjeningsopkald onsdag. Boeing afviste at kommentere ud over ledernes kommentarer til opkaldet.

Byron Callan, en forsvarsanalytiker hos Capital Alpha Partners, sagde, at Boeings 2025-2026 tidslinje for at komme til positive marginer er mulig, men satte spørgsmålstegn ved, hvorfor det tog virksomheden år at indføre programmer for at forbedre eksekveringen.

“Nogen har virkelig tabt bolden på alt dette,” sagde han.

Boeing-aktierne har tabt 6% i år sammenlignet med det brede marked S&P 500’s gevinst på 9%.

FASTPRIS KONTRAKTER

Analytikere siger også, at der er meget lidt, Boeing kan gøre for at kompensere for den økonomiske byrde af sin lange liste af fastprisudviklingskontrakter med kunder som det amerikanske forsvarsministerium og NASA, som låser flyproducenten til at betale alle omkostninger over en aftalt tærskel.

Disse aftaler, som udgør 15 % af Boeings forsvarsprogramindtægter, blev indgået, før Boeings kommercielle flyforretning blev decimeret af MAX-krisen, og før pandemien og den høje inflation fik omkostningerne til at stige til materialer og arbejdskraft. Andre hovedpine omfatter en nylig fremstillingssnude, hvor en leverandør belagde KC-46 brændstoftanke forkert.

Tabene tyder på, at Boeing mangler en sand forståelse af omkostningerne, da hver ny afgift “er en opjustering af omkostningsforventningerne, i forhold til kun tre måneder før,” sagde Seth Seifman fra JP Morgan i et onsdagsnotat til investorerne. “Selv efter at have ekskluderet anklager, genererede BDS (Boeing Defence Space and Security) stadig ikke et reelt overskud.”

Boeing har stået fast på, at det ikke vil indgå nye fastpriskontrakter for udviklingsfasen af våben, fordi uforudsigeligheden forbundet med at designe og teste et nyt produkt ofte medfører uforudsete omkostninger.

Selskabets nuværende udviklingsindsats til fast pris, som omfatter det amerikanske luftvåbens KC-46 tankskib og T-7 træningsfly, nye Air Force One-fly, flådens MQ-25 tankerdrone og NASAs Starliner er dog alle blevet ved med at overskredet budgettet i år.

Den seneste anklage for Air Force One bragte samlede tab til 2,4 milliarder dollars på en kontrakt på 3,9 milliarder dollar om at udvikle to fly. Programmets nuværende tidsplan kræver, at det første jetfly skal leveres i september 2027.

West bemærkede også 136 millioner dollars i yderligere tab taget i løbet af kvartalet, inklusive et gebyr på 71 millioner dollars for MQ-25-programmet.

Mens KC-46 ser ud til at stabilisere sig, og T-7 i sidste ende vil give overskud, er der “ikke meget, du kan gøre” for dyre programmer med lav volumen som Air Force One eller MQ-25, sagde Richard Aboulafia fra AeroDynamic Advisory.

Et bedre bud, og et af Boeings forsvarssegmenter, der aggressivt forfølger, er at tegne fremtidige kontrakter for næste generations kampfly og banebrydende droner.

“Det er et målrigt miljø,” sagde Aboulafia.

Source: https://buystocks.co.uk/news/boeing-struggles-to-steer-defense-unit-in-another-year-of-billion-dollar-losses/