Home » News » Boeing-aktien springer på et mindre tab i 1. kvartal, men genopretningen af 737 Max vil tage tid.

Boeing-aktien springer på et mindre tab i 1. kvartal, men genopretningen af 737 Max vil tage tid.

News Team

Boeing rapporterede et mindre end forventet tab i første kvartal onsdag, men det advarede om, at en genopretning i produktionen for dets arbejdshest 737 Max-jet vil tage tid, efter en række produktions- og sikkerhedsproblemer kulminerede i Alaska Airlines-dørstik-hændelsen tidligere på dette tidspunkt. år.

Boeing (BA), som kun har rapporteret et rentabelt kvartal i løbet af de seneste fire år, rapporterede et justeret kernetab på 1,13 USD pr. aktie, et fald fra det tab på 1,27 USD pr. af et tab på $1,76 pr.

Koncernens omsætning faldt med 7,5 % fra et år tidligere til 16,57 milliarder dollars, hvilket er snævert over analytikernes konsensusprognose på et tal på 16,23 milliarder dollars.

Boeing leverede 83 fly til kunder i løbet af de tre måneder, der sluttede i marts, sagde selskabet, herunder 67 af dets 737 Max-jetfly og 13 af dets 787 Dreamliner. Gruppen bookede også ordrer på 111 nye fly, hvilket bringer dens samlede ordrebeholdning til omkring $529 milliarder.

Justeret fri pengestrøm var fastgjort til negativ 3,9 milliarder dollars for kvartalet, hvilket dog sætter dets langsigtede mål på 10 milliarder dollars i frie pengestrømme i 2025 eller 2026 i betydelig risiko, da produktionen aftager under sikkerhedstjek og regulatoriske undersøgelser.

“Vores resultater for første kvartal afspejler de øjeblikkelige handlinger, vi har truffet for at bremse 737-produktionen for at fremme kvalitetsforbedringer,” sagde CEO Dave Calhoun. “Vi vil tage den nødvendige tid til at styrke vores kvalitets- og sikkerhedsledelsessystemer, og dette arbejde vil positionere os til en stærkere og mere stabil fremtid.”

Boeing-aktier var markeret 3,5 % højere i førmarkedshandel umiddelbart efter indtjeningsmeddelelsen for at indikere en åbningskurs på $175,71. Et sådant skridt ville trimme aktiens år-til-dato fald til omkring 32,6%.

Calhoun træder tilbage senere i år

I slutningen af sidste måned sagde Calhoun, som har ledet gruppen siden 2020, at han ville træde tilbage i slutningen af dette år. Stan Deal, Boeings højt respekterede chef for dens kommercielle flydivision, vælger også at gå på pension.

Boeing har været udsat for en række store sikkerhedsproblemer i løbet af de sidste fem år, med den anden af to store katastrofer i 2019, det fatale styrt af en Boeing 737 Max i Etiopien, hvilket førte til, at daværende administrerende direktør Dennis Muilenburg trak sig.

Boeings årelange bestræbelser på at genvinde tilliden til sikkerheden af dets arbejdshestjet, som blev sat på grund af stort set alle luftfartsadministrationer i verden, fandt støtte, da flyproducenten vandt tilladelse til at genoptage leverancerne af 737 Max-flyet til Kina, verdens største flymarkedet, tidligere i år.

Calhouns indsats led dog et stort tilbageslag kort efter, da en dørprop på en anden version af flyet blæste op under en Alaska Airlines-flyvning.

Calhoun sagde, at hændelsen, der udløste grundstødningen af hundredvis af Max 9-flyvninger, såvel som undersøgelser foretaget af både Federal Aviation Administration og National Transportation Safety Board, efterlod ham “rystet ind til benet”.

FAA har sagt, at Boeing ikke vil være i stand til at udvide sin nuværende 737 Max-produktionshastighed, før sonderne er færdige, og rumfartsmanden kan sikre flådens ultimative sikkerhed.

Calhouns holdning blev dog mere og mere uholdbar, efter at der i sidste uge dukkede rapporter op om, at adskillige amerikanske luftfartsselskabers administrerende direktører bad om at mødes med bestyrelsesformand Larry Kellner for at diskutere sikkerhedsproblemer og den sandsynlige forsinkelse af snesevis af fly i løbet af de kommende år, der er knyttet til forskellige sonder i Max-sikkerhed.

Source: https://buystocks.co.uk/news/boeing-shares-leap-on-narrower-q1-loss-but-737-max-recovery-will-take-time/