Home » News » Amazon henvist til justitsministeriet i konkurrence undersøgelse

Amazon henvist til justitsministeriet i konkurrence undersøgelse

Teknikgiganten Amazon gennemgår i øjeblikket en undersøgelse for potentielt at have brudt konkurrencen på det digitale marked.

Medlemmer af det amerikanske hus retsudvalg har henvist teknologigiganten Amazon til det amerikanske justitsministerium (DOJ). Ifølge Husudvalget har Amazon og nogle af dets topledere brudt visse adfærd på markedet.

I et brev til den amerikanske justitsminister sagde udvalget, at virksomheden havde været involveret i vildledende adfærd.

Denne adfærd antydede, at Amazon og dets ledere handlede uretmæssigt for at påvirke eller blokere udvalgets undersøgelse af konkurrence på digitale markeder. Brevet af 9. marts lød;

"Vi har intet andet valg end at henvise denne sag til justitsministeriet for at undersøge, om Amazon og dets ledere blokerede Kongressen i strid med gældende føderal lov."

Amazon har endnu ikke reageret på denne seneste udvikling.

Henvisningen til DOJ kommer, efter at House Committee advarede Amazon tilbage i oktober 2021. På det tidspunkt anklagede panelet virksomheden og dets topledere, herunder grundlæggeren Jeff Bezos, for at vildlede Kongressen eller lyve for medlemmerne om dens forretningspraksis.

Brevet kommer også et par dage efter, at en rapport dukkede op, der afslørede, at Amazon gennemførte en kampagne med kopiering af produkter og rigning af søgeresultater i Indien for at øge salget af sine egne mærker. Amazon havde dog afvist beskyldningerne.

Ifølge medlemmerne af Repræsentanternes Hus modsiger nyhedsrapporterne de svorne vidnesbyrd og repræsentationer fra Amazons topledere, herunder den tidligere CEO Jeff Bezos.

På det tidspunkt udtalte Amazon, at virksomheden og dets ledere ikke vildledte udvalget og tilføjede, at de historier, der blev offentliggjort i de store medier, var unøjagtige.

I brevet sendt til den amerikanske justitsminister i dag citerede lovgiverne historier fra nogle af de førende medier, herunder The Wall Street Journal, Reuters og Politico, om virksomhedens e-handelspraksis.