Aktierne i BYD hopper, efter at den kinesiske elbilproducent har opnået en stigning på 200 % i første halvår
Aktier i den kinesiske bilproducent BYD noteret i Kina hopper mere end 5% tirsdag, en dag efter et stjernespring i første halvår.
Takket være rekordleverancer noterede den kinesiske elbilproducent mandag et stigning på 204,68 % i nettoresultatet for første halvår – det er en nettoindtjening på 10,95 milliarder yuan (1,50 milliarder USD) i perioden januar til juni sammenlignet med 3,59 milliarder yuan et år tidligere.
Bilproducentens børsnoterede aktier i Hong-Kong steg 5,6%, mens aktierne i Shenzhen steg så meget som 4,75% tirsdag.
De stærke tal skyldtes hovedsageligt hurtig vækst i den nye energikøretøjsvirksomhed, sagde firmaet i en aktieopgørelse.
Omsætningen i de første seks måneder steg 72,72% sammenlignet med første halvår af 2022, ifølge aktiearkivet.
“Hvis man ser på BYD-tal, har toplinjevæksten klart været meget stærk, men vi er endnu mere imponerede over dens marginer. BYD’s bruttomargin i første halvår var 18%. Det er Teslas bruttomargin,” ifølge Jiong Shao, Barclays’ Kina-teknologianalytiker.
Kinas bedst sælgende bilmærke offentliggjorde sine bedste kvartalsvise salgsresultater nogensinde. Salget af nye energikøretøjer til passagerer i andet kvartal var 700.244 enheder, en stigning på omkring 98% år-til-år, ifølge virksomheden.
Til sammenligning rapporterede den amerikanske rival Tesla leveringer af 466.140 køretøjer globalt i andet kvartal.
Kina er det største bilmarked i verden efter salg og produktion. Det er også det største elbilmarked i verden og en vigtig drivkraft i fremstødet mod elbiler.
“BYD er rettet mod et massemarked, hvor Tesla ikke kan nå,” sagde Vivek Vaidya, associeret partner hos Frost & Sullivan, på CNBC’s “Street Signs Asia” tirsdag.
“Du vil se Kina-fremstillede køretøjer, som vil tilbyde en betydelig prisfordel i forhold til Tesla [with] lignende funktioner, fantastisk udseende biler,” sagde Vaidya.
Priskrig
BYD er under pres fra en priskonkurrence blandt indenlandske rivaler såvel som Tesla.
Elon Musks EV-producent sænkede priserne på deres Model S og Model X i august, da virksomheden så ud til at vinde markedsandele midt i stigende konkurrence i Kina. De yderligere nedskæringer kom samme måned, som Tesla sænkede priserne for deres Model Y og Model 3.
Tidligere i år sænkede BYD og dets indenlandske rivaler som Nio og Xpeng også priserne.
“Den lavere pris for at presse ud af de svagere spillere er virkelig en god ting for industriens sundhed,” fortalte Shao fra Barclays til CNBC’s “Squawk Box Asia” tirsdag.
“BYD’s driftsmargin var 5%, hvilket er en ret sund driftsmargin, og mange spillere på det kinesiske el-marked har endda negativ bruttomargin, endsige driftsmargin,” sagde Shao.
Prisnedsættelserne kommer, da forbrugerne forbliver forsigtige med forbrug midt i et svagere end forventet økonomisk opsving i Kina, efter at strenge Covid-restriktioner blev ophævet.
Vaidya fra Frost & Sullivan sagde, at mærkerne sænker priserne for at få så mange af deres produkter på markedet som muligt.
“Elbiler er lidt anderledes end køretøjer med forbrændingsmotorer. Elbiler tjener også penge til de OEM’er, der sælger dem,” sagde Vaidya med henvisning til producenter af originalt udstyr som Tesla i dette tilfælde.
“Når de for eksempel kører, har Tesla ladepunkter, og derfor får Tesla nogle penge tilbage for hver kilometer, der køres på Tesla. Så rabatten eller priskrigen, der sker, er for at få produktet ud på markedet,” sagde Vaidya.
“Derefter vil det begynde at tjene penge.”
Konkurrencedygtigt landskab
BYD udvider også sin forretning uden for bilindustrien. Mandag meddelte BYD, at dens elektronikarm køber den amerikanske Jabils fremstilling af mobilelektronik i Kina for cirka 2,2 milliarder dollars.
BYD Electronics fremstiller en række produkter, herunder smartphones, tablet-pc’er, nye energikøretøjer, robotter og kommunikationsudstyr.
Den indenlandske rival Xpeng sagde mandag, at den købte Didis smarte elbiludviklingsforretning i en udveksling af aktier til en værdi af 744 millioner dollars. Xpeng sagde, at det planlægger at udvikle en elbil til lancering næste år under et nyt massemarkedsmærke.
Xpeng er også med til at udvikle to nye elbiler med Volkswagen, der vil inkorporere Xpengs avancerede driver-assist software til det kinesiske marked med et udrulningsmål for 2026.
Volkswagen sagde i juli, at det vil investere 700 millioner dollars i Xpeng og tage en ejerandel på 4,99 % i virksomheden.