Kinas el-aktier stiger, efter at XPeng afslører ‘betagende’ omkostningsbesparelser, ny produktionsproces
Kinesiske elbillagre steg mandag, da XPeng (XPEV) annoncerede en ny produktionsproces, som den siger vil sænke omkostningerne.
Den opdaterede Smart Electric Platform Architecture, kendt som SEPA 2.0, vil optimere forsknings- og udviklingscyklusser med 20 procent, ifølge virksomheden.
“Det vil gøre hurtige fremskridt inden for teknologi tilgængelig for vores kunder som standard med hurtigere softwareopgraderinger, fantastiske omkostningsbesparelser og øget produktoplevelse,” sagde He Xiaopeng, bestyrelsesformand og administrerende direktør for XPeng i en pressemeddelelse søndag.
XPeng-aktierne steg mere end 11 procent i den tidlige handel mandag med andre kinesiske elbilproducenter, Nio (NIO) og Li Auto (LI), der også rykkede højere på nyhederne.
SEPA 2.0 vil reducere omkostningerne til drivaggregatet, inklusive batterier, med minimum 25 procent, sagde Xpeng-præsident Brian Gu, ifølge Reuters til journalister i Shanghai søndag. Opgraderingen vil dække en bred bredde af modeller fra mindre sedaner til hatchbacks og pickup-trucks, hvilket hjælper XPeng med at reducere omkostningerne på tværs af sit sortiment.
SEPA 2.0-meddelelsen kommer, da XPengs leverancer er faldet i fire kvartaler i træk. Da andre kinesiske elbilselskaber har set leverancerne stige midt i en igangværende priskrig, sank XPeng-leverancerne 46,8 % i det seneste kvartal sammenlignet med samme periode året før. Xpeng er klar til at debutere sin første model bygget med SEPA 2.0, G6 Ultra Smart Coupe SUV, på Auto Shanghai 2023 på tirsdag.
“Vi forestiller os, at denne evolutionære intelligente arkitektur vil lede udviklingen af smart EV-teknologi i de næste tre år,” sagde Xiaopeng i pressemeddelelsen.
Xpeng halter stadig efter markedslederne Tesla (TSLA) og BYD (BYDDF) på det kinesiske el-marked. BYD førte salget af nye energibiler i marts med en markedsandel på 35,5 %, mens Tesla repræsenterede 14 %.
Tesla har teaset en næste generation af sin egen model, der også vil reducere omkostningerne yderligere. Dette kommer, da bilproducenten har hacket priser fem gange siden januar.
Wall Street-analytikere mener, at prisnedsættelserne har fornyet efterspørgslen, hvor Tesla leverede rekordhøje 422.875 køretøjer globalt i første kvartal.
Men med Teslas kvartalsrapport, der forventes på onsdag, vil prisnedsættelsernes indvirkning på marginer være et fokus for investorer.
“Når du virkelig ser på, hvordan de kan sænke omkostningerne, er det virkelig en fantastisk måde for dem at vinde markedsandele,” fortalte RBC Capital Markets’ ledende aktieanalytiker for globale biler for nylig til Yahoo Finance Live. “Og der vil uden tvivl være et pres på rentabiliteten på kort sigt, men jeg tror, markedet virkelig forstår dette.”