Apple og Elon Musk diskuterede et partnerskab
En af de mest innovative virksomheder i de seneste årtier kunne gøre forretninger med verdens mest indflydelsesrige CEO.
Det er en stor overraskelse.
Det er en nyhed, som hverken Apple Inc (NASDAQ: AAPL) fans eller beundrere af den karismatiske og finurlige Elon Musk kunne have forestillet sig selv i deres vildeste drømme.
Og alligevel ser det ud til, at en af de mest innovative virksomheder i de sidste årtier og den mest indflydelsesrige og visionære chef i samme periode diskuterede et muligt forretningspartnerskab mellem iPhone-producenten og SpaceX, raketopsendelsesfirmaet grundlagt af Musk.
Nyheden blev annonceret af ingen ringere end milliardæren selv. I et opslag på Twitter annoncerede den rigeste mand i verden, at SpaceX og Apple har diskuteret en iPhone-satellittjeneste. Grundlæggende handlede diskussionerne mellem de to parter om at tilbyde satellitforbindelse til iPhones ved hjælp af Starlink, satellit-internettjenesten, der tilbydes af SpaceX.
iPhone-teamet er ‘super smart’
“Vi har haft nogle lovende samtaler med Apple om Starlink-forbindelse,” skrev den teknologiske tycoon på Twitter den 8. september.
Musk, som ofte har afvist Apples seneste innovationer, komplimenterede teknologigiganten: “iPhone-teamet er åbenbart super smart.”
Han tilføjede, at: “Det er helt sikkert, at lukning af link fra rum til telefon vil fungere bedst, hvis telefonens software og hardware tilpasser sig rumbaserede signaler vs Starlink, der rent emulerer mobiltårn.”
Han sagde ikke, om diskussionen var i gang.
Apple reagerede ikke umiddelbart på en anmodning om kommentar.
Musks meddelelse kommer en dag efter, at Apple afslørede sin satellitkommunikationstjeneste i samarbejde med Globalstar, Inc. (GSAT). Tjenesten vil i sidste ende give brugere mulighed for at foretage nødopkald over en satellitforbindelse, selv når de ikke har mobiltjeneste. Det er begrænset til beskeder i starten.
Antenner, der er kompatible med iPhone, vil oprette forbindelse til en satellit og kommunikere på steder, hvor der ikke er nogen mobilforbindelse. Tjenesten formodes at fungere med en direkte satellitforbindelse (og ville derfor ikke være kompatibel med nuværende iPhone-modeller), med behovet for at være udendørs og på farten.
Satellitfunktionalitet vil være gratis med nye iPhones i to år.
“Det forventes i øjeblikket, at [Apple] vil gøre tjenesterne tilgængelige for kunderne i løbet af fjerde kvartal af 2022 (…) Der er ingen sikkerhed for, at tjenestelanceringen vil finde sted,” sagde Globalstar i en lovpligtig ansøgning.
Lang Fejde
Apple-Globalstar-partnerskabet ligner en meddelelse fra SpaceX og T-Mobile i slutningen af august. Ifølge aftalen vil SpaceX levere en satellitforbindelsestjeneste i fjerntliggende områder, hvor det traditionelle mobilnetværk er utilstrækkeligt.
Partnerskabet er baseret på den teknologi, Starlink tilbyder, som TheStreets Tom Bemis skrev. Starlink, satellitnetværket med lavt kredsløb om jorden, der drives af SpaceX, er klar til at begynde at opsende en ny generation af satellitter næste år.
“Starlink anden generations satellitter vil være i stand til at sende direkte til din mobiltelefon,” lovede Musk. “Ikke flere døde zoner, i en nøddeskal.”
Tjenesten ville bruge 12 Ghz-spektret til at tilbyde en rudimentær forbindelse via et 5G-modem, og den skulle lanceres i beta næste år, kun med tekster i starten.
Det er overraskende at se Musk i diskussioner med Apple, fordi milliardæren og lederne hos Tesla Inc (NASDAQ: TSLA), Musks elbilproducent, konstant kritiserer Apple. I februar sagde Franz von Holzhausen, Teslas chefdesigner, at Apple ikke havde opfundet noget i meget lang tid.
“Åh min Gud, jeg har hørt om Apple-produkter. Nu er der ikke noget at se frem til. Okay!” Franz von Holzhausen fortalte Spike’s Car radio i februar. “Jeg føler, at det bare er en fortsættelse. Det er bare en lille forfining af det samme,” sagde han. “Inspirationsmæssigt har det været svært at blive, du ved, super motiveret af det, de laver.”
I maj tøvede Musk ikke selv med at angribe Apple ved at tage stilling til det kontroversielle gebyr, som producenten af iPad’en og Apple-uret pålægger både salg i appen og køb i appen.
“Apples butik er som at have en skat på 30 % på internettet. Absolut ikke ok,” skrev tech tycoonen på Twitter den 3. maj.