Markedsværdi
Markedsværdi, eller blot markedsværdi, repræsenterer den samlede værdi af en virksomheds aktier, der er noteret på markedet. Udtrykket markedsværdi bruges mest til at bestemme størrelsen af en virksomhed.
Markedsværdien beregnes ved at gange den aktuelle pris pr. aktie med dets samlede antal udestående aktier. For eksempel, hvis en virksomhed har 10 millioner aktier udestående, som den sælger til £30 stykket, så vil dens markedsværdi være £300 millioner.
Market cap er et af nøglebegreberne for aktieinvestering, da det giver investorer indsigt i en virksomheds størrelse ved at måle dens værdi på det åbne marked. Desuden hjælper markedsværdien også investorer med at forstå en virksomheds fremtidige vækstudsigter, da den i det væsentlige fortæller dem, hvad investorer er villige til at betale for dets aktier.
Baseret på deres markedsværdi falder selskaber i tre kategorier, herunder large-cap-, mid-cap og small-cap-selskaber.
Selvom denne kategorisering ikke er noget, der er hugget i sten, er en almindelig regel, at store virksomheder inkluderer dem med en markedsværdi på minimum 10 milliarder pund. Disse er veletablerede virksomheder og normalt ledere af deres respektive brancher, såvel som de mest foretrukne investeringsvalg blandt investorer.
Mid-cap-selskaber har en markedsværdi på mellem 2 milliarder og 10 milliarder GBP, som også er etableret inden for deres respektive sektorer, men som regel har større vækstmuligheder.
Endelig har smallcap-selskaber en markedsværdi på mindre end 2 milliarder pund. Disse virksomheder er ikke så almindeligt kendte som store og mellemstore virksomheder, da de typisk opererer inden for nye industrier.
Gå tilbage til vores fulde ordliste.