Tidligere administrerende direktør for Lordstown Motors sælger selskabets aktier
Den tidligere administrerende direktør for Lordstown Motors Corp., Steve Burns, er ikke længere aktionær i det firma, han grundlagde for at masseproducere batteridrevne arbejdslastbiler efter hans seneste aktiesalg.
Ifølge en lovgivningsmæssig indgivelse onsdag solgte Burns sine resterende aktier i tre transaktioner siden 23. maj, herunder to, der skete efter en omvendt aktieopdeling den 24. maj, hvilket gav Cincinnati-områdets beboer mere end 3,8 millioner dollars.
Alt i alt, siden Burns begyndte at losse aktier i virksomheden i november 2021, tog han omkring 66 millioner dollars væk.
Indgivelsen til US Securities and Exchange Commission viser, at Burns solgte 581.000 aktier den 23. maj til 27 cents pr. aktie for 156.870 USD.
Den 24. maj – dagen for 1:15-splitningen – solgte Burns 200.000 aktier til $3,74 per aktie for $748.000, og den 16. juni solgte han de sidste 591.752 aktier til $4,99 per aktie for mere end $2,9 millioner.
Burns trak sig brat i juni 2021 uden grund fra Lordstown Motors, men hans afgang var i synkronisering med en indrømmelse fra firmaet om, at udsagn om forudbestillinger af virksomhedens første køretøj, Endurance, var unøjagtige.
Under den nye ledelse solgte virksomheden anlægget til det globale elektronik- og teknologifirma Foxconn for 230 millioner dollars sidste år og er gået væk fra fremstilling mod konstruktion og udvikling af elektriske køretøjer.
Det har for nylig været i en tvist med Foxconn om fremtidige investeringer, der startede med en afnoteringsmeddelelse fra Nasdaq, der resulterede i, at aktionærerne godkendte aktiesplitningen som et middel til at pumpe selskabets faldende aktiekurs op.
Den seneste tur fik Lordstown Motors til at true med at sagsøge Foxconn, hvis virksomheden ikke fulgte op på en investeringsaftale på 170 millioner dollars, som EV-starten har sagt er afgørende for dens overlevelse.
I en lovgivningsmæssig ansøgning den 9. juni erklærede Lordstown Motors, at det “har til hensigt at håndhæve sine rettigheder gennem retssager”, hvis der ikke opnås en “hurtig løsning” med Foxconn over at lukke på omkring 47,3 millioner dollars i Lordstown Motors klasse A-aktier.
Tvisten mellem selskaberne går tilbage til april, hvor Lordstown Motors modtog en meddelelse om afnotering fra Nasdaq, hvori det stod, at selskabets aktie var faldet under minimumsbudpriskravet på $1 pr. aktie i 30 på hinanden følgende handelsdage.
Det udløste et brev fra Foxconn om, at det mente, at Lordstown Motors på grund af meddelelsen fra Nasdaq havde brudt investeringsaftalen. Senere indikerede Foxconn over for Lordstown Motors, at det ikke havde til hensigt at lukke for aktiekøbet på 47,3 millioner dollars, ifølge endnu en regulatorisk ansøgning.
For at pumpe værdien af sin aktie op for at komme tilbage i overensstemmelse med Nasdaq-reglerne og måske overtale Foxconn til at følge op på aktieopkøbet, gennemførte Lordstown Motors, med aktionærernes godkendelse, en omvendt 1:15 aktiesplit den 24. maj.
Nasdaq informerede senere Lordstown Motors om, at det var tilbage i overensstemmelse, men selskabet modtog også et brev fra Foxconn om, at investeringsaftalen ikke ville tillade justering af antallet af aktier, der skulle købes på grund af aktiesplitningen, ifølge 9. juni arkivering.
Der står, at Foxconns fortolkning af aftalen er, at den giver selskabet ret til at erhverve mere end 60 procent af klasse A-aktien for de 47,3 millioner dollars.
Før opdelingen ville investeringen på 47,3 millioner dollar have købt Foxconn omkring 10 procent af Lordstown Motors’ klasse A-aktier.
Lordstown Motors er uenig i Foxconns fortolkning.
Source: https://buystocks.co.uk/news/former-chief-executive-of-lordstown-motors-sells-company-shares/