Teslas kinesiske el-leverancer stiger med 9,3 % å/å i august
Den amerikanske bilproducent Tesla (NASDAQ: TSLA) solgte 84.159 kinesiske elbiler (EV’er) i august, en stigning på 9,3% fra et år tidligere, viste data fra China Passenger Car Association (CPCA) mandag.
Salget af Kina-fremstillede Model 3 og Model Y-biler steg 30,9% fra en måned tidligere.
Den kinesiske rival BYD (SZ:002594) med sin Dynasty and Ocean-serie af elbiler og benzin-elektriske hybridmodeller registrerede leveringer af 274.086 personbiler i august, et hop på 57,5 % i forhold til året.
Tesla startede en priskrig på verdens største bilmarked i starten af 2023 for at forsvare sin markedsandel, som er kommet under pres fra den lokale chefrival BYD og mindre aktører.
Dets tiltag omfattede at sænke priserne i Kina to gange på tre dage i august og annoncering af yderligere nedskæringer på fredag, tilføjelse til sine kontantrabatter i juli og opildne en priskrig, der har trukket i 40-plus mærker i Kina.
Da salget er prioriteret, har Teslas overskudsgrad fået et hit. Dens bruttomargin fra salg af biler faldt til 17,9% i første halvår fra 27,8% i samme periode sidste år, viste Reuters’ beregninger.
I modsætning hertil viste BYDs seneste finansielle afsløring, at dens bruttomargin for bilindustrien steg til 20,67% i de seks måneder, der sluttede juni, en stigning på 4,36 procentpoint fra året før. Citi-analytikere sagde, at dette blev hjulpet af bilproducentens “skalaproduktionsfordele”.
Fredag frigav Tesla dog først en opdateret version af sit Model 3-køretøj i Kina, med en startpris, der er 12 % højere end den tidligere baghjulstrækkermodel.
Andre producenter, herunder den mindre rival Xpeng (NYSE: XPEV) og nykommeren Xiaomi (OTC: XIACF), søger at annoncere endnu mere overkommelige modeller, hvilket skærper konkurrencen.
Xpeng vil lancere en A-klasse model til en pris på 150.000 yuan ($20.571,62) under et projekt kaldet MONA som en del af en aftale i slutningen af august om at erhverve ride-hailing-giganten Didis smarte EV-enhed. Xpengs nuværende modeller er for det meste prissat over 200.000 yuan.
Xiaomi, der begyndte livet som en lavpristelefonproducent, har også vundet nik fra Kinas statsplanlægger om at lave elbiler.
Faldende bilsalg tilføjede til udfordringerne, på trods af en række foranstaltninger til at understøtte store pengeudgifter, efterhånden som Kinas post-pandemiske økonomiske opsving vakler, hvor store banker markerer risikoen for, at Kina misser sit vækstmål for 2023 på omkring 5 %.
($1 = 7,2916 kinesiske yuan renminbi)
Source: https://buystocks.co.uk/news/teslas-china-made-ev-deliveries-rise-9-3-y-y-in-august/