Qualcomm satser på kunstig intelligens for at få en større andel af markedet for bilchips
Qualcomm er bedst kendt for chips og modemer inde i Android-telefoner. Men i de senere år er det også begyndt at sælge en pakke hardwarechips, sensorer og software kaldet Snapdragon Digital Chassis til bilproducenter som GM, Hyundai og Volvo.
Nu håber den at udnytte hypen omkring generativ kunstig intelligens for at overbevise bilproducenter om at købe flere af disse chips og bygge nye scenarier omkring dem, såsom smarte assistenter, der vil hjælpe chauffører med at navigere rundt i byer, foretage reservationer og udføre andre daglige computeropgaver.
Bilindtægter er stadig en lille forretning for Qualcomm. Det rapporterede 1,32 milliarder dollars i salg i sit regnskabsår 2022, eller omkring 3% af virksomhedens samlede salg. Men selskabet siger, at det kan forvente, at dets chips vil blive brugt i kommende biler i løbet af de næste par år, og forventer mere end 9 milliarder dollars i salg i 2031.
Qualcomm tjener mellem $200 og $3.000 per bil, der bruger dens chips og software, sagde embedsmænd sidste efterår ved en investorbegivenhed. Virksomheden tjener også $5 pr. bil, der er forbundet til 5G gennem licensafgifter.
Et eksempel på virksomhedens tilstedeværelse i biler: GM’s nye elektriske 130.000 $ Cadillac Escalade IQ SUV bruger Qualcomm-chips og -software til at hjælpe med at drive køretøjets 55-tommers dashboard-display samt vognbane- og håndfri kørefunktioner under GM’s “Ultra Cruise ” branding. SUV’en tillader heller ikke brugere at spejle deres telefoner til underholdningssystemet, en funktion kendt som Apple CarPlay eller Android Auto, hvilket betyder, at chauffører vil interagere med GM’s valgte softwaregrænseflade, hvilket øger vigtigheden af computeroplevelsen i bilen.
Qualcomm står over for hård konkurrence fra andre chipproducenter i bilchipbranchen. Computer-fokuserede chip-virksomheder som Intel gennem dets Mobileye-datterselskab og Nvidia sælger bilprodukter, foruden traditionelle billeverandører som Continental, NXP Semiconductors og Bosch, der alle konkurrerer om at levere dele og chips, der driver instrumentbrætter og førerassistentsystemer.
I denne uge demonstrerede Qualcomm potentielle fremtidige scenarier, som dets chips kunne muliggøre ved hjælp af store sprogmodeller og generativ AI.
I et eksempel viste Qualcomm, hvordan en bilassistent kunne finde en opskrift på kyllingeenchiladas og tilføje ingredienserne til en indkøbsliste. I en anden bruger bilcomputeren Stable Diffusion, en type generativ AI-model, til at skabe og sende et AI-genereret fødselsdagskort til førerens bror. Demoerne kørte alle på bilens computer, ikke en telefon. Assistent-funktionen er et eksempel på, hvordan biler kan blive mere som personlige computere i de kommende år. Qualcomm CEO Cristiano Amon ser biler som en “ny computerplatform,” skrev han i et blogindlæg i denne uge.
Qualcomms demonstration fremhæver virksomhedens ønske om at blive set som en AI-virksomhed, gennem dets laveffekts smartphone-GPU’er og AI-acceleratorer. Investorer har indtil videre fokuseret på Nvidias cloud-GPU’er, som bruges til at drive applikationer som ChatGPT. Mens AI-boomet har tredoblet rivalen Nvidias aktie indtil videre i år, er Qualcomm kun steget 5% i samme periode.
Et kortsigtet mål for Qualcomms sprogmodeller er at skabe en smart brugervejledning ved hjælp af en stor sprogmodel, der er blevet trænet og finjusteret på de tætte brugermanualer, der følger med biler, sagde Nakul Duggal, automotive senior vice president hos Qualcomm. En anden grænse er førerovervågning eller brug af maskinlæring til at afgøre, om chaufføren er distraheret eller sover.
“Vi arbejder med bilproducenter, der aktivt går fra en flad manual, som du har i dit handskerum, til virkelig at tilføje kontekst, hvor bilen vil være i stand til at forstå, hvad der foregår,” sagde Duggal.
En anden grænse for Qualcomms platform kunne være funktioner, der kan opgradere bilens software på farten med nye selvkørende kapaciteter, sagde Duggal – hvilket endda kunne være en ny indtægtsstrøm for bilproducenter.
“Hvor kører du? Har du problemer med at parkere? Vil du abonnere på den automatiske parkeringsfunktion, som vi har, som du faktisk ikke har købt, men vi kan opgradere trådløst? Eller vil du gerne have en gratis prøveperiode i en periode?” sagde Duggal. “Der er så mange forskellige ting, du kan gøre, når du først har kontekst.”