Nike falder efter advarsel om, at salgsnedgangen bliver værre.
Nike Inc. (NYSE: NKE) aktier sank, efter at verdens største sportstøjsvirksomhed udsendte et helårsudsigt, der gik glip af forventningerne, hvilket forstærkede investorernes bekymringer om den aftagende efterspørgsel efter dets sneakers og tøj.
Ejeren af mærkerne Jordan og Converse ser, at omsætningen falder i mellem-encifret i virksomhedens nuværende regnskabsår, som begyndte i denne måned. Ifølge estimater udarbejdet af Bloomberg havde analytikere forventet en vækst på omkring 2% i år.
Aktierne faldt hele 13% i forlænget handel i New York torsdag aften. Aktien var allerede faldet 17% over de seneste 12 måneder. Andre atletiske detailhandlere faldt efter Nikes rapport, herunder Foot Locker Inc., Under Armour Inc., Dick’s Sporting Goods Inc. og Lululemon Athletica Inc.
Ruten strakte sig til Asien under fredagens morgenhandel. Li Ning Co Ltd faldt så meget som 3,5%, mens Anta Sports Products Ltd faldt 2,5%. Nikes leverandører fik også et hit. I Hong Kong faldt Shenzhou International Group Holdings Ltd så meget som 5,4%, Yue Yuen Industrial Holdings Ltd faldt 6,7%, mens Feng Tay Enterprise Co. i Taiwan faldt 7,9%.
Nike-salget har lidt i de seneste kvartaler, da et forsøg på at pivotere væk fra grossister er sprunget. Salget på dets hjemmeside, app og butikker faldt med 8% i virksomhedens finanspolitiske fjerde kvartal, hvilket savnede Wall Streets forventninger.
Svaghed i Nikes salgskanaler “kommer overrasket og er en grund til bekymring, da aktivtøjsgiganten kan afvise sine kernekunder på grund af mangel på nyheder,” sagde Bloomberg Intelligence-analytiker Poonam Goyal.
Nike-ledere skyldte afmatningen delvist på livsstilsmærker, herunder Air Force 1 og Nike Dunks, som får en høj andel af deres onlinesalg. Livsstilskategoriens salg faldt for første gang siden starten af pandemien, da efterspørgslen efter afslappet påklædning tog fart.
Omsætningen i fjerde kvartal faldt 1,7 % til 12,6 milliarder dollars, hvilket savner gennemsnittet af analytikerestimeringer. En bemærkelsesværdig efternøler var Converse-datterselskabet, kendt for sine Chuck Taylor-sneakers, hvor omsætningen faldt med 18 % på grund af et svagt salg i både Nordamerika og Vesteuropa.
Samtidig nåede salget i Greater China op på 1,86 milliarder dollar, hvilket slog det gennemsnitlige estimat, og indtjening per aktie overgik også forventningerne.
Nedgangen i omsætningen tilføjer et presserende behov for Nikes bestræbelser på at fremskynde produktudviklingen. Midt i en bølge af konkurrence fra opkomling som On Holding AG og Deckers Outdoor Corp.’s Hoka løbesko, har Nike lovet at prioritere sport, nye produkter og engrospartnere, der stort set havde fået mindre opmærksomhed fra virksomheden, da den forsøgte at booste sin butikker og hjemmesider.
“Vi er heller ikke overbeviste om, at et væsentligt opsving i løbeturen er en given konklusion, givet stærk konkurrence i den sektor,” skrev Seaport Research Partners-analytiker Mitch Kummetz i en note til kunderne, efter at resultaterne blev offentliggjort.
Chief Executive Officer John Donahoe sagde, at Nike vil frigive nye franchises inden for fitness- og livsstilskategorierne i anden halvdel af regnskabsåret. Han sagde, at Nikes produktudviklingsafdeling har tilføjet nye metoder til hurtige produkter.
“Et comeback i denne skala tager tid,” sagde finansdirektør Matt Friend under virksomhedens samtale med analytikere. Men han advarede om, at ændring af produktsortimentet vil udhule salget på kort sigt.
Source: https://buystocks.co.uk/news/nike-tumbles-after-warning-that-sales-slump-is-getting-worse/