Kinas Alibaba-fortjeneste falder med 86%, selvom omsætningen slår estimaterne.
Kinas Alibaba Group Holding rapporterede tirsdag et fald på 86% i fjerde kvartals overskud, primært på grund af værdiansættelsesændringer fra aktieinvesteringer, hvilket skubbede dets amerikanske børsnoterede aktier ned med næsten 6% i den tidlige handel, selvom omsætningen slog prognoserne.
Det annoncerede også, at det ville genoplive en plan, der først blev lanceret i 2022, for at opgradere sin sekundære notering i Hong Kong til en primær notering, mens den bibeholder sin primære notering i New York. Det sigter mod at færdiggøre denne dobbelt-primære notering inden august.
Kinas største e-handelsgruppe målt efter markedsandel har haft et tumultarisk år, siden den annoncerede den største omvæltning i sin 25-årige historie i marts 2023, opdelt i seks enheder og genfokuseret på sine kerneforretninger, herunder indenlandsk e-handel.
Alibabas fokus på billige varer som reaktion på det forsigtige forbrugerforbrug hjalp med at øge det indenlandske e-handelssalg, hvilket drev en vækst på 7% i den samlede omsætning i kvartalet frem til 31. marts.
Koncernens nettoindkomst var dog 3,27 milliarder yuan (452 millioner dollars) sammenlignet med 23,52 milliarder yuan for et år siden.
Alibaba (BABA) aktier faldt 5,6% i begyndelsen af New York handel.
Formand Joe Tsai fortalte analytikere i et opkald efter indtjeningen, at selskabet så “tidlige tegn” på voksende tillid.
“Vi har set grønne skud i nogle skønsmæssige genstande som tøj og elektronik,” sagde han. “Vi ved, at kinesiske forbrugere har evnen til at bruge penge, men den vilje til at bruge afspejler deres tillid til fremtiden.”
Fokus på rabatter
Kvartalsvis omsætning hos dens indenlandske handelsafdeling, Taobao og Tmall Group, steg 4 % år-til-år med stigende tocifret ordrevolumen.
Alibabas indenlandske handelsomsætning i de seneste kvartaler er blevet overskygget af blockbuster-vækst for lavpris- og rabatfokuserede platforme såsom PDD (PDD) Holdings’ Pinduoduo og ByteDance-ejede Douyin.
“Taobao og Tmalls stærke GMV og ordrevækst er især imponerende i betragtning af udfordringer fra konkurrenter og markedsforhold,” sagde Jacob Cooke, CEO for e-handelskonsulentfirmaet WPIC Marketing + Technologies.
Gruppen rapporterede en omsætning på 221,87 milliarder yuan i de tre måneder, der sluttede 31. marts, sammenlignet med et konsensusestimat på 219,66 milliarder yuan ifølge LSEG-data.
Analytikere forventede stærk vækst fra Alibabas internationale digitale handelsgren på grund af dets investeringer i at opbygge globale markedsandele og appetit blandt globale forbrugere til billige varer fra Kina.
Segmentet leverede med 45% vækst sammenlignet med en forventet 39% omsætningsstigning ifølge LSEG-data. Det oplevede også tab næsten fordoblet til 4,1 milliarder yuan (567 millioner USD) fra 2,2 milliarder for et år siden, da det investerede kraftigt for at forblive priskonkurrencedygtigt og forkorte leveringstiderne.
Koncernens anden “kerne”-forretning, dens cloud-division, oplevede AI-relaterede indtægter fra eksterne kunder, en relativt ny forretning, vokse med trecifrede år-til-år.
Source: https://buystocks.co.uk/news/chinas-alibaba-profit-tumbles-86-though-revenue-beats-estimates/