Home » News » EV-innovationer kan bremse væksten i efterspørgslen efter kobber

EV-innovationer kan bremse væksten i efterspørgslen efter kobber

News Team

EV-bilproducenten Tesla (NASDAQ: TSLA) og dens konkurrenter vedtager tekniske fremskridt med det formål at øge effektiviteten i deres biler og derved reducere kobberindholdet, som rapporteret af Reuters.

Denne udvikling kan begrænse efterspørgslen efter metallet, efterhånden som den næste generation af elbiler kommer på markedet, ifølge brancheeksperter.

På trods af en betydelig stigning i salget af elbiler, hovedsagelig tilskrevet Kinas vækst, forventes kobberefterspørgslen at fortsætte med at stige gennem resten af årtiet.

Innovationer inden for elbiler præsenterer sig dog som en potentiel efterspørgselsbegrænsende faktor, ifølge to nylige prognoser.

Mindre kobber pr. køretøj

Kobber har længe været betragtet som et nøgleelement i den grønne energiomstilling, hovedsagelig på grund af dets omfattende brug i elbiler.

En elbil kan bruge op til 80 kg kobber, en skarp kontrast til de 20 kg, der typisk bruges i et konventionelt køretøj med forbrændingsmotor.

En nylig rapport fra Goldman Sachs (NYSE: GS) afslørede, at elbiler tegnede sig for to tredjedele af den globale vækst i efterspørgsel efter kobber sidste år.

Alligevel har EV- og batteriproducenter opdaget metoder til at reducere vægt og omkostninger, og som følgelig kræver mindre kobber pr. køretøj, udtalte Goldman Sachs og konsulentfirmaet CRU Group i separate rapporter.

Reviderede forudsigelser

CRU Group reviderede sin forudsigelse for kobberforbrug i en gennemsnitlig elbil til 51-56 kilo mellem 2023 og 2030, et fald fra dens tidligere prognose på 65-66 kilo for samme periode. Goldman Sachs gentog en lignende følelse, idet han forudsagde, at kobberindholdet i en gennemsnitlig elbil ville falde til 65 kilo i 2030 sammenlignet med dens tidligere estimat på 73 kilo.

Begge institutioner tilskrev dette fald til en række tekniske ændringer, der sigtede på at forbedre rækkevidden, reducere vægten og forbedre effektiviteten af elbiler, hvilket samlet vil resultere i reduceret kobberindhold.

Robert Edwards, en analytiker fra CRU Group, antydede et potentielt brud i efterspørgselsfortællingen for kobber, idet han sagde: “Nogle af fremskrivningerne derude har været meget aggressive med hensyn til potentiel grøn energiefterspørgsel efter kobber.”

Mere kompakte batterier

Tekniske tilpasninger omfatter overgang til mere kompakte batterier, der ikke kræver celle-til-modul ledninger, anvendelse af tyndere kobberfolie i battericeller og migrering til højere spændingssystemer, hvilket kræver færre ledninger.

I et bemærkelsesværdigt tilfælde forventer Tesla, at ved at indføre et 48-volt-system til sit sekundære batteri i fremtidige elbiler, kan behovet for kobber reduceres til en fjerdedel af det nuværende behov, informerede CEO Elon Musk investorerne i maj.

Goldman Sachs identificerede disse innovative batteriudviklinger og potentielle overgange til højere spændingssystemer som “den største trussel mod kobbers EV-efterspørgsel”. Institutionen forudsiger kobberefterspørgsel efter elbiler til at nå 1 million tons i 2023 og stige til 2,8 millioner i 2030. Dette er en revision fra dens tidligere prognose på 3,2 millioner tons i 2030.

Ikke desto mindre synes en øget markedsandel for elbiler at opveje virkningen af reduceret kobberforbrug pr. enhed. CRU forventer, at elbiler og plug-in-hybrider i 2030 vil udgøre 42 % af det globale bilsalg, en stigning fra dens tidligere forudsigelse om en tredjedel.

Priserne falder

CRU’s Edwards indikerede endvidere, at de bullish på kobber kunne have overset potentialet for elbilproducenter til at introducere teknologier, der reducerer metallets brug.

I mellemtiden nåede tre-måneders benchmark-kobberprisen på London Metal Exchange en rekord på 10.845 USD pr. ton i marts 2022, hovedsagelig på grund af optimistiske EV-efterspørgselsprognoser, men er siden faldet næsten en fjerdedel.

Source: https://buystocks.co.uk/news/ev-innovations-may-curb-demand-growth-for-copper/