Den kinesiske bilproducent BYD køber det amerikanske firma Jabils mobilitetsforretning for 2,2 mia
Den kinesiske bilproducent BYD (002594.SZ) sagde mandag, at dens elektronikenhed har indgået en aftale med den amerikanske producent Jabil Inc (JBL.N) om at købe sin mobilelektronikfremstillingsvirksomhed i Kina for 15,8 milliarder yuan ($2,2 milliarder).
Aftalen vil udvide BYD Electronics (BE) (0285.HK) kundebase, produktportefølje og dets smartphonekomponentforretning, da det ser ud til at fange Jabils potentielle vækst i sektoren.
Jabil Circuit, som er baseret i Singapore og fremstiller printplader, etablerede i denne måned en enhed, der absorberede dets produktfremstillingsvirksomheder i Chengdu og Wuxi, som nu vil blive solgt til den kinesiske gruppe.
Aktierne i BYD Electronic faldt oprindeligt så meget som 9 % i Hong Kong mandag, men vendte deres tab og steg 0,5 % om eftermiddagen, mens det bredere marked steg 1,5 %. Den Hong Kong-noterede aktie af dets moderselskab BYD steg 0,9 %
Selvom det nu er bedst kendt for sin elbilvirksomhed, startede BYD med at sælge elektroniske komponenter. I 2007 noterede BYD sin BE-enhed på Hong Kong Stock Exchange.
BEs største forretning har været at sælge elektroniske komponenter til forbrugerelektronikprodukter såsom smartphones og bærbare computere. Dette var et af tre nøgleforretningssegmenter for BYD Electronic, der tegnede sig for mere end 70 % af dets samlede omsætning i 2022.
“For BYD tror jeg, det er en påmindelse om, at de gør mere end blot at dominere inden for elbiler,” sagde Tu Le, grundlægger af konsulentfirmaet Sino Auto Insights, og tilføjede, at de var højere oppe i den mobile forsyningskæde og var leverandør til Apple Inc. NASDAQ: AAPL).
Citi-analytikere sagde i et notat, at de mente, at handlen involverede Jabils Green Point-metalbeklædningsvirksomhed i Wuxi, og at det kunne se BE yderligere trænge ind i Apples forsyninger af hylstre med større markedsandele.
BE bliver sandsynligvis nødt til at finansiere opkøbet med lån og aktieudstedelse, tilføjede de. BYD og BE afslørede ikke, hvordan de planlagde at finansiere handlen.
BE og Jabil reagerede ikke umiddelbart på anmodninger om yderligere kommentarer.
“Samtidig med at BE’s markedsandel af produkter forbedres, vil opkøbet effektivt synergi med BE’s eksisterende produkter, forbedre den overordnede konkurrenceevne, sikre langsigtet bæredygtig udvikling,” sagde BYD i en børsfil uden at afsløre yderligere detaljer om opkøbet.
Hvis handlen blev gennemført, ville den endelige aftale gøre det muligt for Jabil at “forstærke vores aktionærcentrerede kapitalramme, herunder trinvise aktietilbagekøb”, sagde administrerende direktør Kenny Wilson i en erklæring.
Aftalen vil give Jabil mulighed for yderligere at investere i “elbiler, vedvarende energi, sundhedspleje, AI cloud-datacentre og andre slutmarkeder,” tilføjede Wilson.
Jabil Circuit arbejder med virksomheder inden for sundhedspleje, telekommunikation, computing og storage, med det formål at drive forsyningskædens intelligens, ifølge deres hjemmeside.
BYD kom først ind i bilindustrien i 2003, da det købte den Nanjing-baserede bilproducent Qin Chuan, som havde en tilladelse til bilproduktion. Den lancerede sin første bilmodel tre år senere.
($1 = 7,2890 kinesiske yuan)