BYD, KG Mobilitet i samtaler om batteri joint venture i Sydkorea -kilde
Kinas BYD Co (SZ:002594) Ltd og Sydkoreas KG Mobility Co Ltd er i forhandlinger om i fællesskab at bygge et batterianlæg til elektriske køretøjer (EV) i Sydkorea, fortalte en kilde til Reuters onsdag.
Den kinesiske batteri- og el-producent og den sydkoreanske bilproducent håber at sikre stabile batteriforsyninger gennem virksomheden, sagde kilden med direkte kendskab til sagen og afviser at blive identificeret på grund af sagens følsomhed.
Bloomberg sagde, at fabrikken sigter mod at starte masseproduktion i januar 2025, med henvisning til unavngivne industrikilder.
BYD – verdens nr. 2 EV batteriproducent – og KG Mobility – tidligere kendt som SsangYong Motor Co – svarede ikke umiddelbart på Reuters anmodninger om kommentarer.
Deres satsning ville være den første fælles fabrik mellem en kinesisk battericelleproducent og sydkoreansk bilproducent i Sydkorea.
Analytikere sagde, at BYDs indtog i Sydkorea, hjemsted for verdens tre store batteriproducenter – LG Energy Solution, Samsung (KS:005930) SDI og SK On – kunne hjælpe med at udvide sin kundebase.
“Det er virkelig en betydningsfuld begivenhed, en stor celleproducent som BYD har produktionskapacitet i Sydkorea, hvor lokale celleproducenter endnu ikke har mestret teknologien til at tilbyde billige batterier, som BYD kan tilbyde til bilproducenter,” sagde Kang Dong-jin, en analytiker hos Hyundai Motor (OTC: HYMTF) Securities.
BYD har specialiseret sig i lithium-jern-phosphat (LFP) batterier, noget den sydkoreanske batteritrio endnu ikke masseproducerer. Deres fokus er på nikkel-kobolt-batterier.
Kinesiske batterimaterialefirmaer øger investeringerne i Sydkorea og annoncerer projekter til en værdi af milliarder af dollars i år for at forsøge at omgå amerikanske skattefradragsregler for elektriske køretøjer, der sigter mod at mindske afhængigheden af kinesiske forsyningskæder.
Den amerikanske Inflation Reduction Act (IRA) er designet til at vænne USA fra den kinesiske forsyningskæde til elbiler. Det kræver, at mindst 40 % af værdien af kritiske mineraler, der bruges i et bilbatteri, kommer fra USA eller en frihandelspartner for at kvalificere sig til en skattefradrag på $3.750 pr. køretøj. Sydkorea har en frihandelsaftale med USA.
Ningbo Ronbay New Energy Technology, Kinas førende materialeproducent til EV-batterier, sagde i sidste uge, at det havde besluttet at udvide produktionskapaciteten for katodematerialer på sit sydkoreanske anlæg for at tackle de amerikanske EV-skattefradragsregler.