Boeings 2023-mål er i tvivl midt i produktions- og forsyningskædens udfordringer
På trods af et udfordrende år har Boeing (NYSE: BA)s aktie formået at stige med 11 % i 2023, hvilket afspejler lave investorforventninger snarere end tillid til virksomhedens præstation. Den nylige præsentation af CFO Brian West på Jefferies Industrial Conference afslørede opdateringer, der kunne påvirke virksomhedens investeringspotentiale.
West fremhævede, at fremskridtene med hensyn til de mål, som Boeings ledelse opstillede under en investorkonference i november 2022, har været mindre end tilfredsstillende i år. Planen var primært fokuseret på at generere frie pengestrømme (FCF) for at reducere virksomhedens gæld og positionere den til potentielle investeringer i udvikling af nye fly. Målene omfattede at opnå $3 milliarder til $5 milliarder i FCF i 2023 og $10 milliarder mellem 2025 og 2026, en betydelig stigning fra de $2,3 milliarder rapporteret i 2022.
Den planlagte forbedring skulle være drevet af flere faktorer, herunder et løft i produktionen af 737-modellen fra anslået 400 til 450 leverancer i 2023 til en månedlig rate på 50 i 2025/2026, hvilket svarer til en årlig rate på 600. West påpegede, at leveringen af de målrettede enheder forventes at være i den nedre ende af intervallet på grund af produktionsproblemer identificeret på flykroppe leveret af Spirit AeroSystems (NYSE: SPR). Det er anden gang, at Boeing har oplevet leveringsforsinkelser på grund af skrogproblemer.
Derudover påvirker forsyningskæden og arbejdskraftproblemer fortsat Boeing Defence, Space & Security (BDS), som havde til opgave at overvinde disse udfordringer, mindske risici forbundet med fastprisprogrammer, vende tilbage til rentabilitet og generere 2 milliarder dollars i driftslikviditet med 2025/2026. Både BDS og Boeing Commercial Airplanes (BCA) forventes at have negative fortjenstmargener i tredje kvartal.
Med hensyn til BDS skitserede West en trestrenget strategi under indtjeningsopkaldet for andet kvartal i juli med fokus på at opretholde stabilitet og forbedre produktiviteten i de 60 % af virksomheden, der klarede sig godt. De næste 15 % var bundet op i problematiske fastprisprogrammer, der forventes at være stort set risikofrie ved udgangen af 2024, og de resterende 25 % bestod af underperformerende ældre programmer.
West erkendte dog under den seneste konference, at det tog længere tid end forventet at vende de underperformerende 25 %. Desuden er der opstået nyt pres på fastprisudviklingskontrakterne, der udgør 15 % af omsætningsgrundlaget.
På trods af disse tilbageslag og tvivl omkring Boeings evne til at nå sine 2023-mål, forbliver aktien tiltalende baseret på dens 2025/2026-mål. Investorer bør nøje granske tredje kvartals indtjening og opdaterede retningslinjer, da de kunne indikere yderligere tilbageslag for Boeing i 2023