Home » News » Boeing-aktien stiger med 6% på flyets fremgang efter 11,8 milliarder dollars årligt tab.

Boeing-aktien stiger med 6% på flyets fremgang efter 11,8 milliarder dollars årligt tab.

News Team

Boeing sagde tirsdag, at det gjorde fremskridt med at øge flyproduktionen, og dets aktier steg 6%, på trods af at selskabet noterede sit største årlige tab i fire år.

Tabet på 11-8 milliarder dollars på grund af problemer på dets store enheder, sammen med nedfaldet fra en lammende strejke, viser de udfordringer, som administrerende direktør Kelly Ortberg står over for med at vende den amerikanske flyproducent. Det har afstået jorden til rivaliserende Airbus i leveringsræset og er kommet ind i trådkorset for regulatorer og kunder efter en række fejltrin.

Chief Financial Officer Brian West fortalte analytikere, at flyproducenten havde leveret 33 af sine stærkest sælgende 737 jetfly indtil videre i januar. West tilføjede, at selskabet forventer at være i en position senere på året til at overstige et loft på 38 om måneden, som er pålagt af amerikanske regulatorer.

Boeing har brug for godkendelse fra Federal Aviation Administration for at hæve 737-produktionen over loftet.

“Vi har et stabilt produktionssystem. Vi kommer igennem det, og jeg forventer i andet halvår, at vi vil have den godkendelse og gå over til en højere produktionshastighed,” sagde Ortberg til CNBC tidligere på dagen.

Boeing leverede 17 MAX-jetfly i december.

Ortberg fortalte Reuters, at han “ikke er alt for bekymret” over den amerikanske præsident Donald Trumps trusler om at pålægge told på handelspartnere, herunder lande, der er vigtige dele af Boeings vidtstrakte forsyningskæde.

Ortberg, der overtog roret for flyproducenten i august, sagde, at selskabet genopretter produktionsstabiliteten efter en rystende luftulykke for et år siden, der gav anledning til bekymring om sikkerheden af dets jetfly.

Boeing, som er vendt tilbage til en produktionshastighed på fem om måneden for sine widebody 787-jetfly, vil flytte til en hastighed på syv om måneden, “når vores præstationsindikatorer siger, at produktionssystemet er stabilt, og forhåbentlig er det i det næste kvartal eller deromkring. “, tilføjede Ortberg

West gentog, at selskabet vil brænde kontanter i løbet af første halvår, men pengestrømmen vil blive positiv i den bagerste halvdel af 2025.

Boeing rapporterede ikke vejledning for dette år, men har tidligere fortalt investorer, at de planlagde at generere 10 milliarder dollars i årligt frit cash flow i 2025 eller 2026, et mål, der i vid udstrækning forventes at blive forsinket.

For kvartalet rapporterede selskabet om et kontantforbrænding på 4,1 milliarder dollar, lidt lavere end analytikernes forventning om et kontantforbrug på 4,26 milliarder dollar, ifølge data indsamlet af LSEG.

Boeing rapporterede et tab på 3,86 milliarder dollars i fjerde kvartal på grund af, hvad Ortberg kaldte “skuffende” anklager i flere fastprisforsvarsprogrammer. Ortberg tilføjede imidlertid i et brev til medarbejderne tirsdag, at Boeing “nu var mere proaktiv og klar over risiciene” ved programmerne.

Ortberg gentog virksomhedens firedelte plan for at vende forretningen, herunder en flerårig indsats for at rette op på Boeings kultur, “måske den vigtigste ændring, vi skal foretage.”

Efter at have haft rekordhøje overskud i 2010’erne, har Boeing blødt mere end 30 milliarder dollars ud siden 2019, efter at to dødsulykker med dets bedst sælgende 737 MAX-jet udløste bekymringer for produktionskvalitet og sikkerhed og bekymringer om, at det havde vildledt regulatorer under flyets certificeringsproces.

Pandemien pressede virksomheden yderligere, mens luftpanelets udblæsning på en næsten ny 737 MAX i januar sidste år slæbte Boeing ind i endnu en krise.

Virksomhedens forsvars-, rum- og sikkerhedsforretning tabte 5,41 milliarder dollars i 2024, ramt af overskridelser af flere fastprisprogrammer.

“Vi har gennemført dybe dyk i alle vores udfordrende fastprisudviklingsprogrammer,” sagde Ortberg i brevet til medarbejderne.

Ortberg fortalte Reuters, at Boeing arbejder sammen med Teslas administrerende direktør Elon Musk, en nær allieret af Trump, for at se, om virksomheden kan fremskynde leveringsplanen for det forsinkede amerikanske præsidentfly kendt som Air Force One.

Boeings kommercielle fly-division, der nu fokuserer på at få tre af sine modeller certificeret, har et godt greb om at løse et thrust link-problem, der blev afsløret på dets 777X widebody, som genoptog flyvetestene i denne måned, tilføjede han.

Ortberg sagde, at han er fokuseret på at stabilisere og øge produktionen af Boeings eksisterende fly og planlægger ikke at begynde arbejdet med et nyt flyprogram snart.

Omsætningen for kvartalet til og med december faldt 31 % til 15,24 milliarder dollar, hvilket manglede analytikernes forventning på 16,21 milliarder dollar ifølge LSEG-data.

Kvartalsjusteret tab pr. aktie var $5,90 sammenlignet med forventninger om et tab på $3 pr. aktie.

Cash burn var $14,3 milliarder i 2024 sammenlignet med et cash flow på $4,43 milliarder i 2023.

Source: https://buystocks.co.uk/news/boeing-stock-rallies-6-on-plane-progress-after-11-8-billion-annual-loss/