Boeing-aktien falder på grund af sammenbrud i fagforeningsforhandlinger, risiko for kreditvurderingsnedgradering.
Boeing (BA) aktien faldt mere end 2% onsdag, efter at forhandlingerne med dets maskinmesterforening brød sammen, og flyproducenten trak sit kontraktforslag tilbage.
Virksomheden står også over for truslen om en nedgradering af S&P-kreditvurderingen til junk, da medlemmer af dets største fagforening forbliver i strejke i en fjerde uge.
Efter sin tredje runde af forhandlingsforhandlinger, inklusive to dages forhandlinger i denne uge, fortalte Boeings operative chef Stephanie Pope ansatte i en e-mail tirsdag aften, at “yderligere forhandlinger giver ikke mening på dette tidspunkt, og vores tilbud er blevet trukket tilbage.”
“Desværre har fagforeningen ikke seriøst overvejet vores forslag. I stedet stillede forbundet ikke-forhandlingsbare krav langt ud over, hvad man kan acceptere, hvis vi skal forblive konkurrencedygtige som virksomhed,” sagde Pope.
Medlemmer af International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM) har været i strejke siden 13. september efter at have nedstemt en foreløbig arbejdskontrakt.
Fagforeningen sagde i en erklæring tirsdag, at Boeing nægtede at foreslå nogen lønstigninger, ferie eller sygeorlov og ville ikke genindføre en ydelsespension, blandt andet.
Sammenbruddet i arbejdsforhandlingerne fandt sted samme dag, som kreditvurderingsbureauet S&P placerede Boeing på CreditWatch Negative, hvilket øgede sandsynligheden for en nedjustering, hvis arbejdskonflikten fortsætter ind i slutningen af året.
Boeings senior usikrede noter er i øjeblikket på BBB-, det laveste niveau af investeringsgrad, før de går ind i junk-vurderet territorium.
Flyproducenten har forsøgt at få sin produktion tilbage på sporet, med nye sikkerheds- og produktionsforanstaltninger på plads efter et udblæsning af en dørprop ombord på en Alaska Airlines (ALK)-flyvning på et Boeing 737 Max 9-jetfly i januar.
“Strejken sætter Boeings genopretning i fare. Selskabet vil ikke nå sit mål om at øge Max-produktionen til 38 fly om måneden ved udgangen af 2024,” sagde S&P.
S&P vurderer, at strejken koster virksomheden mere end 1 milliard dollar om måneden. Det forventer, at Boeing vil pådrage sig en pengestrøm på omkring 10 milliarder dollars i 2024.
Boeing tog aggressive omkostningsbesparende foranstaltninger i sidste måned, herunder den midlertidige orlov af ledere, ledere og medarbejdere.
“Selvom dette er en svær beslutning, der påvirker alle, er det i et forsøg på at bevare vores langsigtede fremtid og hjælpe os med at navigere gennem denne meget svære tid,” skrev Boeings administrerende direktør Kelly Ortberg i et notat til medarbejderne den 18. september.
Ortberg, der overtog CEO-jobbet i august, sagde, at han og hans ledelsesteam også ville gå ned i løn under strejkens varighed.
“Jeg tror, det store billede er, at dette er en slags kortsigtet blip,” sagde Tony Bancroft, porteføljemanager for Gabelli Commercial Aerospace & Defence ETF, til Yahoo Finance onsdag morgen.
“I det lange løb er der et årti plus efterslæb for efterspørgsel efter kommercielle fly for de to OEM’er [original equipment manufacturer], og Boeing er en af de to. Så jeg tror på lang sigt, at dette ikke er vil være meningsfuldt,” tilføjede han.