Home » News » Bain Capital skubber Virgin IPO tilbage til 2024, men er sat til en uventet vind

Bain Capital skubber Virgin IPO tilbage til 2024, men er sat til en uventet vind

News Team

Bain Capital, ejer af Virgin Australia (ASX:VAH) rapporteres at have skubbet flyselskabets børsnotering tilbage indtil marts kvartal 2024.

Oprindeligt var børsnoteringen på mere end 3 milliarder USD planlagt til november i år, men det ser ud til, at investorerne venter på at vurdere Qantas’ bedring og dets løfte om at vinde kunder tilbage, herunder at gøre flyrejser mere overkommelige – et skridt, som investorerne er forsigtige med.

I baggrunden har Virgin CEO Jayne Hrdlicka instrueret ledere til at fokusere på Virgins genopbygning til en profitabel forretning.

Hvis det kan løse det, kan Virgins genopretning fra livsstøtte under COVID til et blomstrende australsk flyselskab få investorerne til at blive begejstrede.

I Hrdlickas øjne er problemerne med Qantas kun en distraktion, der skal ignoreres, og hun har opfordret ledere til at overlade ASX-noteringen til Bain.

Så langt så godt.

For første gang i elleve år har Virgin registreret et lovbestemt nettoresultat efter skat på AU$129 millioner for regnskabsåret, der sluttede 30. juni 2023 (FY23). Omsætningen steg med 124 % år-til-år og nåede AU$5 milliarder, mens overskuddet var en væsentlig vending på FY22-tabet på AU$565,5 millioner.

Tiden kunne give en stærk børsnotering

Virgin ser ud til at være hurtigt i bedring, og efterspørgslen fortsætter med at overgå kapaciteten, hvilket er godt for fremtiden.

Hrdlicka genopbygger Virgin fra bunden, med en lavere omkostningsbase: Flyselskabet har afskrevet meget af sin gæld. Nettogælden er nu 1,2 milliarder dollar, men den har en bunke på 1 milliard dollar på balancen.

Dens Velocity-loyalitetsforretning fortsætter med at vokse og leverer et 30% hop i indtjening til $77 millioner.

Driftsmarginerne er også robuste med 8,8 %.

De seneste resultater er en stor milepæl for Virgin Australia (ASX: VAH).

De vil bidrage til renoveringen på 110 millioner dollars, herunder udrulningen af Wi-Fi ombord på flyvningen og et eftersyn af sæder på økonomi- og businessklasse.

Den samlede flåde vil sidde på 99 efter ankomsten af nye brændstofeffektive Boeing 737-8 fly.

Så med et nyt fokus på bæredygtig profit, ikke vækst i markedsandele, kan kampen mellem Qantas, som har en markedsandel på 65 %, og Virgin, som har mellem 30 og 3 %, ændre sig markant.

Bain vil vinde med børsnotering uanset hvornår

Bain købte Virgin for knap 600 millioner dollars for tre år siden.

Det har nu en bogført værdi på 2,2 milliarder dollars.

Bain Capital ser blandede signaler for Virgin Australia-børsnoteringen midt i flymarkedets volatilitet

Bain Capital har høstet en betydelig udbetaling på 730 millioner A$ fra sin investering i Virgin Australia, delvist finansieret af et brolån, hvilket indikerer positive økonomiske udsigter, der udelukker endnu en krise på omfanget af Covid-19. Bain har dog endnu ikke afsløret en specifik tidslinje for en børsnotering for flyselskabet, idet den kun angiver, at det planlægger at opretholde en betydelig aktiepost efter børsnoteringen.

Globale flyselskaber har været vidne til et fald fra deres toppe i midten af juli, hvilket sår tvivl om sektorens post-pandemiske boom. For eksempel er Qantas-aktierne faldet 25 %, mens American Airlines og Delta har oplevet fald på henholdsvis 34 % og 27 %. Sammentrækningen er ikke begrænset til USA; Singapore Airlines og International Airlines Group (IAG) falder med henholdsvis 17 % og 14 %.

Der er stor efterspørgsel efter flyrejser, men stigende renter begrænser skønsmæssige udgifter. Ekstra kapacitet i form af nye flyvninger og ruter gør det udfordrende for flyselskaberne at vælte øgede omkostninger, såsom brændstof og inflation, over på forbrugerne via billetpriser.

For Bain er tidspunktet for Virgin Australias børsnotering afgørende. At holde fast i flyselskabet for længe kan risikere at lancere en børsnotering i en periode med stagneret vækst, hvilket afspejler tidligere industriproblemer med overudbud. Omvendt kan det at flytte for tidligt betyde at sælge flyselskabet på et marked, der er presset af stigende renter.

Source: https://buystocks.co.uk/news/bain-capital-pushes-virgin-ipo-back-to-2024-but-is-set-for-a-windfall/