Home » News » Amazon melder om stærk indtjening for 4. kvartal, men aktierne falder på grund af udsigterne for første kvartal.

Amazon melder om stærk indtjening for 4. kvartal, men aktierne falder på grund af udsigterne for første kvartal.

News Team

Amazon rapporterede torsdag om bedre end forventet omsætning og overskud for ferieindkøbsperioden, men dets aktier faldt i efter-timers handel på grund af skuffende guidance for indeværende kvartal.

Det Seattle-baserede e-handels- og teknologiselskab sagde, at dets omsætning for perioden oktober-december udgjorde 187,8 milliarder dollars, et 10% hop sammenlignet med samme periode i 2023. Overskuddet kom ud på 20 milliarder dollars, mens indtjeningen per aktie nåede 1,86 dollars, højere end de 1,49 dollars, som analytikere undersøgt af FactSet havde forventet.

Men selskabet sagde, at det forventede, at omsætningen for indeværende kvartal ville være mellem $151 milliarder og 155,5 milliarder, lavere end de $158,56 milliarder, som analytikere forventede. Vejledningen forudser “en usædvanlig stor, ugunstig påvirkning” fra udenlandske valutakurser, sagde den.

Amazon er den største online shopping-destination i USA og har længe været en fordel af forbrugernes udgifter i løbet af ferien. Som det har gjort i de seneste år, begyndte virksomheden i oktober at tilbyde kampagner, der havde til formål at lokke tidlige feriehandlere. Det annoncerede andre rabatter i løbet af tre måneders perioden, herunder på store salgsdage som Black Friday og Cyber Monday.

Amazon rapporterede torsdag, at det havde 75,5 milliarder dollars i omsætning for sin online shopping-forretning, en stigning på 7% i forhold til samme periode i 2023.

På tværs af detailbranchen var feriesalget i november og december bedre end forventet sammenlignet med det foregående år, da lavere inflation på ferievarer lokkede kunder til at købe, ifølge The National Retail Federation. Online shopping havde også rekordhøje salgsniveauer, rapporterede Adobe Analytics i januar.

Salget for Amazon Web Services, virksomhedens fremtrædende cloud computing-enhed, steg 19% i løbet af fjerde kvartal. Men det faldt lidt under analytikernes forventninger.

Amazon er en af de største aktører i det konkurrencedygtige teknologikapløb omkring generativ kunstig intelligens. Ligesom andre teknologivirksomheder har det øget investeringerne i teknologien og bruger milliarder på at udvide datacentre, der understøtter AI og cloud computing. Virksomheden bruger også penge på andet udstyr, herunder dets computerchips og dem, der er udviklet af Nvidia. Det har også udrullet sine egne AI-modeller og integreret den generative AI i andre dele af sin forretning.

I fjerde kvartal rapporterede Amazon om at bruge 27,8 milliarder dollars på ejendom og udstyr, væsentligt højere end i samme periode i 2023. Under et opkald med analytikere torsdag sagde Amazons administrerende direktør Andy Jassy, at kapitaludgifterne for kvartalet udgjorde 26,3 milliarder dollars, hvoraf de fleste var rettet mod AI og AWS.

“Vi tror, at stort set alle applikationer, som vi kender til i dag, vil blive genopfundet med AI indeni,” sagde Jassy. “Jeg tror, at både vores virksomhed, vores kunder og aktionærer vil være glade på mellemlang til lang sigt, at vi forfølger kapitalmuligheden og forretningsmuligheden i AI.”

Jassy tilføjede under opkaldet, at Amazon ligesom mange andre var “imponeret” af DeepSeek, det kinesiske kunstige intelligensfirma, hvis chatbot for nylig blev den mest downloadede app i USA

Amazons kvartalsrapport kommer, da detailbranchen absorberer en ny told på 10 %, som præsident Donald Trump pålagde kinesisk import tirsdag. Toldsatser på Canada og Mexico er blevet sat i bero i omkring en måned.

Trump smed også en handelsfritagelse, der tillod lavværdiforsendelser fra Kina at omgå told, et smuthul, der havde givet en fordel til Kina-stiftede e-handelsfirmaer, såsom Shein og Temu.

De nye tariffer kan gavne Amazon ved at øge omkostningerne for sine konkurrenter. Men det ville også påvirke kinesiske sælgere, der forbinder med amerikanske forbrugere på virksomhedens shoppingplatform. Desuden kan det hæve priserne på en nyligt lanceret online butiksfacade, som Amazon har oprettet for at sende billige produkter direkte fra Kina. Butiksfacaden, kaldet Amazon Haul, var Amazons svar på Shein og Temu.

Derudover skrev analytikere fra Morgan Stanley i et mandagsnotat, at Amazons førstepartsdetailforretning, hvorigennem virksomheden sælger produkter købt fra producenter, har den højeste eksponering for tarifferne. Analytikerne anslår, at 25% af de varer, der sælges gennem denne forretning, kommer fra Kina.

Source: https://buystocks.co.uk/news/amazon-reports-strong-earnings-for-q4-but-stocks-dip-due-to-outlook-for-the-first-quarter/