Alphabet mister 55 milliarder dollars i markedsværdi, efter at Samsung angiveligt overvejer at erstatte Google med Bing i sine telefoner
Alfabetaktien faldt så meget som 4% i mandags og slettede omkring 55 milliarder dollars i markedsværdi, efter at en rapport fra The New York Times antydede, at konkurrencen er ved at blive varmere på markedet for mobilsøgning.
Rapporten sagde, at Samsung overvejer at erstatte Google som standardsøgemaskine på tværs af sin række af enheder til fordel for Microsofts Bing Search, som kan bringe omkring 3 milliarder dollars i årlig omsætning i fare for Alphabet.
En lignende kontrakt mellem Alphabet og Apple, som er værd omkring $20 milliarder i årlig omsætning til Alphabet, skal fornys senere i år.
Google-medarbejdere blev chokerede, da de i marts erfarede, at Samsung overvejede at erstatte Google, og interne beskeder fra Alphabet-medarbejdere, der blev gennemgået af The New York Times, viste “panik” blandt personalet.
Google har været udsat for øget konkurrence inden for søgning for første gang i årtier, efter at Microsoft inkorporerede OpenAIs ChatGPT i sine Bing-søgeresultater tidligere på året. Google har længe haft et væsentligt monopol på søgemarkedet og har en markedsandel på omkring 90 %.
Og Alphabet arbejder hårdt på at forsvare sin markedsandel, ifølge rapporten, med et team på mere end 160 personer, der arbejder på at inkorporere kunstig intelligens-funktioner i deres Google-søgeprodukt.
Men det er måske ikke nok, hvis Samsung beslutter sig for at indstille Bing som standardsøgemaskine på tværs af de hundredvis af millioner af enheder, den sender hvert år. Selvom Google stadig kan blive gjort til den primære søgemaskine på Samsung-enheder, hvis en aftale mellem Samsung og Microsoft går igennem, ville det kræve, at brugerne selv ændrer telefonindstillingerne for at foretage ændringen.
Samsung har et langvarigt forhold til både Alphabet og Microsoft, da det forudinstallerer forskellige apps fra begge virksomheder på sine enheder, og forhandlingerne mellem Samsung og Microsoft er stadig i gang og kan stadig ende med Google som standardudbyder, ifølge rapport.
Men rapporten fremhæver, hvor meget der er på spil for Alphabet for at forsvare sin markedsandel inden for søgning og genvinde sin konkurrenceevne på det generative AI-søgemarked, hvor ChatGPT trives. En indledende fremvisning af Googles svar på ChatGPT, døbt Bard, var et flop.