Home » News » Alibaba stiger 3% i premarket efter overskudsbeat, på trods af manglende salg.

Alibaba stiger 3% i premarket efter overskudsbeat, på trods af manglende salg.

15 November 2024 Putem News Team

Den kinesiske e-handelsgigant Alibaba slog fredag overskudsforventningerne i september-kvartalet, men salget faldt til kort, da trægheden i verdens næststørste økonomi ramte forbrugernes forbrug.

Alibaba sagde, at nettoindkomsten steg 58% år-til-år til 43,9 milliarder kinesiske yuan (6,07 milliarder USD) i selskabets kvartal, der sluttede 30. september, på baggrund af resultaterne af dets aktieinvesteringer. Dette skal sammenlignes med en LSEG-prognose på 25,83 milliarder yuan.

“År-til-år-stigningerne skyldtes primært mark-to-market ændringer fra vores aktieinvesteringer, fald i værdiforringelse af vores investeringer og stigning i driftsindtægter,” sagde selskabet om det årlige resultatspring i sin resultatopgørelse. .

Omsætningen kom i mellemtiden på 236,5 milliarder yuan, 5% højere år-til-år, men under en analytikerprognose på 238,9 milliarder yuan ifølge LSEG-data.

Selskabets New York-noterede aktier har vundet terræn i år til dato, en stigning på næsten 17%. Aktien var 3 % højere i førmarkedshandel kl. 12:24 London-tid, efter offentliggørelsen af kvartalsindtjeningen.

Salgsstemning

Investorer følger nøje præstationerne for Alibabas vigtigste forretningsenheder, Taobao og Tmall Group, som rapporterede en årlig stigning på 1 % i omsætningen til 98,99 milliarder yuan i september kvartal.

Resultaterne kommer på et vanskeligt tidspunkt for kinesiske handelsvirksomheder, givet et lunkent detailmiljø i landet. Den kinesiske e-handelsgruppe JD.com savnede også omsætningsforventningerne torsdag, ifølge Reuters.

Markederne holder nu øje med, om en række nylige stimuleringsforanstaltninger fra Beijing, herunder en femårig pakke på 1,4 billioner yuan, der blev annonceret i sidste uge, vil hjælpe med at genoplive landets vækst og begrænse en langvarig krise på ejendomsmarkedet.

Indvirkningen på butiksarealet ser lovende ud indtil videre, hvor salget er steget med bedre end forventet 4,8 % år-til-år i oktober, mens Kinas nylige Singles’ Day shopping-ferie – almindeligt set som et barometer for national forbrugerstemning – genvundet noget af sin glans.

Alibaba udråbte “robust vækst” i bruttovarevolumen – et industrimål for salg over tid, der ikke svarer til virksomhedens omsætning – for dets Taobao og Tmall Group-virksomheder under festivalen sammen med et “rekordantal aktive købere.”

“Alibabas udsigter er fortsat tæt på linje med den kinesiske økonomis bane og udviklende lovgivningspolitikker,” sagde ING-analytikere torsdag og bemærkede, at selskabets fredagsrapport vil kaste lys over den kinesiske økonomis vækstmomentum.

E-handelsgigantens oversøiske online-shoppingvirksomheder, såsom Lazada og Aliexpress, havde i mellemtiden en stigning på 29% år-til-år i salget til 31,67 milliarder yuan.

Cloud-forretning accelererer

Alibabas Cloud Intelligence Group rapporterede år-til-år salgsvækst på 7% til 27,65 milliarder yuan i septemberkvartalet, sammenlignet med en årlig stigning på 6% i tremånedersperioden, der sluttede i juni. Den lille acceleration kommer midt i virksomhedens igangværende bestræbelser på at udnytte sin cloud-infrastruktur og repositionere sig selv som en leder i det blomstrende AI-område.

“Væksten i vores Cloud-forretning accelererede i forhold til tidligere kvartaler, hvor omsætningen fra offentlige cloud-produkter voksede med tocifrede cifre, og AI-relateret produktomsætning leverede trecifret vækst. Vi er mere sikre på vores kerneforretninger end nogensinde og vil fortsætte med at investere i at understøtte langsigtet vækst,” sagde Alibaba CEO Eddie Wu i en erklæring fredag.

Afskåret af Beijings gennemgribende 2022-indgreb mod store internet- og teknologivirksomheder gennemgik Alibaba sidste år divisionens lederskab og har formet den som en fremtidig vækstdriver, og skærpet konkurrencen med rivaler, herunder Baidu og Huawei på hjemmemarkedet, og Microsoft og OpenAI i USA

Alibaba, som lancerede sit eget ChatGPT-lignende produkt Tongyi Qianwen sidste år, afslørede i denne uge sit eget AI-drevne søgeværktøj til små virksomheder i Europa og Amerika og indgik et femårigt nøglepartnerskab om at levere cloud-tjenester til den indonesiske teknologigigant Gå til i september.

Ved en tale på Apsara-konferencen i september sagde Alibabas Wu, at virksomhedens cloud-enhed investerer “med hidtil uset intensitet i forskning og udvikling af AI-teknologi og opbygningen af dens globale infrastruktur,” og bemærkede, at fremtiden for AI “kun begynder. ”

Source: https://buystocks.co.uk/news/alibaba-rises-3-in-premarket-after-profit-beat-despite-miss-on-sales/