Uber rapporterer bedre end forventet indtjening og omsætning for andet kvartal.
Uber rapporterede tirsdag indtjeningsresultater for andet kvartal, der toppede Wall Street-estimaterne. Aktien steg omkring 6% ved markedets åbning.
Her er hvordan virksomheden klarede sig i perioden, der sluttede 30. juni, sammenlignet med hvad Wall Street forventede baseret på en undersøgelse af analytikere fra LSEG:
- Indtjening pr. aktie: 47 cents mod forventet 31 cents
- Omsætning: 10,7 milliarder USD mod forventet 10,57 milliarder USD
Omsætningen steg 16% fra $9,23 milliarder et år tidligere, sagde Uber i en pressemeddelelse. Virksomhedens mobilitetsenhed rapporterede en stigning på 23 % i bruttobookinger til $20,6 milliarder. Brutto bookinger steg 16% i levering til $18,1 milliarder og var uændret i fragtenheden til $1,27 milliarder.
Administrerende direktør Dara Khosrowshahi havde sagt, at virksomheden forventede en vækst på omkring 20 % i andet kvartal, baseret på forventet fortsat ekspansion i sin kernemobilitetsforretning og stigende frekvens af ordrer på mad og rejser gennem sine medlemsabonnenter.
For tredje kvartal forventer Uber bookinger på $40,25 milliarder til $41,75 milliarder. Midten af intervallet, 41 milliarder dollar, faldt tilbage for det gennemsnitlige estimat på 41,18 milliarder dollars, ifølge StreetAccount. Virksomheden forventer en justeret indtjening på $1,58 milliarder til $1,68 milliarder, med midten af intervallet lige over det gennemsnitlige estimat på $1,62 milliarder.
Ubers “månedlige aktive platformforbrugere” eller MAPC’er nåede 156 millioner i andet kvartal med 2,77 milliarder rejser via Uber-platformen. Dette skal sammenlignes med 137 millioner MAPC’er og 2,28 milliarder ture i samme periode for et år siden.
Uber rapporterede også $1,02 milliarder i nettoindtægt for kvartalet, som inkluderede en $333 millioner før skat fordel fra “opskrivninger af Ubers aktieinvesteringer.”
I maj annoncerede virksomheden et partnerskab med Instacart , der ville tilføje en “restauranter”-fane til købmandsleveringsappen, hvilket gør det muligt for dets brugere at bestille fra restauranter og få leveringer opfyldt af Uber Eats.
I juli annoncerede den kinesiske elbilproducent BYD og Uber et partnerskab for at bringe omkring 100.000 elbiler til Uber-chauffører, der starter i Europa og Latinamerika. Selskaberne planlægger også “at samarbejde om fremtidige BYD-køretøjer med autonom funktion, der skal installeres på Uber-platformen,” sagde Uber tirsdag.
Selvom BYD-køretøjer ikke sælges eller er tilgængelige for leasing i USA, har Uber en række andre incitamenter og muligheder på plads for at motivere chauffører til at bruge Tesla og andre batteridrevne køretøjer i stedet for gasdrevne biler.
Analytikere på indtjeningsopkaldet spurgte Khosrowshahi om Ubers erfaring med autonome køretøjer, herunder dets partnerskaber og langsigtede strategi for markedet. Uber og Waymo samarbejder i Arizona for at lade Uber-brugere booke førerløse ture og madleverancer som en mulighed.
Khosrowshahi afslørede ikke detaljer om Waymo, men sagde generelt, “AV-spillere” oplever meget højere udnyttelse med Uber, end de gør “uden et netværk på førstepartsbasis.” Han sagde, at Uber “fortsat vil have den mest likvide og største markedsplads”, og at der vil være en “temmelig lang hybridperiode, efterhånden som autonomt udvikler sig, og regulatorer forsøger at finde ud af præcis, hvordan de skal regulere det.”
“Vi tror ikke, at dette vil være et vindermarked,” sagde Khosrowshahi.
Uber-aktien faldt 5% for året ved mandagens lukning, men er nu lidt op efter tirsdagens rally.