HomeKøb Nike aktier

Sådan købes Nike aktier 2021

Nike logo
Nike (NKE)
...
24H Ændring
...
exchange
...
Forfatter: Tony Loton

Der kunne ikke findes et mere passende selskab end Nike til at bære navnet på den græske gudinde for sejr. Fra en beskeden begyndelse i Oregon, så er Nike med tiden vokset til at blive et globalt brand med 1.026 detailbutikker rundt om i verden.

Nike er verdens førende leverandør af sportssko og -beklædning, og er desuden også en af de helt store producenter af sportsudstyr. I løbet af de sidste 10 år har virksomheden opnået en omsætning på 306 mia. dollars, og har dermed overgået sine konkurrenter med en stor margin. Nike er verdens mest værdifulde tøjmærke med en værdiansættelse på 39,1 mia. dollars. 

Nike blev børsnoteret i 1980 og handles på New York Stock Exchange under ticker-symbolet NKE.

Denne guide viser dig, hvordan (og hvorfor) du skal købe Nike-aktier efter at have taget forskellige tekniske analyser og fundamentale faktorer i betragtning.

Sådan købes NKE med 5 lette trin

  1. 1
    Besøg eToro gennem linket nedenfor og opret dig ved at indtaste dine oplysninger.
  2. 2
    Udfyld alle nødvendige informationer og svar på det informative spørgeskema.
  3. 3
    Klik 'Indbetal', vælg den ønskede betalingsmetode og følg instruktionerne for at indbetale midler til din konto.
  4. 4
    Søg efter din yndlings aktie og se grundlæggende statistik. Når du er klar til at investere, så klik på 'Handel'.
  5. 5
    Indtast beløbet, som du vil investere, og konfigurér din handel for at købe aktien.

Alt hvad du behøver at vide om Nike

Vi begynder med at give dig et kort overblik over Nike som virksomhed ved at se på virksomhedens historie, forretningsmodeller, strategi, hvordan den genererer dens indtægter, og hvordan dens finansielle resultater har været i de seneste fem år. Dette vil hjælpe dig med at træffe fornuftige investeringsbeslutninger i forbindelse med selskabets aktier.

Historien om Nike

Nike blev i sin tid opfundet af Bill Bowerman, der var atletiktræner på University of Oregon, og hans tidligere elev Phil Knight. Virksomheden startede som Blue Ribbon Sports i 1964, og åbnede sin første detailbutik i 1966.

Bowerman og Knight lancerede den allerførste sko med Nike mærket i 1972 og omdøbte efterfølgende virksomheden til Nike, Inc. i 1978 efter skoens store succes. Virksomheden er verdens største leverandør af sportssko og -beklædning, og er en af de helt store producenter af sportsudstyr i verden. På grund af virksomhedens tilknytning til succes indenfor sport, så er Nike brandet blevet et statussymbol indenfor moderne urban mode.

Virksomheden har hovedkvarter i nærheden af Beaverton, Oregon. I 2020 havde virksomheden omkring 76,700 ansatte på verdensplan. Sidste år blev Nike vurderet til mere end 32 mia. dollars, hvilket gør virksomheden til det mest værdifulde brand blandt sportsvirksomheder. Nike blev børsnoteret i 1980 på New York Stock Exchange under ticker-symbolet NKE.

Hvad er Nikes strategi?

Nike har en massemarkeds forretningsmodel uden nogen væsentlig differentiering mellem kunderne. Virksomheden henvender sig til forbrugere, der er interesseret i sportssko, beklædning og sportsudstyr. Nike satser på kvalitet, innovation og brandstatus for at markedsføre deres produkter til kunder på tværs af forskellige aldersgrupper og sociale kategorier.

De fysiske butikker tegner sig for størstedelen af virksomhedens salg, især Nike mærkede butikker. Virksomheden har et omfattende salgsnetværk med mere end tusind fysiske butikker fordelt rundt omkring i verden.

På grund af COVID-19 pandemien har Nike imidlertid bevæget deres fokus i retning af e-handel. Virksomhedens e-handelsforretning betjener mere end 45 lande og er på vej til at tegne sig for mindst 50% af det samlede salg i de kommende år.

Nike investerer også mere og mere i digitalt drevne salgsmuligheder. Nike lancerede for nylig den populære SNKRS-app for at øge det online salg. Dette tiltag skulle på lang sigt reducere virksomhedens driftsomkostninger ved at formindske afhængigheden af tredjeparts partnere, og ikke mindst nå de yngre forbrugere direkte. Nike tester allerede en række nye live streaming-formater, som allerede er blevet populære i Asien.

Hvordan tjener Nike penge?

Nike tjener primært penge ved at sælge fodtøj via grossister, der distribuerer Nike-mærkerne over hele verden. Virksomheden genererede en indtægt på 2,54 mia. dollars baseret på en omsætning på 35,53 mia. dollars i 2020. Nikes fodtøjs segment er fortsat selskabets mest rentable, og leverer fortsat en kraftig vækst. Segmentet tegnede sig for 66% (23,3 mia. dollar) af selskabets indtægter i 2020. Nikes tøj segment er selskabets næststørste og genererer ca. 11 mia. dollar i omsætning på verdensplan. Salget fra sportsudstyrs segmentet genererede den mindste omsætning i selskabet.

Nordamerika er virksomhedens kernemarked. Regionen tegnede sig for 40,7% af virksomhedens samlede omsætning med et bruttosalg på 14,48 mia. dollars. Europa, Mellemøsten og Afrika er selskabets næststørste marked, mens Asien-Stillehavsregionen og Latinamerika - der tegnede sig for 14% af selskabets samlede omsætning - er det mindste. Nike forsynes af omkring 127 fodtøjsfabrikker beliggende i 15 lande, alle uden for USA.

Hvordan har Nike klaret sig i de seneste år?

Som det fremgår af diagrammet, så steg Nike aktien med 223,4% i de foregangne fem år frem til maj 2021. Mellem midten af 2016 og midten af 2017 underpræsterede aktien dog, idet aktiekursen konsekvent ramte modstandsintervallet på $57-59. Fra oktober 2017 hvor aktien brød modstanden ved $59,08 har Nike imidlertid oplevet en opadgående kurs på deres aktier, og har siden kun lidt ganske lidt tilbagegang.

På grund af pandemien faldt Nike aktien i marts 2020 til det hidtil laveste niveau i to år, og aktien nåede $67,45. Dog steg aktien herefter med næsten 100%.

Efterhånden som økonomien åbner sig igen, og vaccinationstallene fortsætter med at stige, så burde aktier som Nike nyde godt af forbrugernes forbrug, der er drevet af stimulus, et højt opsparingsniveau samt en opsparet forbrugerefterspørgsel. Aktiekursen forventes at stige frem til udgangen af 2021 i lyset af de imponerende resultater fra det første kvartal.

Nike Fundamental analyse

Fundamentalanalyse er en metode til at evaluere et aktiv for at kende dets sande værdi. Det er et middel til at fastslå den iboende værdi af et værdipapir (dvs. en aktie). Fundamental analyse anlægger et holistisk syn på aktien, fordi den tager hensyn til alle faktorer, der kan påvirke aktiens værdi. Formålet med den fundamentale analyse er at sammenligne aktiens markedspris med dens iboende værdi for at afgøre om aktien er under- eller overvurderet.

Den grundlæggende analyse omfatter makroøkonomiske faktorer, såsom økonomiens tilstand og branche forholdene, og mikroøkonomiske faktorer, såsom effektiviteten af virksomhedens ledelse. Analytikerne ser på den overordnede økonomiske situation, samt den specifikke branches sundhed før de koncentrerer sig om den enkelte virksomheds præstationer for at nå frem til en rimelig markedsværdi på aktien.

Analytikere anvender visse målinger til at foretage fundamentale analyser af en aktie. Disse målinger omfatter P/E-forholdet, omsætningen, indtjeningen, indtjeningen pr. aktie, udbytteafkastet samt cash flowet.

Nikes indtægter

I 2020 udgjorde Nikes globale omsætning ca. 37,4 milliarder amerikanske dollars. Nordamerika er fortsat virksomhedens største marked og står for 39% af omsætningen i den pågældende periode. Fodtøjs segmentet er fortsat den mest profitable enhed hos Nike. Fodtøj genererede 23,3 mia. dollars for selskabet sammenlignet med 10,9 mia. dollars for beklædning. Indtægterne fra salget af sportsudstyr var på ca. 1,28 mia. dollars.

De imponerende resultater i 2020 fortsatte i det næste regnskabsår, og Nike havde et imponerende 1. kvartal i 2021. Virksomheden rapporterede en nettoindtægt på 1,45 mia. dollars. Det samlede salg steg til 10,36 mia. dollars fra 10,1 mia. dollars året før, selvom tallet ikke levede op til analytikernes forventninger på 11,02 mia. dollars.

Nikes direkte-til-forbruger indtægter voksede med 20% i forhold til året før til 4 mia. dollar. Onlinesalget steg med 59%. Selskabet sagde, at det for første gang tjente over 1 mia. dollar på online salg i Nordamerika.

Kilde: Yahoo! Finance

Nikes afkast-pr-aktie

Afkast pr. aktie (EPS) hjælper finansanalytikere og investorer med at vurdere en virksomheds finansielle sundhed, og anses for at være en af de vigtigste variabler, når aktiens værdi skal bestemmes.

Mange investorer ser stadig på EPS som en målestok for en virksomheds rentabilitet. EPS beregnes ved at dividere selskabets overskud med det samlede antal udestående aktier i selskabets ordinære aktier. En højere EPS betyder, at et selskab er rentabelt nok til at udbetale flere penge til sine aktionærer. Investorer, der ikke ønsker at beregne forholdet selv, kan finde EPS på finansielle hjemmesider, såsom Yahoo! Finance samt på de større mægleres hjemmesider.

For regnskabsåret 2020 var Nikes grundlæggende EPS på $1,63 pr. aktie, mens det udvandede tal lå på $1,60 pr. aktie.

Kilde: Yahoo! Finance

Nikes P/E-forhold

Kurs/indtjeningsforholdet (P/E) er et andet mål, som fundamental analytikere og investorer i vid udstrækning anvender til at bestemme værdien af en aktie i forhold til virksomhedens indtjening.

P/E-tallet viser hvad markedet i dag er villig til at betale for en aktie på grundlag af dens indtjening. En høj P/E kan betyde at en akties pris er for høj i forhold til indtjeningen, og kan muligvis betyde at aktien er overvurderet. Dette indikerer at investorerne forventer en højere indtjeningsvækst i fremtiden, så de er villige til at betale en højere aktiepris i dag. Omvendt kan en lav P/E betyde, at den nuværende aktiekurs er for lav i forhold til indtjeningen, og at aktien muligvis er undervurderet.

Vækstaktier som f.eks. teknologivirksomheder har normalt en høj P/E, fordi investorerne forventer et højere fremtidigt afkast. Dette skal ses i modsætning til værdiaktier, som har et lavere P/E-tal, fordi investorerne ikke er villige til at betale en højere aktiepris i dag for fremtidige indtjeninger.

Nikes P/E-tal er i skrivende stund 83,42, hvilket beregnes ved at dividere prisen med indtjeningen pr. aktie (133,47/1,63 = 83,42). Dette betyder at investorerne er villige til at betale $83,42 for hver $1 som Nike tjener om året. Med andre ord er de villige til at vente mere end 83 år på at få deres investering tilbage, hvis virksomheden fortsætter med at tjene penge i den samme takt.

Nikes udbytteafkast

Udbytteafkastet (udtrykt i procent) er et finansielt forhold, der viser hvor meget et selskab udbetaler i udbytte hvert år i forhold til dets aktiekurs. Udbytteafkastet, der også kaldes dividende-prisforholdet (når det er udtrykt i forhold), beregnes ved at dividenden pr. aktie divideres med prisen pr. aktie. Dette tal kan derefter ganges med 100 for at få det procentvise udbytte.

Udbytteafkastet er omvendt relateret til aktiekursen. Når kursen på en aktie stiger, så falder dens udbytteafkast og omvendt. Det er derfor, at udbytteafkastet for aktier med lav kurs ofte ser usædvanligt højt ud.

Nye virksomheder, der er små og vokser hurtigt, betaler et lavere udbytteafkast end modne virksomheder indenfor de samme sektorer. Etablerede virksomheder, der ikke vokser særlig hurtigt, giver det højeste udbytteafkast. Ikke-cykliske forbrugerselskaber, der sælger basisvarer eller forsyningsvirksomheder, er eksempler på hele sektorer, der udbetaler det højeste gennemsnitlige udbytteafkast.

Nike udbetalte et årligt udbytte på $1,10 pr. aktie for regnskabsåret 2020, så udbytteafkastet vil blive beregnet som (1,1/133,47) x 100 = 0,82%.

Nikes Cash Flow

Cash flow er stigningen eller faldet i det beløb som en virksomhed har. I finansverdenen bruges udtrykket til at beskrive den mængde kontanter (valuta), der genereres eller forbruges i en given periode. Cash flow opgørelsen måler, hvor godt en virksomhed forvalter sin likviditetssituation; med andre ord, hvor godt virksomheden genererer kontanter til at betale sine gældsforpligtelser og finansiere sine driftsudgifter.

Cash flow opgørelsen giver investorerne mulighed for at forstå, hvordan det går med en virksomheds drift, hvor pengene kommer fra, og hvordan pengene bruges. Ifølge deres årsrapport for 2020 havde Nike et frit cashflow på 3,83 mia. dollars, som vist i nedenstående billede.

Kilde: Yahoo! Finance

Hvorfor skal du købe Nike aktier?

Efter et dystert 2020, hvor salget faldt med 40% i andet kvartal, har Nike nu oplevet en stigning i deres salg. Nike er en af de detailhandels aktier, der burde nyde godt af det forøgede sommer forbrug, hvilket skyldes COVID-19-vaccinen og en genåbning af økonomien. Virksomheden udnytter også sin online platform til at fremme salget yderligere, og imødekommer dermed den ændring i indkøbsmønstre som pandemien har medført. Her er nogle gode grunde til, at du bør købe Nike-aktier:

  • Nike er en del af genåbnings spillet på aktiemarkedet
  • Nike er et kendt brand med en imponerende forretningsmodel og en omfattende produktportefølje
  • Nike er markedsleder inden for sportstøj og -fodtøj
  • Nike udbetaler regelmæssigt udbytteafkast 
  • Nike burde opleve et boost i deres salg, når sportsbegivenhederne vender tilbage

Ekspertråd til køb af Nike Aktier

Sport er på vej tilbage i år med store sportsbegivenheder, såsom NFL og NBA allerede er i gang, og ikke mindst de olympiske lege, der er planlagt til at finde sted i august. Der er også en stor efterspørgsel hos de private forbrugere, som er drevet af et meget højt opsparingsniveau. Derfor kan det lige nu være et godt tidspunkt at købe og holde en Nike-position, og samtidig opsnappe flere aktier når aktien dykker.
- Tony Loton
Køb Nike aktier i dag!

5 du skal overveje inden du køber Nike Aktier

Før du træffer en investeringsbeslutning er der visse ting, som du bør overveje forinden. Her er fem af de ting du bør overveje. 

1. Forstå virksomheden 

Forståelse af virksomheden indebærer kendskab til dens forretningsmodel, hvordan den genererer indtægter, og hvem dens konkurrenter er. Du kan også forstå en virksomhed ved at se på dens ledelse og på hvilken filosofi den følger.

Den legendariske investor Peter Lynch var en stærk fortaler for at investere i virksomheder, som man kender; han mente, at man kan danne sig rimelige forventninger om en virksomheds fremtid ved at sætte sig grundigt ind i den. Warren Buffett er også kendt for at bruge denne tilgang til investering; hans koncept om "kompetence kredsen" opfordrer investorer til at fokusere på de områder, som de kender bedst.

Uanset hvor godt du tror du kender en virksomhed, så skal du alligevel sørge for at studere dens grundlæggende forhold før du investerer.  

2. Forstå de grundlæggende investeringsregler 

Investeringsverdenen byder på et tilsyneladende uendeligt antal aktiver og muligheder. Som sådan er det let at fortabe sig i euforien over investeringen. Men investering handler dog om langt mere end blot at købe et aktiv og vente på at dets værdi stiger.

At forstå de grundlæggende investeringsregler svarer til at lære et nyt sprog. Den gode nyhed er, at når du først har lært sproget, så vil du nu have en langt bedre forståelse af hvordan du bedst investerer dine penge.

Der er mange faktorer der spiller ind, når der skal udvikles en god investeringsstrategi. Risikostyring, portefølje-diversificering, fundamental analyse og teknisk analyse er nogle af de grundlæggende ting, som du skal kende til før du investerer.

3. Vælg din mægler med omhu

Din mægler bør være en organisation, der har kapacitet til at opfylde dit investeringsmål og bevare din kapital. Hvis du vælger den forkerte mægler, så kan det nemlig påvirke væksten i din portefølje. Generelt bør du hos enhver mægler kigge efter ting, såsom bl.a. sikkerhed, regulering fra de relevante myndigheder, adgang til børser samt betalingsmuligheder.

Du kan beslutte dig for at vælge en gratis mægler eller en betalt mægler. Hvis du er en lille detail investor, så vil et gratis mæglerfirma passe helt fint til dine behov, idet du ikke vil pådrage dig store transaktions omkostninger. Men hvis du til gengæld har en stor kapital, så kan det være en bedre idé at lede efter en professionel mægler, der tilbyder investeringsrådgivning.

4. Beslut dig for hvor meget du ønsker at investere

Der findes mange forskellige måder at beslutte sig for, hvor meget du ønsker at investere i en bestemt aktie.

Du kan investere som en procentdel af din portefølje, hvor den generelle tommelfingerregel er, at du ikke bør investere mere end 2% af din portefølje i en enkelt aktie. Du kan også investere et bestemt beløb i aktien, f.eks. for $1000 i Nike aktier. Du kan alternativt også beslutte dig for at gå ind på markedet med jævne mellemrum, f.eks. under korrektioner og dyk, eller ved at beregne et gennemsnit af aktiens pris over tid. 

Det vigtigste er dog, at du aldrig investerer et større beløb end du rent faktisk har råd til at tabe. 

5. Sæt et investeringsmål

Dit investeringsmål hjælper dig med at afklare dit mål med at investere i en bestemt aktie.

Hvorfor investerer du i netop denne aktie? Er det for at holde på den på lang eller kort sigt? Køber du aktierne, fordi du kan lide virksomheden eller har bemærket en mulighed i aktien, som du ønsker at udnytte? Det er denne slags spørgsmål, som du bør stille dig selv inden du investerer i en aktie.

Måske køber du aktien med henblik på din pensionsopsparing eller for at finansiere dit barns universitetsuddannelse. Det er altid hensigtsmæssigt at afklare grunden/grundene til hvorfor du ønsker at investere i en bestemt aktie, fordi dette vil hjælpe dig til at holde fast i dine oprindelige planer på trods af den støjen på markedet.

Bundlinjen ved køb af Nike aktier

Sammenfattende kan man sige, at Nike er en global virksomhed, der fortsat dominerer markedet indenfor sportstøj. Virksomheden kontrollerede 27,4% af markedet indenfor sports fodtøj og beklædning i 2019, og virksomheden fortsætter med at innovere og forbedre kvaliteten af deres produkter. Nike har i et årti været rentabel og har konsekvent forøget sine udbytteafkast - på trods af en recession og en global pandemi.

For at investere i Nike aktier lige nu skal du blot tilmelde dig en aktie handelskonto hos en børsmægler, indbetale penge på din konto, vælge Nike fra listen over aktier og afgive en ordre på at købe aktien. Eller du kan også vælge at investere via Nike Direct Shares Purchase Program (DSPP).

Hvis du ikke føler dig helt klar til at investere lige nu, så kan du fortsætte med at studere virksomheden samt læse vores andre guides. 

alternative bestande

Ofte Stillede Spørgsmål

  1. Nike er primært noteret på New York Stock Exchange (NYSE). Aktien handles dog også på London Stock Exchange og Deutsche Börse Xetra. Så aktien kan købes fra alle disse børser.

  2. Du kan købe Nike aktier fra enhver mægler, der har adgang til NYSE eller en af dens godkendte partnere i dit pågældende land. Hvis du ønsker, så kan du også vælge Nikes DSPP-mulighed.

  3. Nike er en meget god virksomhed. Deres aktier har givet et afkast på over 230% i de sidste fem år (i skrivende stund), og virksomheden nu er ved at tilpasse sig e-handels verdenen.

  4. Ja, Nike betaler udbytteafkast. For regnskabsåret 2020 udbetalte selskabet et udbytteafkast på $1,10 pr. aktie. Nike har forøget deres dividende i 10 år i træk, og har i gennemsnit forøget deres udbytte med 10,93% hvert eneste år. Et overordnet skøn viser, at Nike udbetaler 59,46% af deres indtjening som udbytteafkast.

  5. Ja, Nike er en rentabel virksomhed. I 2020 genererede selskabet en indtægt på 2,54 mia. dollars baseret på en omsætning på 35,53 mia. dollars - på trods af pandemien.

  6. At foretage en teknisk analyse kunne være en fordel før du køber en Nike aktie, så du bedre kan finjustere tidspunktet for dit køb. Du skal dog først foretage en fundamental analyse for at være sikker på, at virksomheden rent faktisk ser økonomisk sund ud. Den fundamentale analyse fortæller dig om en virksomhed er en god investering, hvorimod den tekniske analyse fortæller dig hvornår du skal trykke på købsknappen.