HomeNewsSnapchat i store problemer efter indtjeningsadvarsel

Snapchat i store problemer efter indtjeningsadvarsel

Dan Ashmore, CFA

Markedet er et besynderligt sted. F.eks. oplevede Snapchat sin bedste dag nogensinde for blot tre måneder siden og steg i denne forbindelse med 58% efter offentliggørelsen af et overraskende overskud for 4. kvartal af 2021.

Til gengæld oplevede selskabets aktie i sidste uge sin værste dag nogensinde, hvor den styrdykkede med 45%. Aktien handlede til $12,79 pr. aktie, hvilket var 85% under de rekordhøje niveauer fra september sidste år, da aktien steg til over $83 pr. aktie.

 [inv-florish id="10110836"]

Velkommen til klubben, Snapchat

Her er nogle sætninger, som du bestemt ikke ønsker at høre som investor:

  • “uplanlagt indtjening advarsel”
  • “(vi vil) gennemgå udgifterne for at finde yderligere omkostningsbesparelser”
  • “(vi vil) evaluere de resterende budgetter for 2022”

Snapchat-investorerne modtog en wombo-combo af alle disse ildevarslende ovenstående sætninger i sidste uge, hvorefter aktiekursen øjeblikkeligt mistede straks en tredjedel af sin værdi, da indtjeningsrapporten blev offentliggjort.

Selskabet sagde i en meddelelse mandag, at siden det udsendte sin prognose i forbindelse med indtjeningsrapporten den 22. april – for blot en måned siden – så er “det makroøkonomiske miljø blevet yderligere forværret, og ikke mindst hurtigere end forventet”. Dette er bestemt ikke en løgn – et hurtigt kig på min styrtdykkende portefølje er al den bekræftelse, som jeg har brug for.

Det faktum, at dette blev efterfulgt af en advarsel om, at indtjeningen og omsætningen ville ligge “under den lave ende” af selskabets prognoseinterval i dette kvartal, fik investorerne til at skynde sig i retning af SÆLG-knappen. Men er det ganske vist barske makroøkonomiske klima dog en gyldig undskyldning i forbindelse med Snapchats aktuelle problemer?

Det mener administrerende direktør Evan Spiegel i det mindste, idet han hævdede i en meddelelse for nyligt, at de grundlæggende aspekter i Snapchats forretning er og bliver ved med at være “stærke”, og at “den stigende inflation og renter, de forskellige mangler indenfor forsyningskæden, arbejdsnedlæggelser, ændringer i platformens politikker, effekterne af krigen i Ukraine og mere” ligger til grund for de svage digitale annoncetal.

Men på samme måde som min bank stadig retfærdiggør at holde mig i venteposition i fyrre minutter ved at skyde skylden på problemer forårsaget af antallet af ansatte, der arbejder hjemmefra som resultat af COVID (helt ærligt… stadig!), så er jeg heller ikke helt overbevist om, at Snapchats undskyldning er helt gyldig her. Selvfølgelig er alting nede lige nu, men der er dog mere galt med Snapchat, som burde bekymre investorerne.

Konkurrenterne

Prognosen meddelte, at “Vores samfund fortsætter med at vokse, og vi oplever fortsat et stærkt engagement på tværs af Snapchat, og kan fortsat se betydelige muligheder for at øge vores gennemsnitlige omsætning pr. bruger på lang sigt”. Men hvor vil denne vækst i omsætning pr. bruger komme fra?

Jeg har længe stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor Snapchat er i stand til at fastholde platformens nuværende antal brugere, når den stort set ikke kan byde på noget som helst, som de andre sociale medie-apps ikke ville kunne gøre bedre. Jeg har dog taget fejl i denne påstand – hvilket fremgår af ovenstående diagram, hvor aktiekursen har oplevet et konstant opsving indtil i år.

Men det ser nu ud til, at resten af markedet nu er ved at være enig med mig. Og igen; det er ikke bare fordi jeg har ret, men i stedet på grund af tilstedeværelsen af en af platformens seneste konkurrenter, der lige nu er ved at snuppe en større bid af netop den demografiske gruppe, som Snapchat er rettet mod – nemlig TikTok.

Analytikers tanker

UBS-analytiker Lloyd Walmsley opsummerer dette på glimrende vis: “det spørgsmål der optager vores alle sammens tanker handler om at forstå, hvor meget af dette blot handler om makrosvaghed (hvilket virksomheden i sidste ende vil kunne vende tilbage fra) i modsætning til den konkurrencemæssige påvirkning fra TikTok (yderligere risiko for flere).”

Jeg er tilbøjelig til at mene, at der vil være tale om sidstnævnte. TikTok er i dag ved at blive til en stor spiller indenfor området, og der er kun så mange minutters fritid i løbet af et døgn, som en person kan spendere på de sociale medier. TikToks evne til at lokke nye brugere til platformen og fastholde deres opmærksomhed opnås på perfekt vis via dens vanedannende algoritmer med korte videoer, der forsøger at udnytte de unge teenageres og andre unge Gen Z’ers relativt ringe koncentrationsevne. Snapchat er tilsyneladende på vej til at gå på folkepension.

Walmsley fremførte hans optimistiske argument for Snapchat ved at sige, at det “understregede, at aktien ‘sandsynligvis’ ville ramme ved siden af den lave ende, men at det dog ikke lyder som om, at aktien ville ramme ved siden af med en alt for stor margin. Simpel matematik peger på, at væksten kunne afslutte kvartalet under 10% (fra år til år), og derved falde under den lave ende af de tidligere prognoser set i lyset af en begyndelse på kvartalet på +30%”

Han afsluttede med at sige, at UBS stadig ser “en attraktiv risiko/afkast forskydning hos SNAP-aktien herfra, selvom vi erkender, at det kan tage noget tid før dette positive scenarie udspiller sig.”

Den anden side af mønten

Men har Walmsley dog ret i sit synspunkt? Et styrtdyk som det, der blev set i sidste uge, burde nemlig ikke ske på baggrund af et lille glip som dette, og slet ikke efter 1. kvartals frasalg. Der er andre bjørnefaktorer på spil her, og markedet er nu ved at begynde at anerkende deres eksistens.

TikTok er ikke en makromodvind, der snart vil forsvinde. Dette er heller ikke tilfældet med Apples opdaterede privatlivspolitik for selskabets iPhone-brugere, hvilket resulterede i at Snapchat modtog endnu en lussing. Selv den egentlige makro-modvind vil heller ikke forsvinde lige foreløbigt. Dette er ikke et fartbump for Snapchat, det er et hammerslag mod en aktie, som var overvurderet i forhold til dens magt indenfor det sociale medieområde.

Dens nuværende værdiansættelse på $25 milliarder (aktien er steget en smule siden indtjeningsrapporten, og er oppe fra $21 milliarder) er meget mere passende end værdiansættelsen på $135, som aktien handlede på sit højeste niveau sidste år, da teknologiaktierne red højt på den pandemiske bølge, hvor der kunne meldes om nye rekordhøje niveauer på tværs af samtlige af disse aktier. Kald mig bare for en boomer, men jeg vil stadig ikke røre SNAP med en ildtang.