Home » News » Den kinesiske elbilsfabrikant Li Auto falder, efter at den reducerer leveringsudsigten; Beijing forlænger skattefradrag for elbiler

Den kinesiske elbilsfabrikant Li Auto falder, efter at den reducerer leveringsudsigten; Beijing forlænger skattefradrag for elbiler

Aktierne i Li Auto Inc (NASDAQ: LI) faldt i førmarkedshandelen i USA mandag, efter at den kinesiske elbilproducent skar sine leveringsvejledninger for tredje kvartal.

I mellemtiden steg rivaliserende elbilselskaber Nio Inc – ADR (NYSE: NIO) og Xpeng Inc – ADR (NYSE: XPEV), da Beijing annoncerede en forlængelse af skattelettelser for elbilkøb.

Li Auto sagde, at det nu forventer at levere 25.500 køretøjer i tredje kvartal ned fra tidligere udsigter på mellem 27.000 og 29.000 enheder. Aktierne i Li Auto var omkring 2 % lavere i førmarkedshandel.

“Revisionen er en direkte konsekvens af forsyningskædens begrænsning, mens den underliggende efterspørgsel efter virksomhedens køretøjer forbliver robust,” sagde Li Auto i en erklæring. “Selskabet vil fortsætte med at samarbejde tæt med sine forsyningskædepartnere for at løse flaskehalsen og accelerere produktionen.”

Kinas elbilproducenter har mødt en række modvind, der stammer fra en genopblussen af Covid-19 og Beijings fortsatte strenge politik med lockdowns for at begrænse virussen. Denne “nul-Covid”-politik har forårsaget forsyningsafbrydelser på fabrikker i hele Kina og lagt pres på økonomien og forbrugernes udgifter.

For at hjælpe med at fastholde væksten for elbiler forlængede Kinas ministerium for industri og informationsteknologi og finansministeriet perioden, hvor nye energikøretøjer vil være fritaget for en købsafgift indtil den 31. december 2023. Nye energikøretøjer omfatter fuldt elektriske såvel som stik -i hybridbiler.

Beijing har ved flere lejligheder forlænget fritagelsen for købsafgift, siden politikken først blev indført i 2014 i et forsøg på at stimulere efterspørgslen. Sammen med andre incitamenter har politikken været med til at gøre Kina til det største marked for elektriske køretøjer i verden.

Aktierne i Xpeng var mere end 4 % højere i førmarkedshandelen, mens Nio steg omkring 1,6 %.

Selvom markedet står over for udfordringer, fortsætter Kinas elbilstartups med at lancere nye produkter i år for at øge væksten.

I sidste uge lancerede Xpeng G9 sports utility vehicle, dens dyreste bil til dato, for at skubbe ind i den højere ende af markedet. Li Auto vil tage omslaget af en ny SUV kaldet Li L8 på fredag med leveringer, der forventes at begynde i november.