HomeNewsArm til at nedlægge op til 1.000 jobs efter Nvidias kollapsede aftale

Arm til at nedlægge op til 1.000 jobs efter Nvidias kollapsede aftale

Hassan Maishera

Opkøbet af Arm af Nvidia faldt igennem efter regulatoriske forhindringer, og nu skal virksomheden træffe nogle svære valg.

Den britiske chipdesigner Arm afslørede tidligere i dag, at den planlægger at nedlægge så mange som 1.000 arbejdspladser i et forsøg på at sikre, at den fortsætter med at fungere.

Denne seneste udvikling kommer efter, at virksomhedens foreslåede opkøb af den amerikanske chipproducent Nvidia faldt igennem.

Britiske tilsynsmyndigheder var imod aftalen, da de mente, at den ville give Nvidia for meget magt på halvledermarkedet, hvilket ville reducere konkurrenceevnen og kvaliteten af de chips, der fremstilles på længere sigt.

En talsmand for Arm fortalte tidligere i dag til CNBC, at virksomheden i øjeblikket beskæftiger 6.400 mennesker globalt. Virksomheden er dog nødt til at nedlægge mere end tusinde arbejdspladser i et forsøg på at holde den rette balance. Talsmanden sagde;

"Som enhver virksomhed gennemgår Arm løbende sin forretningsplan for at sikre, at virksomheden har den rette balance mellem muligheder og omkostningsdisciplin. Desværre inkluderer denne proces foreslåede afskedigelser på tværs af Arms globale arbejdsstyrke. Hvis forslagene går videre, forventer vi, at omkring 12-15 % procent af personalet i Arm vil blive berørt globalt.”

Arm er baseret i Cambridge, Storbritannien. Virksomheden er dog ejet af den japanske finansgigant SoftBank, som købte halvlederdesigneren for 32 milliarder dollars i 2016.

SoftBank var gået med til at sælge Arm til Nvidia, men indsigelsen fra Storbritanniens antitrust-agentur satte handlen i fare.

Arm er en af de førende halvlederdesignere globalt, og de regulerende agenturer ønskede ikke, at opkøbet skulle påvirke det globale chipmarked.

Virksomheden designer chips, der bruges af nogle af verdens førende teknologivirksomheder, herunder Apple til sin iPad, Amazon til sine Kindles og bilproducenter i deres biler.