HomeKøb Facebook aktier

Sådan købes Facebook aktier 2021

Facebook logo
Facebook (FB)
...
24H Ændring
...
exchange
...
Forfatter: Tony Loton

Den sociale netværksvirksomhed Facebook blev grundlagt i 2004 af fire studerende fra Harvard University: Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz og Chris Hughes. I første omgang skabte Mark og hans venner tjenesten til deres klassekammerater på Harvard, men den blev hurtigt udvidet til også at omfatte andre universiteter og senere den brede offentlighed.

Virksomheden, der har hovedkvarter i Menlo Park, Californien, er vokset til at blive verdens største sociale netværk med over 2,7 milliarder aktive månedlige brugere og en markedsværdi på næsten 900 milliarder dollars. Facebooks tilbud omfatter messenger-tjenester, deling af billeder og videoer, augmented reality og mange andre apps og tjenester, der gør det lettere for virksomheder at forbinde deres produkter med forbrugerne.

Siden grundlæggelsen for 17 år siden har Facebook udvidet sig langt ud over den oprindelige sociale netværks hjemmeside, Facebook.com. Virksomheden har opkøbt mange andre sociale netværks- og internetvirksomheder, herunder Instagram, WhatsApp, Oculus VR, Onavo, Beluga og Novi.

Vi har udarbejdet denne guide for at vise dig, hvorfor og hvordan du kan købe Facebook aktier med tillid baseret på forskellige fundamentale faktorer og teknisk analyse.

Sådan købes FB med 5 lette trin

  1. 1
    Besøg eToro gennem linket nedenfor og opret dig ved at indtaste dine oplysninger.
  2. 2
    Udfyld alle nødvendige informationer og svar på det informative spørgeskema.
  3. 3
    Klik 'Indbetal', vælg den ønskede betalingsmetode og følg instruktionerne for at indbetale midler til din konto.
  4. 4
    Søg efter din yndlings aktie og se grundlæggende statistik. Når du er klar til at investere, så klik på 'Handel'.
  5. 5
    Indtast beløbet, som du vil investere, og konfigurér din handel for at købe aktien.

Alt hvad du behøver at vide om Facebook

Lad os begynde med at tage et kig på Facebooks historie, strategi, hvordan virksomheden tjener penge og hvordan den har klaret sig i de seneste år.

Historien om Facebook 

Facebooks oprindelse kan spores tilbage til Harvard University i 2003, hvor Mark Zuckerberg og hans værelseskammerater - Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz og Chris Hughes - skabte Facemash hjemmesiden, hvor de studerende kunne vurdere hvor tiltrækkende hinandens var. I løbet af få dage blev hjemmesiden dog lukket ned, og skaberne blev udsat for disciplinære foranstaltninger. 

Zuckerberg havde allerede placeret sit fokus på sit næste projekt, og i februar 2004 lancerede han Thefacebook. Platformen havde nogle lignende funktioner som Facemash, som de havde skabt tidligere, herunder en profil, hvor man kunne uploade et foto, dele sine interesser og komme i kontakt med andre mennesker, samtidigt med at man kunne se et netværk af ens forbindelser. Platformen var i første omgang kun åben for Harvard-fællesskabet, og mere end 50% af de studerende havde tilmeldt sig indenfor den første måned. Ved udgangen af 2004 var medlemskabet åbent for næsten alle universiteter i USA og Canada, og folk var mere end ivrige efter at tilmelde sig.

Zuckerberg flyttede nu virksomhedens aktiviteter til Palo Alto i Californien, og Peter Thiel, medstifter af PayPal, blev medlem af bestyrelsen og bidrog med 500.000 dollars, hvilket var afgørende. I 2005 modtog TheFacebook flere penge, da investorerne begyndte at blive mere opmærksomme på den nye teknologi virksomhed.

"The" i TheFacebook blev droppet i august 2005, så det officielle navn på virksomheden blev  nu Facebook. Senere på året begyndte Facebook at acceptere ikke-studerende, og i november meddelte Zuckerberg at han ville droppe ud af Harvard for at lede Facebook som administrerende direktør.

Facebook fortsatte med at blive mere og mere populær, og blev verdens mest populære sociale platform i december 2009. Efterhånden som virksomheden voksede, begyndte den at opkøbe vigtige komplementære og konkurrerende platforme. I marts 2011 købte Facebook Beluga, en gruppemeddelelses tjeneste, og brugte den til at skabe det, der senere blev kendt som Facebook Messenger. 

Facebook købte den sociale platform Instagram, der er en platoform til at dele billeder og videoer, i 2012 i en handel til 1 mia. dollar. En måned senere gik Facebook på børsen og blev noteret på Nasdaq-børsen. På tidspunktet for børsintroduktionen blev virksomheden vurderet til 104 mia. dollar, og aktierne blev solgt for $38 pr. aktie. Facebook fortsatte med at blomstre på trods af at børsintroduktionen var omhyllet af kontroverser. 

I 2013, et år efter den kontroversielle børsintroduktion, trådte Facebook ind i ligaen af Fortune 500-virksomheder som nummer 462. Virksomheden fortsatte med at vokse og foretog mange flere opkøb: Onavo i oktober 2013 (anslået til 100-200 mio. USD), WhatsApp i februar 2014 (19 mia. USD) og Oculus VR i marts 2014 (2 mia. USD).

Hvad er Facebooks strategi?

Facebook er en teknologivirksomhed, der tilbyder sociale netværkstjenester via forskellige platforme som selvfølgelig Facebook selv, Instagram og WhatsApp. Milliarder af mennesker er nu i stand til helt gratis at holde sig i kontakt med deres familie og venner.

Som et af de største online-mødesteder giver Facebook virksomheder en fantastisk mulighed for at reklamere for deres produkter og tjenester. Dette er især vigtigt for små virksomheder, der ikke har råd til at købe tv-reklamer eller plakater; de nyder godt af en bedre målretning af deres målgrupper. Derfor er Facebooks primære forretningsmodel at gøre det muligt for virksomheder - især små virksomheder - at forbinde deres produkter med deres målgrupper. Der er mere end 90 millioner små virksomheder på Facebook, og udgør virksomhedens primære indtægtskilde: reklamer.

Ud over forbindelses- og reklame modellerne forsøger Facebook at udnytte deres enorme brugerbase til at ekspandere deres aktiviteter ind i blockchain- og betalingsbranchen. Facebook har derfor skabt en blockchain-wallet kaldet Novi, og der er planer i gang i forbindelse med at skabe en egen digital valuta.

Hvordan tjener Facebook penge? 

Facebook.Inc.'s primære indtægtskilde er salg af reklameplads på deres forskellige sociale netværks hjemmesider og mobilapps: Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp. På dette område er Facebook udsat for konkurrence fra Twitter, Alphabet Inc.'s Google og YouTube, Tencent, Amazon og Apple.

Facebook genererer også en lille procentdel af deres indtægter fra andre kilder, f.eks. levering af hardware udstyr til forbrugere og nettogebyrer fra udviklere, der anvender Facebooks betalings infrastruktur.

Derfor kategoriserer Facebook sine indtægtskilder i blot to segmenter: reklame og andre indtægter. Af de samlede indtægter på 86,0 mia. dollar, som Facebook opnåede i regnskabsåret 2020, der sluttede den 31. december 2020, tegnede reklamer sig for 84,2 mia. dollar (eller 98% af de samlede indtægter), mens andre indtægter tegnede sig for 1,8 mia. dollar (eller 2% af de samlede indtægter). Men mens reklameindtægterne voksede med 20,8% i forhold til regnskabsåret 2019, så voksede de andre indtægter med 72,4%.

Kilde: baseret på Facebook 10-K

Hvad angår den geografiske fordeling af indtægterne, så stammede mere end halvdelen af indtægterne fra Nordamerika (USA og Canada).

Kilde: baseret på Facebook 10-K

Hvordan har Facebook klaret sig i de seneste år?

Facebooks aktiekurs er steget støt lige siden børsintroduktionen i 2012. I løbet af de fem år frem til 2021 er aktiens stigning blevet afbrudt af nogle fald i december 2018 og marts 2020, som skete sideløbende med henholdsvis den generelle markeds korrektion og ikke mindst coronavirus nedbruddet. 

I løbet af disse fem år steg aktiekursen fra omkring $110 (i den første uge af maj 2016) til over $320 i de sidste dage af april 2021. Dette betød, at Facebook-investorer ville have haft en fortjeneste på 200% i denne periode.

Kilde: Yahoo! Finance

Facebook Fundamental analyse

Fundamental analyse er en måde at analysere en aktie på for at kende dens reelle værdi. Når du planlægger at købe en aktie, så skal du foretage en fundamental analyse af virksomheden bag aktien for at vide, hvad den er værd og forudsige, hvordan den kan klare sig i fremtiden. Den alternative tekniske analyse bruger specifikke mønstre i aktiekurs bevægelserne til at forudsige fremtidige kursbevægelser.

Nogle af de fundamentale faktorer som du bør overveje, er indtjeningen pr. aktie, P/E-forholdet, omsætningen, udbytteafkastet og cashflowet. Du bør også overveje aspekter såsom ledelse og goodwill, men disse ting er dog ikke lette at måle.  

Facebooks indtægter

En virksomheds omsætning, også kendt som bruttosalg, er det samlede beløb som virksomheden har genereret fra salget af sine produkter eller tjenester. Omsætningen er det første, du ser øverst i resultatopgørelsen (toplinjen) i års- eller kvartalsrapporten, som normalt kan findes på virksomhedens hjemmeside. 

Når den aktuelle omsætning er højere end i den tilsvarende periode i det foregående år, kan man sige, at der er vækst i omsætningen, hvilket er en god ting for virksomhedens aktier. For regnskabsåret 2020, der sluttede i december 2020, var Facebooks omsætning på 86,0 mia. dollar, hvilket var en omsætningsvækst på 21,6% i forhold til de 70,7 mia. dollar, der blev realiseret i regnskabsåret 2019.

Kilde: Yahoo! Finance

Facebooks afkast-pr-aktie

En virksomheds indtjening svarer til det overskud, som virksomheden har opnået i den pågældende regnskabsperiode, efter at alle omkostninger og skatter er trukket fra indtægterne. Dette kaldes derfor "bundlinjen". 

Den samlede indtjening er måske ikke vigtig for dig som aktionær i et selskab, fordi du kun ejer en del af selskabet og ikke hele selskabet. Derfor bør dit fokus være på selskabets indtjening pr. aktie (EPS). 

For at beregne Facebooks EPS dividerer du virksomhedens årlige nettoindtægt med det samlede antal udestående ordinære aktier. En høj EPS indikerer, at virksomheden er rentabel, og EPS er et af input til beregning af P/E-forholdet, som vi vil diskutere næste gang.

Du kan selv beregne EPS, men du kan også nemt få den fra forskellige finansielle hjemmesider eller de større børsmægleres hjemmesider.

Kilde: Yahoo! Finance

Facebooks P/E-forhold

Kurs-indtjeningsforholdet (P/E) måler et selskabs nuværende aktiekurs i forhold til dets indtjening pr. aktie. Forholdet beregnes ved at dividere den aktuelle pris på selskabets aktier med dets indtjening pr. aktie. 

For regnskabsåret 2020 kan Facebooks P/E-forhold beregnes ved at dividere aktiekursen ($320) med EPS ($10,22), hvilket er lig med 31,31. Dette betyder, at investorerne til denne aktiekurs er villige til at betale $31,31 for hver $1, som Facebook tjener om året. Sagt på en anden måde ville det tage Facebook mere end 31 år at tjene tilstrækkeligt med penge til at betale investorens investering tilbage. 

En høj P/E antyder, at investorerne forventer en højere indtjeningsvækst i fremtiden, og derfor er de villige til at betale en højere aktiekurs i dag. Hvis P/E-forholdet når over et vist niveau kunne virksomheden dog være overvurderet. 

Den gennemsnitlige P/E-kvote for S&P 500-indekset - som ofte anvendes som målestok - har historisk set ligget mellem 13 og 15. Så Facebooks P/E-forhold kan anses for at være højt. P/E-kursen tager dog ikke højde for selskabets indtjeningsvækst, som afspejles af PEG-forholdet (price/earnings to growth).

Facebooks udbytteafkast

Udbytteafkastet er en del af virksomhedens overskud, som deles mellem aktionærerne. Selskaber, der udbetaler udbytteafkast foretager typisk sådanne udbetalinger to gange om året, og oplysningerne kan findes på de større finansielle hjemmesider eller på din børsmæglers hjemmeside.

Udbytteafkastet er et finansielt forhold, der sammenligner et selskabs årlige udbytte med dets aktiekurs. Du kan beregne udbytteafkastet ved at dividere selskabets årlige udbytte med dets aktuelle aktiekurs. Hvis selskabet f.eks. tilbyder 10 cent i årligt udbytte, og hvis den aktuelle aktiekurs er på $1, så vil udbytteafkastet være på 10/100. Udtrykt som en procentdel ville udbytteafkastet være 10%. 

Langsigtede investorer foretrækker aktier, der giver et godt udbytteafkast, fordi de penge de tjener ved at tage risikoen ved at holde på aktier, bør være bedre end den rente de ville have fået, hvis de i stedet havde sat pengene ind i en bank. 

Facebook udbetaler ikke udbytteafkast til deres aktionærer på trods af, at virksomheden har givet konstant overskud i adskillige år. Virksomheden ønsker i stedet at beholde deres indtjening for at forøge væksten, hvilket er en af grundene til den konstante kapitalforøgelse gennem årene.

Facebooks Cash Flow

Cash flow er en finansiel måleredskab, der måler nettobeløbet af kontanter og likvide midler, der strømmer ind og ud af en virksomhed, dvs. hvor pengene kommer fra, og hvordan de bruges. En god virksomhed bør have et positivt cash flow.

Kilde: Yahoo! Finance

Hvorfor skal du købe Facebook aktier?

Facebooks annonce baserede forretningsmodel vil fortsat være rentabel, fordi virksomheden driver de største sociale medieplatforme i verden, og virksomhederne har indset, at annoncer på de sociale medier har større sandsynlighed for at nå potentielle kunder end traditionelle tv- og plakatannoncer. Desuden er millioner af små virksomheder, som ikke har råd til andre metoder, afhængige af Facebook for at komme i kontakt med deres kunder. 

Et af de problemer som Facebook står over for, er de mange sagsanlæg relateret til påståede monopolistiske aktiviteter. På trods af dette kan virksomheden stadigvæk være en god investering, og her er hvorfor:

  • Facebook har haft en god profit i mange år, og dets overskudsmargin er en af de bedste blandt virksomhedens tech kolleger.
  • Facebooks kurs-indtjeningsforhold er kun på 31,31, hvilket er anstændigt for en voksende teknologivirksomhed.
  • Brandet er utroligt populært, og virksomheden forsøger at udnytte sin store brugerbase til at udvide til blockchain og online betalinger.

Ekspertråd til køb af Facebook Aktier

Facebook er en teknologi-aktie med enorme vækstmuligheder, især når den store brugerbase udnyttes fuldt ud indenfor online betaling samt blockchain teknologi. Selvom "når som helst" derfor kunne være et godt tidspunkt at købe Facebook aktier på, så er det alligevel altid klogt at købe, når aktiekursen dykker, og især hvis den handles til en historisk høj pris.
- Tony Loton
Køb Facebook aktier i dag!

5 du skal overveje inden du køber Facebook Aktier

Investering er en alvorlig sag, så før du begynder at købe Facebook aktier, så skal du overveje disse fem ting: 

1. Forstå virksomheden 

Som legendariske Peter Lynch ville råde dig til, så handler det om at forstå den virksomhed, som du ønsker at investere i: hvad den laver, dens produkter eller tjenester, og hvordan den tjener penge. Men det er ikke nok at kende en virksomhed som forbruger. Du skal foretage en omfattende fundamental analyse for at være sikker på virksomhedens økonomiske sundhed, før du vælger at investere dine penge i den.

2. Forstå de grundlæggende investeringsregler 

Hvis du ønsker at købe Facebook aktier, så er det vigtigt at lære de grundlæggende investeringsregler først. De ting som du skal lære er bl.a. risikostyring, penge forvaltning, diversificering og hvordan man læser regnskaber. Ved at vide hvordan man læser regnskaber, så vil du nu være i stand til at analysere virksomheden korrekt, mens en god forståelse af risikostyring, penge forvaltning og diversificering vil hjælpe dig med ikke at tabe dine penge.

3. Vælg din mægler med omhu  

Din mægler giver dig ikke bare adgang til børsen, men vil også opbevare dine penge. Det er derfor vigtigt at vælge en mægler, der er registreret hos finanstilsynet i det pågældende land, hvor du bor. Dette bør også betyde, at du vil modtage en eller anden form for beskyttelse fra en eventuel finansiel kompensationsordning i dit land. Sekundære ting, som du også bør overveje, er handelskommissionerne og de handelsværktøjer (såsom diagrammer og data), som mægleren stiller til rådighed.

4. Beslut dig for hvor meget du ønsker at investere

Du skal beslutte dig for, hvor stor en procentdel af din investeringskapital du ønsker at afsætte til hver enkelt aktieinvestering. Du kan alternativt også gradvist begynde en aktieinvestering ved at bruge dollar-omkostnings gennemsnittet. Invester aldrig mere end du har råd til at tabe, og invester ikke med lånte penge, uanset hvor overbevist du er om, hvor godt en aktie vil klare sig. Gearing er et tveægget sværd, og kan hurtigt mangedoble dine tab.

5. Sæt et investeringsmål 

Dit investeringsmål er afgørende. Du skal vide, hvorfor du investerer, og hvor længe du har til hensigt at beholde din investering. Er det for at forøge din pensionsopsparing eller for at finansiere et fremtidigt projekt?

Uanset hvad investeringsmålet er, så skal du have en investerings strategi og vide, hvornår du skal sælge. Din strategi kunne være at sælge på et bestemt tidspunkt i fremtiden, eller når virksomhedens fundamentale forhold ikke længere ser gode nok ud. Du kan også ønske at beholde en aktie på ubestemt tid, ligesom Warren Buffett.

Du skal blot sørge for at skrive dit investeringsmål og din plan ned.

Bundlinjen ved køb af Facebook aktier

Kort sagt er Facebook den største sociale medie platform i verden med over 2,7 milliarder aktive brugere om måneden. Facebook giver virksomheder en nem måde at forbinde deres produkter og tjenester med deres målgrupper på. Facebook tilbyder ikke et direkte aktiekøbs program (DSPP), så du kan kun købe aktien gennem en børsmægler.

Hvis du ønsker at investere i Facebook aktier lige nu, så skal du blot oprette en aktiehandels konto hos en pålidelig børsmægler, indbetale penge på din konto, vælge Facebook (FB) fra listen over aktier og afgive en ordre til køb af aktien.

Hvis du endnu ikke er klar til at investere, så kan du blive ved med at uddanne dig ved at læse vores andre guides, indtil det tidspunkt hvor du er klar til at investere. Du kan også øve dig i "papirhandel" på din børsmæglers demo konto for at blive mere fortrolig med mæglerens platform og værktøjer, før du investerer med dine rigtige penge.

alternative bestande

Ofte Stillede Spørgsmål

  1. Facebook havde sit første overskud i 2009 og har været overskudsgivende i samtlige år lige siden. I regnskabsåret 2020, der sluttede den 31. december 2020, havde Facebook et nettooverskud på 29,1 mia. dollar ud af en samlet omsætning på 86,0 mia. dollar. Dette gav altså en nettooverskuds margin på 33,9%, hvilket er imponerende.

  2. Selv om Facebook har haft konstant overskud i mere end et årti, så oplyser Facebook kategorisk på deres OSS-side for investorer, at der ikke udbetales udbytteafkast. Virksomheden beholder i stedet deres profit for at forøge væksten.

  3. Facebook er primært noteret på Nasdaq-børsen. Aktien handles dog også på andre børser rundt om i verden, herunder London Stock Exchange, EURONEXT, den argentinske BYMA og Moscow Exchange (MOEX).

  4. Facebook tilbyder ikke en DSPP, så du kan kun købe aktierne gennem en børsmægler.

  5. Du skal lære at læse regnskaber. Du bør også lære nogle metoder til risikostyring, penge forvaltning og diversificering.

  6. Ja, det er en god idé at lave en teknisk analyse af Facebook aktiekursen før du køber aktien, men det bør dog først ske efter en grundlæggende analyse, så du kan være sikker på at virksomheden er økonomisk sund. En teknisk analyse hjælper dig med at købe en sund aktie på det rigtige tidspunkt.