HomeKøb Amazon aktier

Sådan købes Amazon aktier i 2021

Amazon logo
Amazon (AMZN)
...
24H Ændring
...
exchange
...
Forfatter: Tony Loton

Amazon blev i 1994 stiftet af Jeff Besos som en online boghandel, og har siden udviklet sig til en af verdens største virksomheder og uden tvivl den største e-handels virksomhed i verden, og sælger alt mellem himmel og jord fra bøger, elektronik og legetøj til møbler, mad og medicin. Udover deres detailhandel fremstiller og sælger Amazon også deres egne produkter, f.eks. Amazon Echo og e-læseren Kindle.

Men Amazon handler ikke kun om e-handel; firmaet har diversificeret sig inden for kunstig intelligens og cloud computing (med Amazon Web Services, som er den største cloud computing-tjeneste på verdensplan). Amazon tilbyder også deres kunder digitale streamingtjenester - herunder deres egne film og tv-serier - via Amazon Prime videoplatformen. Deres musikafdeling, Amazon Music, giver deres brugere adgang til millioner af sange.

Vi har lavet denne guide for at vise dig, hvorfor du måske burde overveje at investere i Amazon aktier efter at du har overvejet en række tekniske analyser såvel som fundamentale faktorer.

Sådan købes AMZN med 5 lette trin

  1. 1
    Besøg eToro gennem linket nedenfor og opret dig ved at indtaste dine oplysninger.
  2. 2
    Udfyld alle nødvendige informationer og svar på det informative spørgeskema.
  3. 3
    Klik 'Indbetal', vælg den ønskede betalingsmetode og følg instruktionerne for at indbetale midler til din konto.
  4. 4
    Søg efter din yndlings aktie og se grundlæggende statistik. Når du er klar til at investere, så klik på 'Handel'.
  5. 5
    Indtast beløbet, som du vil investere, og konfigurér din handel for at købe aktien.

Alt hvad du behøver vide om Amazon

Lad os nu lære Amazon lidt mere at kende ved at se nærmere på detaljerne i forbindelse med virksomhedens historie, strategi, hvordan den tjener penge, og hvordan den har klaret sig de seneste år.

Historien om Amazon

Jeff Bezos stiftede Amazon den 5. juli 1994 hjemme i hans garage i det hus han lejede i Bellevue, Washington. Virksomheden startede oprindeligt som en online boghandel, men er siden vokset til at blive den største e-handels virksomhed på hele planeten. Amazon har også diversificeret sig til at inkludere cloud computing og digitale streamingtjenester.

Bezos fik idéen om at opbygge en onlinevirksomhed efter at have læst en rapport om internettets fremtid i begyndelsen af 1990'erne, som forudså en årlig vækst indenfor webhandel på 2 300 %. Blandt alle de produkter, der kunne sælges online, så valgte han bøger på grund af den globale efterspørgsel på litteratur, den lave enhedspris og det store antal tilgængelige titler i trykt form. Bezos' forældre hjalp til med en startkapital på næsten 250.000 dollars til opstart af virksomheden, hvilket gjorde dem til virksomhedens første investorer.

I 1997 optrådte Amazon for første gang på børsen og blev noteret på Nasdaq-børsen. Mellem 1998 og 2004 tilbød Amazon praktiske shopping og andre tjenester til deres kunder. I 2005 lancerede virksomheden dens cloud computing enhed, Amazon AWS, og crowdsourcing området med Amazon Mechanical Turk. I 2011 begyndte selskabet at tilbyde streamingtjenester, herunder Amazon Music og Amazon Video. I slutningen af 2020 meddelte Amazon, at de ville oprette et onlineapotek, og der blev antydet at de havde planer om at købe en række jetfly til at kunne håndtere deres leveringer. Amazon har også opkøbt en række catering virksomheder, såsom Deliveroo og Selz. I skrivende stund har Amazon 1,3 mio. ansatte.

Hvad er Amazons strategi?

Amazons strategi har ændret sig fra at være en online boghandel til at være en e-handelsgigant, der tilbyder deres kunder en markedsplads, hvor virksomheder kan sælge deres produkter. Amazon har også spredt deres vinger til at dække andre områder, såsom logistik, forbrugerteknologi, cloud computing og - senest - digital streaming. 

Kernen i Amazons strategi er at tilbyde deres brugere nem adgang til alt det, de har brug for for at kunne leve komfortabelt i en teknologidreven verden. Amazons forretningsmodel går ud på at bruge al den tilgængelige teknologi til vertikalt at integrere alt det, der er nødvendigt for at kunne betjene deres kunder ved at opkøbe forskellige leveringstjenester. Amazon anvender de omkostningsbesparende fordele ved deres abonnementsbaserede tjenester (Amazon Prime-medlemskabet) til at tiltrække flere kunder og få dem til at handle oftere.

Uanset om det drejer sig om onlinehandel, cloud computing eller digitale streamingtjenester, så betjener Amazon primært forbrugerne indenfor onlineområdet. Virksomheden eksperimenterer dog også med fysiske dagligvarebutikker via deres Amazon Go tjeneste, der vil være bemandet af robotter. Robotkioskerne vil fungere uden kasseapparater eller kasselinjer, og vil i fremtiden muligvis også have droner til at håndtere leveringerne til kundernes boliger.

Hvordan tjener Amazon penge? 

Amazon genererer deres indtægter fra onlinebutikker, fysiske butikker, sælgertjenester fra tredjeparter, abonnementstjenester samt Amazon Web Services (AWS). Detailhandlen er fortsat virksomhedens primære indtægtskilde, hvor de online- og fysiske butikker tegner sig for en stor del af indtægterne. Dette omfatter indtægter fra tredjepartsforhandlere, som Amazon tillader at sælge deres produkter via deres platform og herefter opkræver dem en provision ved eventuelle salg. Produkter, der sælges gennem tredjepartsforhandlere, er ofte mindre almindelige varer med en højere købspris. Ved at bruge tredjepartsforhandlere kan Amazon således undgå at have en højere lageromsætning, og dermed undgå at formindske deres profit ved at opbevare varer i længere perioder.

Amazons abonnementsbaserede model, Amazon Prime tjenesten, bidrager også til Amazons indtægter. Ved at abonnere på en Amazon Prime konto og betale et fast årligt beløb, så modtager abonnenterne gratis to-dages eller samme-dags forsendelser på udvalgte varer. Abonnementet giver også kunderne mulighed for at streame størstedelen af Amazons medie- og underholdningsindhold. Kindle, som giver abonnenterne mulighed for at læse bøger online, er en anden abonnementsmodel, der genererer indtægter for virksomheden.

Enheden for cloud computing, Amazon Web Service (AWS), er en anden af Amazons vigtige indtægtskilder. AWS sidder i øjeblikket på omkring en tredjedel af det globale cloud-marked, hvilket er næsten dobbelt så meget som den nærmeste konkurrent: Microsoft. Selvom AWS ikke bidrager med den største indtægt til Amazon, så er AWS dog stadig langt den største bidragyder til virksomhedens driftsindtægter. Virksomheden ser AWS som en stærk vækstkatalysator, der løbende vil tiltrække nye kunder til virksomheden med en støt stigende virksomhedsadoption.

I deres årsregnskab opdeler Amazon deres virksomhed i tre overordnede segmenter: Nordamerika, det internationale marked og AWS. De nordamerikanske og internationale segmenter henviser til de geografiske opdelinger af Amazons detailhandel. Disse to segmenter beskriver således indtægter og driftsindtægter fra detailsalg, abonnementstjenester og eksport fra Nordamerika og resten af verden.

I regnskabsåret 2020, der sluttede den 31. december 2020, tegnede Nordamerika sig for eksempel for 236,3 mia. dollar i omsætning, hvilket er en stigning på 38,4 % i forhold til regnskabsåret 2019 og udgør ca. 61 % af virksomhedens nettoindtægter for hele året. Det internationale segment tegnede sig for 104,4 mia. dollar i omsætning, hvilket udgør 27 % af den samlede nettoomsætning, hvorimod AWS-segmentet skabte en omsætning på 45,4 mia. dollar, hvilket udgør ca. 12 % af virksomhedens samlede nettoomsætning.

Med hensyn til driftsindtægterne i regnskabsåret 2020, så genererede Nordamerika segmentet 8,7 mia. dollar, hvilket er lig med ca. 38 % af de samlede driftsindtægter for alle segmenter. Det internationale segment kunne rapportere om en driftsindtægt på 717 mio. USD, hvilket blot udgør ca. 3 % af den samlede driftsindtægt for alle segmenter. Interessant nok indbragte AWS-segmentet 13,5 mia. dollars, hvilket udgør 59 % af de samlede driftsindtægter for alle segmenter.

Hvordan har Amazon klaret sig i de seneste år?

Amazon er vokset støt i løbet af årene, og dette har naturligvis også givet sig udslag i at aktiekursen sideløbende er steget støt de seneste fem år: fra 671,41 USD i den første uge af maj i 2016 til 3467,42 USD ved udgangen af den sidste uge af april i 2021. Denne kursstigning på over 400% betyder, at hvis en person investerede 10.000 USD i Amazon for fem år siden, så ville denne person nu have et overskud på mere end 41.000 USD.

Kilde: Yahoo! Finance

Fundamental analyse af Amazon

En fundamental analyse er en metode til at evaluere et aktiv for at kende dets sande værdi, så du mere præcist kan forudsige hvordan virksomheden vil klare sig i fremtiden.

I modsætning til teknisk analyse, som indebærer anvendelse af specifikke mønstre i aktiekursbevægelser til at forudsige fremtidige kursbevægelser, så er en fundamental analyse en proces til at bestemme den underliggende virksomheds sundhed og indre værdi. Når du udfører en fundamental analyse af en given aktie, så fokuserer du i stedet på visse faktorer eller forhold, der viser hvor godt virksomheden reelt klarer sig. Nogle af disse faktorer omfatter virksomhedens ledelse og goodwill, hvilket ikke kan måles, samt P/E-forhold, omsætning, indtjening, indtjening pr. aktie, udbytte pr. aktie, udbytteafkast såvel som den pengestrøm der rent faktisk kan måles.

I de følgende vil vi se nærmere på disse målbare nøgletal for at se hvordan du kan bruge dem i din analyse.

Amazons omsætning

En virksomheds omsætning, også kendt som bruttosalg, henviser til det samlede beløb, der genereres ved salg af de varer eller tjenesteydelser som virksomheden tilbyder. Når man analyserer en virksomheds kvartals- eller årsrapport, så er omsætningen normalt det første man finder øverst i resultatopgørelsen (derfor kaldes den nogle gange for "toplinjen"). Du kan typisk finde denne rapport på den pågældende virksomheds hjemmeside, men visse børsmæglere har dog også et link på deres hjemmesider.

Vækst i omsætningen - når den aktuelle omsætning er højere end i den tilsvarende periode i det foregående år - er en god ting for virksomhedens aktie. Amazons omsætning for regnskabsåret 2020, der sluttede den 31. december 2020, voksede med 37,6 % til 386,1 mia. dollar sammenlignet med 280,5 mia. dollar i regnskabsåret 2019.

Kilde: Yahoo! Finance

Amazon’s indtjening pr. aktie

Når der foretages en finansiel analyse af en virksomhed, så er indtjeningen det overskud som virksomheden har opnået i den pågældende periode, efter at alle omkostninger og skatter er trukket fra indtægterne. Da indtægterne kaldes for "toplinjen", så kunne man kalde indtjeningen for "bundlinjen".

Som aktionær er den samlede indtjening ikke det vigtigste, fordi du som aktionær ikke ejer hele virksomheden. Det der er mere vigtigt er i stedet indtjeningen pr. aktie (EPS), som er et vigtigt finansielt nøgletal, der viser hvor rentabel virksomheden har været i den pågældende periode.

Amazons EPS beregnes ved at dividere nettoresultatet med det samlede antal udestående ordinære aktier. Jo højere EPS, jo mere rentabel er virksomheden. Selvom du selv kan beregne EPS, så kan den dog ofte findes på diverse finansielle hjemmesider, såsom f.eks. Yahoo! Finance, hvor den (i skrivende stund) er angivet til at være 14,09 for Amazon.

EPS bruges til at beregne et andet forhold, nemlig P/E-forholdet, hvilket vi vil diskutere i de følgende.

Amazon’s P/E tal

Kurs-indtjeningsforholdet (P/E) er et finansielt forhold, der måler en virksonheds aktuelle aktiekurs i forhold til dets indtjening pr. aktie. Dette beregnes ved at dividere den aktuelle pris på virksomhedens aktier med dets indtjening pr. aktie.

Generelt betyder et højt P/E-tal at investorerne forventer en højere indtjeningsvækst i morgen, så de er villige til at betale en højere aktiepris i dag. Et P/E-tal over et vist niveau kan dog betyde at virksomheden er overvurderet. Historisk set har den gennemsnitlige P/E for S&P 500-indekset, som ofte anvendes som målestok, ligget et sted mellem 13 og 15.

For at beregne Amazons P/E-tal dividerer man ganske enkelt den nuværende aktiekurs med EPS. Hvis man bruger regnskabsåret 2020 som eksempel, så ville beregningen i skrivende stund være 3467,42/14,09 = 246,10. Dette betyder at investorerne var villige til at betale 246,10 dollars for hver 1 dollar, som Amazon tjener om året. Med andre ord ville det tage Amazon mere end 246 år at tjene tilstrækkeligt med penge til at kunne betale din investering tilbage.

Amazons P/E-tal kan siges at ligge på den høje side, hvilket kunne betyde at selskabet er overvurderet. Men P/E-tallet tager dog ikke højde for virksomhedens indtjeningsvækst. Så P/E-tallet, som måler forholdet mellem P/E-tallet og indtjeningsvæksten, giver dig et mere fuldstændigt billede end blot P/E-tallet for sig selv.

Amazons udbytteafkast

Udbytteafkast svarer til de udbetalinger som virksomheden foretager til dens aktionærer som deres andel i virksomhedens indtjening. Udbytteafkastet er således en del af virksomhedens overskud, der deles mellem aktionærerne.

Virksomheder der udbetaler udbytteafkast erklærer typisk udbytteafkast to gange om året, og sådanne oplysninger kan findes på de større finansielle hjemmesider eller på din børsmæglers hjemmeside.

Udbytteafkastet sammenligner en selskabs udbytteafkast (for det pågældende år) med dets aktiekurs. Hvis selskabet udbetaler 1 USD i årligt udbytte, og den aktuelle aktiekurs er på 20 USD, ¨så vil udbytteafkastet være 1/20, udtrykt i procent for at få 5%.

Mange investorer syntes godt om aktier med et godt udbytteafkast, fordi de holder på deres aktier i lang tid, og de gerne vil være sikre på at de penge de tjener ved at holde på en aktie, er bedre end de renter de ville have fået ved at sætte disse penge ind i en bank. Børsmæglere holder derimod på en aktie i kort tid, og er mere interesserede i at tjene penge på kortsigtede kursudsving end gennem udbytteafkast.

På trods af den høje indtjening pr. aktie er Amazon i skrivende stund endnu ikke begyndt at udbetale udbytteafkast til deres aktionærer. I stedet geninvesterer selskabet deres indtjening i virksomheden, hvilket er en af grundene til den store kapitalforøgelse på deres aktier.

Amazons Cash Flow

Cash Flow refererer til det nettobeløb af kontanter eller tilsvarende, der bevæger sig ind og ud af en virksomhed. Kontanter der kommer ind i virksomheden kaldes for indgående pengestrømme, og de kontanter der tages ud af virksomheden kaldes for udgående pengestrømme.

For at en virksomhed kan siges at være sund, så skal den generere positive pengestrømme, hvilket betyder, at de indgående pengestrømme skal være større end de udgående pengestrømme. Som mange andre virksomheder med god finansiel sundhed, så har Amazon et positivt cash flow.

Kilde: Yahoo! Finance

Hvorfor investere i Amazon aktier?

Amazons forretningsstrategi vil fortsat være rentabel, fordi virksomhedens produkter og tjenester er vigtige for deres kunders dagligdag. Fra shopping til online streaming og cloud computing - folk vil altid have brug for Amazons tjenester. Og Amazon forsøger konstant at skabe mere værdi for deres kunder.

Så Amazon aktier har stadig plads til endnu større vækst sammenlignet med andre aktier, og her er grundene til dette:

  • Amazon hviler ikke på deres imponerende vækst i løbet af årene, men forsøger konstant at skabe yderligere værdi for deres kunder - den nye robotkiosk er et godt eksempel på dette
  • Amazon er kendt som et pålideligt brand på verdensplan
  • Virksomheden har tidligere kunne påvise en indtjeningsvækst og har altid overgået analytikernes forventninger

Ekspert tips i forbindelse med at købe Amazon aktier

I skrivende stund handles Amazon aktier til ca. 3467,42 USD pr. aktie. Så hvis du ikke ligger inde med en stor investeringskapital, så kunne det være en god idé at købe aktien via børsmæglere og platforme, der kan tilbyder dig delaktier.
- Tony Loton
Køb Amazon aktier i dag!

5 ting som du skal overveje inden du køber Amazon aktier

Før du køber Amazon aktier skal du sørge for at gøre de følgende fem ting:

1. Forstå virksomheden 

Før du investerer dine penge i en virksomhed, er det utroligt vigtigt at du forstår virksomheden: hvad den laver, og hvordan den tjener penge. Hvis det overhovedet er muligt, så bør det også være en virksomhed, hvis produkter du allerede bruger. Men bare fordi du kender en virksomhed, så bør dette dog ikke forhindre dig i at foretage en fundamental analyse for at være sikker på virksomhedens økonomiske sundhed inden du investerer.

2. Forstå de grundlæggende investeringsregler

Før du i det hele taget begynder at investere i Amazon, så skal du lære de grundlæggende investeringsregler at kende. Du bør gøre dig bekendt med ting såsom risikostyring, pengeforvaltning og diversificering. For selvom risikostyring og pengeforvaltning gør det muligt for dig bedre at styre hvor mange penge du kan tabe, hvis noget går galt, så vil diversificering give dig en måde at fordele din risiko udover flere aktier.

3. Vælg din børsmægler med omhu

Sørg for at vælge en børsmægler, der er registreret hos finanstilsynet i det land hvor du bor, så du kan være sikker på at de ikke bare kan stikke af med dine penge, og at du samtidigt kan få en form for beskyttelse fra en eventuel finansiel kompensationsordning i dit pågældende land. Udover reguleringsstatussen, så bør du også overveje de forskellige handelskommissioner og handelsværktøjer som børsmægleren tilbyder, før du træffer dit endelige valg.

4. Beslut dig for hvor mange penge du ønsker at investere 

En af de mest vigtige investeringsregler går ud på aldrig at investere mere end du har råd til at tabe. Du bør heller ikke investere med lånte penge, uanset hvor sikker du er på at en aktie vil udvikle sig: Gearing - dvs. at investere med lånte penge - er en risikofyldt affære.

Når du først har opsparet din kapital, så bør du herefter beslutte dig for, hvor stor en procentdel af denne kapital du ønsker at afsætte til én aktie, og ikke mindst hvordan du ønsker at investere pengene. Det kan i visse situationer være at foretrække at forøge investeringen gradvist og blive lidt mere øvet indenfor dollar-omkostningsgennemsnittet. Uanset hvilken metode du vælger, så skal du sørge for at sprede din portefølje udover forskellige aktier og endda forskellige aktivklasser for at kunne undgå systemiske risici.

5. Fastsæt et investeringsmål

Til sidst skal du overveje dine investeringsmål: Hvorfor investerer du, og hvor længe har du tænkt dig at beholde din investering? Det kunne være for at opbygge kapital til din pensionsordning. Men hvad er så din investeringsstrategi? Du skal nemlig vide, hvornår du skal sælge: Dette kunne være et bestemt tidspunkt i fremtiden, eller når virksomhedens grundlæggende forhold ikke længere ser gode ud, eller du kunne endda ønske at beholde aktien på ubestemt tid. Uanset hvilken af disse der er tilfældet, så bør du altid nedskrive dine investeringsmål og din investeringsplan.

Bundlinjen når det kommer til Amazon aktiekøb

Sammenfattende kan man sige, at Amazon er en gigant indenfor e-handel, der udnytter den seneste teknologi til at gøre det meget nemmere at handle og samtidig give online adgang til underholdning og webtjenester. Du kan købe Amazon aktier gennem en børsmægler eller via Amazon DSPP.

For at investere i Amazon aktier lige nu skal du blot tilmelde dig en aktiehandelskonto hos en børsmægler, indbetale penge på din konto, vælge Amazon fra listen over aktier og afgive en ordre for at købe aktien.

Hvis du endnu ikke er klar til at investere, så kan du fortsætte med at uddanne dig selv angående investering ved at læse vores andre guides, indtil det tidspunkt hvor du er klar til at investere. Du kan også øve dig indenfor "papirhandel" ved at oprette en demokonto hos en børsmægler for at gøre dig mere bekendt med den pågældende børsmæglers platform og værktøjer.

alternative bestande

Ofte Stillede Spørgsmål

  1. Amazons eksplosive vækst i de første år skete på bekostning af rentabiliteten; selskabet tabte faktisk penge i dets første 17 kvartaler som børsnoteret selskab. Virksomheden havde sit første overskud på kun 1 cent pr. aktie i fjerde kvartal i 2001, men i slutningen af 2020 var Amazons bruttofortjeneste nu på mere end 94 milliarder dollars og nettofortjenesten på mere end 21 milliarder dollars!

  2. Selvom Amazon de seneste år konstant har været overskudsgivende, så har selskabet på trods af dette aldrig udbetalt et kontant udbytteafkast til deres almindelige aktionærer. Amazon foretrækker at bruge deres indtjening på at fortsætte deres nuværende vækst. Denne politik vil muligvis ikke ændre sig indenfor en overskuelig fremtid.

  3. Den første tommelfingerregel er, at du kun skal købe aktien med en bestemt procentdel af din investeringskapital, som du reelt har råd til at tabe. En anden ting du kan gøre, er at placere en stop-loss-ordre, der vil tage dig ud af markedet, hvis handlen giver et vist beløb i tab. Men du bør dog hverken fastsætte en stop-loss-ordre for tæt på din indgangspris eller for langt fra den.

  4. Ja, du kunne også lave en teknisk analyse før du køber dine Amazon aktier, hvis din grundlæggende analyse viser at virksomheden er i god økonomisk form. For selvom den fundamentale analyse kan fortælle dig om et selskab er en god investering, så kan den tekniske analyse i stedet fortælle dig hvornår du skal trykke på købsknappen.

  5. Med Amazons nuværende aktiekurs på 3.467,42 dollars kan du ikke engang købe én aktie med en investeringskapital på 1.000 dollars. Du kan dog stadig investere dine 1.000 dollars i Amazon ved at bruge en børsmægler platform som Robinhood, der tillader handel med delaktier.

  6. Amazon er primært noteret på Nasdaq-børsen, men aktien handles dog også på London børsen og EURONEXT børsen. Afhængigt af hvor din mægler er baseret, så kan du selvfølgelig købe aktien fra en af disse børser.