HomeAktierKøb Unilever
Start handlen med eToro

Sådan køber du Unilever (UL) aktier i Danmark 2022

Unilever (UL)
...
24H Ændring
...
exchange
...
Forfatter: Emmanuel Ekwomadu Opdateret: July 6, 2022

Unilever er en britisk multinational virksomhed, der producerer og distribuerer forbrugsvarer, såsom fødevarer, produkter til hjemmet, personlig pleje og skønhedsprodukter. Selvom virksomheden har hovedkontor i London, Storbritannien, så er dens produkter tilgængelige i omtrent 190 lande. Over 2,5 milliarder mennesker verden over bruger Unilevers produkter hver eneste dag.

Aktien er primært børsnoteret på London Stock Exchange (LSE) og udgør en af komponenterne i FTSE 100-indekset. Denne guide vil fortælle dig, hvordan du bedst kan købe Unilever-aktien, og hvorfor den kunne være et godt køb set i lyset af en række forskellige fundamentale faktorer.

5 nemme trin til at købe UL aktien

  1. 1
    Besøg eToro via nedenstående link og tilmeld dig ved at indtaste dine oplysninger i alle de påkrævede felter.
  2. 2
    Indtast dine personlige oplysninger og udfyld et simpelt spørgeskema, der anvendes til informationsformål.
  3. 3
    Klik på " Indbetal ", vælg din foretrukne betalingsmetode, og følg anvisningerne for at indbetale penge på din konto.
  4. 4
    Søg efter din yndlingsaktie og se de vigtigste statistikker. Når du så er klar til at investere, så skal du blot klikke på "Handl".
  5. 5
    Indtast det beløb som du ønsker at investere, og sørg for at have de rette handelsindstillinger inden du køber aktien.

Alt hvad du behøver at vide om Unilever

Lad os derfor på nuværende tidspunkt lære Unilever lidt bedre at kende ved at udforske selskabets historie, forretningsstrategi, hvordan det tjener sine penge og ikke mindst hvordan dets aktie har klaret sig de seneste år.

Unilevers historie

Den 2. september 1929 fusionerede den hollandske margarineproducent, Margarine Unie, og den britiske sæbeproducent, Lever Brothers, for at skabe det, der i dag går under navnet Unilever PLC. Den nye virksomhed voksede hurtigt i løbet af 1930'erne, og etablerede i denne periode nye aktiviteter i både Afrika og Latinamerika. I anden halvdel af det 20. århundrede udvidede virksomheden yderligere sine aktiviteter til andre dele af verden, og diversificerede i stigende grad sit produktudvalg til andre ikke-fedtafhængige produkter.

Unilever har foretaget adskillige opkøb gennem årene. Nogle af disse opkøb omfatter b.la. Lipton i 1971, Brooke Bond i 1984 og Chesebrough-Ponds i 1987. I 1997 frasolgte Unilever sine specialkemikalier til ICI, og i 2000 købte selskabet Best Foods og Ben & Jerry's.

I 2010'erne begyndte Unilever at fjerne sit fokus fra fødevaremærker, som oplevede en langsom vækst, og bevægede sig gradvist i retning af sundheds- og skønhedsmærker. Andre opkøb foretaget af virksomheden omfatter Alberto-Culver i 2010, Dollar Shave Club i 2016 og Pukka Herbs i 2017.

Hvad er Unilevers strategi?

Unilevers forretningsmodel handler om at producere og distribuere en lang række forskellige forbrugsvarer. Med omkring 400 mærker er virksomheden således et af de største forbrugermærker i verden. Unilevers primære strategi handler om diversificeringen af virksomhedens produkter i tre overordnede segmenter: fødevarer og forfriskninger, produkter til hjemmet og skønhed og personlig pleje. I 2010'erne begyndte virksomheden mere at fokusere på sundheds- og skønhedsmærker, og væk fra fødevare- og forfriskningsmærker, som netop oplevede en langsom vækst.

Bred produktdifferentiering er en af Unilevers generiske strategier for at opnå en konkurrencefordel. Virksomheden arbejder aktivt på, at dens produkter skiller sig ud i forhold til de nærmeste konkurrenter. Desuden udvikler virksomheden løbende nye produkter for at imødekomme forbrugernes altid skiftende behov, såvel som bevare eller forøge virksomhedens markedsandel. Virksomheden anvender intensiv markedsgennemtrængning som en strategi for at øge sin salgsvolumen og forbedre omsætningen. Dens forretningsstrategi handler om at skabe mærker af høj kvalitet, som forbrugerne har tillid til.

Hvordan tjener Unilever sine penge?

Unilever tjener sine penge gennem salget af deres brede vifte af forbrugsvarer, der spænder over 400 mærker solgt i over 190 lande rundt om i verden.

For første halvår af regnskabsåret 2021 kunne Unilever melde om en omsætning på €25,8 milliarder - en stigning på 0,3% fra år til år. Fødevare- og forfriskningssegmentet, der omfatter produkter såsom is, salte produkter (supper, bouilloner og krydderier), dressinger (mayonnaise og ketchup) og te bidrog med €10,2 milliarder eller næsten 40% af virksomhedens samlede omsætning.

Skønheds- og personlig pleje segmentet, der omfatter deodoranter, hårpleje (shampoo, balsam og andre stylingprodukter), hudrens (sæber) og hudpleje (fugtighedscreme til ansigtet, hænderne og kroppen) bidrog med €10,4 milliarder (ca. 40%). af virksomhedens samlede omsætning). Hjemmepleje segmentet, der omfatter vaskepulver og -væsker, hårbalsam og en række andre forskellige rengøringsprodukter, bidrog med €5,2 milliarder svarende til ca. 20% af virksomhedens samlede omsætning.

Hvordan har Unilever klaret sig i de seneste år?

Unilever-aktien har handlet sidelæns i de seneste år, og har svinget op og ned i takt med det overordnede økonomiske klima. Aktien er kun steget 9,0% i forhold til den kurs, som aktien handlede til for fem år siden, og dette kan i høj grad tilskrives effekterne af coronavirus-pandemien. Den 17. september 2021 handlede aktien 15,89% lavere end dens højeste niveau nogensinde, der blev opnået den 2. september 2019.

Kilde: Yahoo! Finance

Selvom investorerne måske ikke har opnået store fortjenester i form af kapitalvækst, så har de til gengæld modtaget udbytteindtægter, og selskabet har en lang tradition i forbindelse at belønne sine aktionærer. 

Fundamental analyse af Unilever

En fundamental analyse er en måde at bestemme den underliggende sundhed og iboende værdi af en virksomhed. Investorerne overvejer mange økonomiske faktorer, når de udfører en fundamental analyse af en aktie. Nogle af disse faktorer, såsom virksomhedsledelse og goodwill, er ikke målbare, så vi vil derfor ikke overveje disse faktorer i denne guide. I stedet vil vi fokusere på de målbare økonomiske målestokke, såsom virksomhedens omsætning, indtjening pr. aktie, P/E-forhold, udbytteafkast og cashflow.

Unilevers omsætning

En virksomheds omsætning refererer til den mængde af penge, som en virksomhed genererer ved at sælge sine produkter eller tjenester før salgsomkostningerne og andre udgifter trækkes fra. En virksomheds omsætning kan findes øverst i dens resultatopgørelse.

Hvis en virksomhed opnår en år til år vækst i omsætningen så er dette et godt signal til investorerne om, at virksomheden klarer sig godt. Desværre kunne Unilever melde om en omsætning på 50,72 milliarder i regnskabsåret 2020, hvilket repræsenterer et fald på 2,4% i forhold til året før. Men dette kan dog i vid udstrækning tilskrives COVID-19-pandemien, der afbrød virksomhedens forretningsaktiviteter i denne periode.

Kilde: Yahoo! Finance

Unilevers indtjening pr. aktie

Efter at alle omkostninger ved at drive forretning er blevet trukket fra omsætningen, så vil det der er tilbage svare til virksomhedens overskud. Men det der i denne sammenhæng betyder noget for dig som aktionær, er indtjeningen pr. aktie (EPS). Selvom du selv kan beregne en virksomheds EPS ved at dividere virksomhedens samlede indtjening med det samlede antal udestående aktier i dets almindelige aktier, så behøver du heldigvis ikke at gøre dette selv, idet du vil kunne finde dette tal på din børsmæglers hjemmeside eller på en af de store finansielle hjemmesider. Unilevers årlige EPS for regnskabsåret 2020 var på $2,42.

Unilevers P/E-forhold

Dette økonomiske forhold sammenligner en virksomheds aktiekurs med dens indtjening pr. aktie. Du beregner dette tal ved at dividere den aktuelle aktiekurs med den årlige EPS. Hvis P/E-forholdet er højt, så anses virksomhedens aktie for at være overvurderet, men investorerne vil dog ofte vælge at blive ved med at investere i virksomheden, hvis de forventer en stor indtjeningsvækst i fremtiden.

Unilevers årlige EPS for regnskabsåret 2020 er på $2,42, mens aktiekursen på NYSE i skrivende stund (17. september 2021) er på $54. Dette betyder, at virksomhedens P/E-forhold ligger på omkring 22,31 (54/2,42). Dette betyder, at investorerne på nuværende tidspunkt er villige til at betale $22,31 for hver eneste dollar, som virksomheden tjener i overskud. Du kan nu sammenligne dette tal med det samme tal hos virksomhedens konkurrenter, såsom f.eks. Procter & Gamble, for at finde ud af om dette tal er for lavt eller for højt, når det kommer til denne branche.

I dette tilfælde har P&G i skrivende stund et P/E-forhold på 26,03; derfor kunne Unilevers aktiekurs meget vel være prissat en kende for lavt (undervurderet); Men for at kunne træffe en kvalificeret investeringsbeslutning, så kan du yderligere sammenligne Unilevers P/E-forhold med branchens gennemsnitlige P/E eller endda det samlede aktiemarkeds P/E-forhold. Det er også vigtigt at bruge andre indikatorer for at få et bedre indblik i virksomhedens præstationer før du træffer en beslutning.

Unilevers udbytteafkast

Nogle virksomheder udbetaler regelmæssigt udbytte til deres aktionærer. I visse tilfælde kan dette være den vigtigste måde, som investorerne tjener penge på ved at investere i en bestemt aktie. Udbyttet kan udbetales kvartalsvis, halvårligt eller årligt, og når dette erklæres, så stiger aktiekursen indtil ex-udbyttedatoen for derefter igen at falde. Udbytteafkastet kan findes sammen med virksomhedens andre økonomiske nøgletal på børsmæglerens hjemmeside eller på en af de større finansielle hjemmesider.

En virksomheds udbytteafkast er en målestok, der sammenligner dens samlede årlige udbytte med dens aktiekurs. For eksempel, hvis det årlige udbytte er på $1 pr. aktie, og aktiekursen er $54, så vil udbytteafkastet nu være på 1,85%. Ved at sammenlige afkastet med renten, så vil dette fortælle dig om det er bedre at beholde dine penge i banken eller om du bør købe aktien. Din aktieinvestering kunne dog også vinde, hvis der opstår en kapitalvækst. 

Unilevers cashflow

En virksomheds cashflow refererer til, hvordan virksomheden forvalter sine kontanter. Cashflow-opgørelsen er et af de tre regnskaber som du skal studere nøje, når du analyserer en virksomhed, og du vil kunne finde denne ved siden af de øvrige regnskaber i økonomiafsnittet i virksomhedens oplysninger på din mæglers hjemmeside eller på en af de større finansielle hjemmesider, og vil fremstå som på billedet nedenfor:

Kilde: Yahoo! Finance

Det frie cashflow tal viser, hvor mange kontanter virksomheden har tilbage efter at have betalt sine større udgifter. Dette svarer til den kontantbeholdning, som virksomheden har til rådighed for f.eks. at kunne finansiere sine ekspansionsplaner, udbetale udbytte eller nedbringe sin gæld. Som det fremgår af billedet ovenfor, så havde Unilever over 59 milliarder kroner i frit cashflow.

Hvorfor bør du købe Unilever-aktien?

På samme måde som aktierne hos mange af de andre forbrugervare virksomheder, så har Unilever-aktien klaret sig dårligere end resten af markedet i de seneste år. Selv når du sammenligner virksomheden med dens konkurrenter, så vil du bemærke at aktien ikke har klaret sig så særligt godt. For eksempel har den i løbet af de sidste fem år klaret sig dårligere end Vanguard Consumer Staples ETF (NYSEARCA: VDC).

Ikke desto mindre er der et par gode grunde til, at du måske burde overveje at investere i Unilever-aktien:

  • Aktien er relativt billig til $54 pr. aktie (17. september 2021), og handler omkring 15,89% under dens højeste niveau nogensinde; du kan derfor potentielt ride med på bølgen indtil aktien igen er tilbage på toppen.
  • Virksomheden er innovativ og lancerer altid nye produkter, som forbrugerne elsker.
  • Du kan skabe en regelmæssig indkomst gennem virksomhedens udbytteudbetalinger.

Ekspertråd i forbindelse med køb af Unilever-aktien

Unilever kan bruges til at skabe en recessionssikker portefølje. På grund af virksomhedens ekspansive forretningsaktiviteter indenfor dagligvarebranchen, så er den en af de få virksomheder, der anses som værende ikke-cyklisk. Du kan med andre ord investere i aktien, hvis du ønsker at tilføje aktier til din portefølje, som forbliver relativt stabile i krisetider. Og netop fordi mange af de varer som virksomheden sælger forbliver efterspurgte uanset konjunkturcyklussen (dvs. rengøringsmidler, deodoranter og lignende), så vil Unilever således kunne hjælpe dig med at runde din indkomst op - selv når aktiemarkedet krakker.
- Emmanuel Ekwomadu
Køb Unilever Aktier i dag!

5 ting som du bør overveje før du køber Unilever-aktien

Her er fem ting som du bør overveje før du vælger at købe en aktie:

1. Forstå virksomheden

Før du investerer dine penge i en aktie, så bør du altid først forsøge at forstå virksomheden bedre. At være bekendt med en virksomhed og dens produkter bør ikke afholde dig fra at udføre en fundamental analyse for derved at kunne vurdere virksomhedens økonomiske helbred før du investerer. Du bør derfor tjekke ledelsesteamet, deres tidligere resultater, forretningsstrategien, fremtidsplanerne, konkurrencefordelene og virksomhedens markedsposition.

2. Forstå de grundlæggende investeringsregler

Før du risikerer dine penge på markedet, så skal du desuden også lære de grundlæggende investeringsregler. Du skal med andre ord lære om b.la. positionsstørrelse, hvordan du placerer en stop-loss ordre og hvordan du opbygger en diversificeret portefølje for at kunne minimere din risiko. Det kan desuden anbefales, at du først prøver kræfter med "papirhandel" på en demokonto før du kaster dine penge ind i markedet. Papirhandel vil dog muligvis ikke give dig de samme psykologiske effekter, der helt naturligt følger med at investere med rigtige penge.

3. Vælg din mægler med omhu

Der er mange faktorer at overveje, når du vælger en mægler at investere med. Det vigtigste er dog at undersøge om mægleren har en licens fra tilsynsmyndigheden for finansielle tjenesteydelser i dit pågældende land. Dette vil nemlig gøre det vanskeligere for mægleren at stikke af med dine penge. Hvis der desuden eksisterer en forsikringsordning for investorer, såsom f.eks. Storbritanniens kompensationsordning for finansielle tjenesteydelser (FSCS), så vil du kunne drage fordel af dette. Andre faktorer at overveje omfatter mæglerens handelsgebyrer, betalingsmetoder og handelsplatform.

4. Beslut dig for, hvor meget du ønsker at investere

Du skal hernæst beslutte dig for hvor meget du ønsker at investere, og ikke mindst hvor du pengene til investeringen skal komme fra. Invester aldrig de penge, som du skal bruge til at leve for eller betale dine regninger, og lån aldrig penge (enten fra din mægler eller med dit kreditkort) til at investere - uanset hvor god muligheden ser ud - medmindre du er erfaren handlende, og ved lige præcis hvordan du bruger gearing. Invester i stedet kun med penge du har råd til at tabe, fordi alting kan ske på markedet til enhver tid. Når du så har nogle penge at investere med, så skal du nu fastsætte hvor stor en procentdel af dette beløb du vil tilsidesætte til en enkelt aktie.

5. Hav et mål for din investering

Nu hvor du er klar til at investere, så skal du nu stille dig selv det følgende spørgsmål: hvad er formålet med din investering og ikke mindst din plan? Dette kunne f.eks. være, at påbegynde en pensionsopsparing eller for at rejse penge til at finansiere et projekt. Spørg desuden også dig selv, hvor længe du planlægger at beholde din investering? Du skal også beslutte dig for om du vil sælge, når de fundamentale forhold er svage, når prisen når et bestemt niveau eller hvis du blot har brug for penge.

Opsummering af Unilever-aktien

Unilever er et multinationalt konglomerat, der producerer og sælger en lang række forskellige forbrugsvarer. Aktien har en lang historie med at betale udbytte til aktionærerne, og du kan købe aktien via en børsmægler med adgang til LSE, Euronext eller NYSE.

Er du allerede klar til at investere? Så skal du blot tilmeld dig en børsmæglers aktiehandelskonto, finde Unilever på platformen og afgive en købsordre. Du kan her vælge at afgive en markedsordre eller en limitordre.

Men hvis du dog ikke er klar til at investere lige nu, så kan du i stedet læse vores andre guides for at blive endnu klogere om investering. Du kan som nævnt ovenfor også vælge først at "papirhandle" på en demokonto hos din børsmægler.

alternative bestande

Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
Lyft  logo
Lyft
LYFT
...
...
Credit Agricole logo
Credit Agricole
CRARF
...
...
Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
Disney logo
Disney
DIS
...
...
renault logo
renault
RNSDF
...
...

Ofte Stillede Spørgsmål

  1. Et udbytte er en kontant belønning, som en virksomhed betaler til sine aktionærer for at investere i aktien. Det er en måde, hvorpå en virksomhed distribuerer en del af sin indtjening til sine aktionærer. Det beløb, der ikke udloddes (overført overskud), kan geninvesteres i virksomheden. Udbytte er en anden måde, hvorpå investorer tjener penge på at investere bortset fra kapitalstigning.

  2. Kapitalvækst refererer til en stigning i prisen på en aktie efter at du har købt den. Kapitalvækst svarer til forskellen mellem din købspris og prisen du sælger aktien til, og kan således også kaldes for en kursgevinst. For eksempel, hvis du køber en aktie til $5,00 og efterfølgende sælger den til $7,25, så vil du have opnået en kursgevinst på $2,25.

  3. En demokonto er en øvekonto, som mæglerne tilbyder deres kunder, der gør det muligt for dem at åbne og simulere en virkelig aktiehandel. Kontoen finansieres typisk med virtuel valuta, som den potentielle kunde kan bruge til at øve sig i, hvordan man handler på markedet. Disse kontotyper giver dog ikke brugerne mulighed for at udvikle handelspsykologi, fordi der netop ikke er rigtige penge på spil.

  4. En diversificeret aktieportefølje refererer til at investere i flere aktier i stedet for blot en enkelt aktie. Det vil sige, at du spreder din kapital på forskellige aktier i stedet for at binde alle pengene i én enkelt aktie på én gang. For eksempel, hvis du har $10.000 til at investere med, så kan du sprede dette beløb udover 10 ikke-korrelerende aktier, og så investere $1.000 i hver af de 10 aktier. På denne måde vil du opnå en diversificeret aktieportefølje.

  5. En markedsordre er en ordre om at købe eller sælge en aktie til den bedst tilgængelige markedspris. Du vil med andre ord købe eller sælge med det samme - så længe du afgiver din ordre indenfor åbningstiden. Hvis du af den ene eller anden grund ikke skulle nå dette, så vil din transaktion finde sted, så snart markedet åbner.

  6. En limitordre refererer til en ordretype, som investorerne bruger til at købe eller sælge aktier til en bestemt pris eller bedre. I tilfælde af en købs limitordre, så vil ordren kun blive udført til den fastsatte pris eller en lavere pris. En salgs limitordre vil til gengæld kun blive udført til den fastsatte pris eller til en højere pris.